Újabb részletek derültek ki az ácsi katódanyaggyárról

További Gazdaság cikkek
-
Nagy Mártonhoz fordult a Magyar Önkormányzatok Szövetésgének elnöke
- Kiderítettük: a szállítmányozó cégek alkalmazottai dézsmálják a több millió forintos küldeményeket
- Érdemes résen lenni a chipsrajongóknak, visszahívta egy termékét a Lays
- Váratlanul érte a kereskedőket az árrésstop
- Varga Mihályék üzentek a fő ellenségüknek: Nincs pardon
Kínai mérnökök, ügyvédek, beszerzők és egyéb szakemberek érkeztek Magyarországra, hogy minél hamarabb megvalósuljon az ácsi katódanyaggyár. „Három magyar és 37 kínai szakember hozzávetőleg 11 különböző részlegen dolgozik már a projekten” – válaszolta az Index kérdésére Fülöp Ferenc, a Bamo Technology Hungary Kft. közkapcsolati igazgatója, aki a sajtó minden kérdésére válaszolt egy szerdai háttérbeszélgetésen. A cég teljes transzparenciát, azaz átláthatóságot hirdetett, erről tanúskodik, hogy postaládát állítottak fel Ácson, ahova mindenki bedobhat kérdéseket, illetve e-mailen keresztül is elérhetőek, a megkeresésekre 5 napon belül választ adnak.
Körkörösen kezdik el a munkaerő-toborzást, ha helyben nem találnak elegendő embert, akkor kiterjesztik a keresést a környékre, de akár közeli, szlovák településekről is csábíthatnak át munkavállalókat
– jelezte újságírói kérdésre Fülöp Ferenc, aki hangsúlyozta, hogy elsősorban magyar ajkú munkavállalókat szeretnének alkalmazni akár mérnöki pozíciókban is. Ugyanakkor a menedzsmentben maradhat a kínai túlsúly.
2025-ben már megindulhat a termelés
Mint korábban megírtuk, Ácson 1,3 milliárd eurós beruházással épít katódanyaggyárat a Bamo Technology Hungary Kft., a kínai Huayou Cobalt magyarországi leányvállalata. A projekt 2023 decemberében megkapta az előzetes építési engedélyt, így a területen megkezdődött a földmunka és egy csarnoképület mélyalapozása, 41 ezer négyzetméteren. A cég március 1-jén benyújtotta környezethasználati engedélykérelmét is a Komárom-Esztergom Vármegyei Kormányhivatalhoz. Ez az engedély a feltétele a teljes építési engedély kérvényezésének.
A 900 új munkahelyet teremtő ácsi katódanyaggyár 2025 májusában kezdheti meg a termelést
– árulta el Fülöp Ferenc. Az első ütemben évente 50 ezer tonna katódanyag gyártását tervezik, később egy második gyártócsarnok építésével meg is duplázhatják a kapacitást. „A cégcsoport 21 éves tapasztalatára alapozva a világ legfejlettebb és legmodernebb gyártási technológiáját hozzuk Ácsra. Olyan partnereket szolgálunk majd ki, mint a BMW vagy a Volkswagen” – fűzte hozzá.
Bejelentést tett a BMW, a debreceni üzem is szóba került
A Neue Klasse modellek vannak most a fókuszba.
Nem akkumulátort gyártanak, katódanyagot
Fülöp Ferenc az eseményen részletesen ismertette a gyártási folyamatot, hangsúlyozva: az akkumulátorgyártás és a katódanyaggyártás két teljesen különböző gyártási folyamat. Alapvetően mások a bemenő és kimenő anyagok és a felhasznált technológia is. A katódanyag előállításához kétféle alapanyagra van szükség, a lítiumsóra, illetve a prekurzorra, ami egyfajta homogén fémhidroxid, a fémrácsban nikkel-, mangán- és kobaltatomokkal.
A jelenleg hatályos magyar jogszabályok szerint a nikkel, mangán és kobalt keveréke, az NMC nem számít veszélyes anyagnak
– szögezte le Fülöp Ferenc, megjegyezve, hogy ettől függetlenül Ácson a lehető legnagyobb körültekintéssel kezelik majd a teljes munkafolyamat során. „A lítiumsó pedig veszélyes anyag besorolásban van, ezért kezelése a jogszabályok által előírt óvatossággal történik” – fűzte hozzá.
Az üzemben majdan használt alapanyagokról és a gyártott termékről a Miskolci Egyetem laborjában 2023 végén elvégzett független szakértői vizsgálat megállapította: nem éghetők és nem robbanásveszélyesek
– mondta a közkapcsolati igazgató. Hozzátette, hogy az üzemre így a beruházó Bamo – a végzett munkafolyamatokat és a tűzveszélyességi fokozatot tekintve – akár a téglagyár kategória besorolást is kérelmezheti. A végső besorolást természetesen a hatályos magyar és európai jogszabályok alapján határozzák meg az engedélyeztetési folyamatban.

Bamo Technology: Nem juttatunk ártalmas anyagot a környezetbe
Újságírói kérdésre a cég képviselője leszögezte, hogy a korábbi aggályokkal ellentétben nem juttatnak káros anyagokat a környezetbe.
A fejlett folyamattervezésnek és technológiának köszönhetően a katódanyaggyártás biztonságos és kockázatmentes. Az anyagokat zárt láncban, biztonságos környezetben, szigorú biztonsági előírásoknak megfelelve kezeljük, szállítjuk, tároljuk és használjuk fel
– hangsúlyozta Fülöp Ferenc. Elmondta, hogy az alapanyagok közúton érkeznek a létesítménybe, kétrétegű big-bag zsákokban. Naponta várhatóan 25-30 tehergépjármű fordul majd meg a területen, szállítás kizárólag 6 és 22 óra között történik. Az üzemben 3 műszakos munkavégzést terveznek, az év 365 napján.
Az anyagok rakodása, mozgatása automatizáltan, vezető nélküli targoncákkal történik, emberekkel nem érintkezve. A zsákokat daruval emelik a háromszintes gyártósor tetején található tartályokba, ezután történik az anyagok többszöri keverése, aprítása, illetve égetése. Az anyagot kerámia égetőtégelyekre helyezve elektromos kemencén engedik át, majd mossák, víztelenítik és szárítják.
A technológia egésze zárt, por nem lesz az üzemben
– világított rá Fülöp Ferenc. Elmagyarázta, hogy a helyiségekben nagy hatékonyságú porelszívást és porleválasztást alkalmaznak. Az elkészült katódanyag is kétrétegű big-bag zsákokba kerül, majd automata targoncával a raktárépületbe viszik, ahonnan teherautóval szállítják el.

Mi lesz a levegővel?
A cég közkapcsolati igazgarója arra is kitért, hogy a berendezésekből három lépcsőben szűrt levegő távozik a létesítmény 33 kéményén keresztül. A légkezelő rendszer háromkörös szűrésének első két köre HEPA-légszűrőt, a harmadik kör pedig egy vizes mosót tartalmaz.
A szabadba jutó levegő így minden határértéket tekintve megfelel majd az előírásoknak, és csupán olyan kis részecskeméretben tartalmaz port, illetve nikkelt, mangánt és kobaltot, hogy az anyagok azonnal diffundálnak a légkörben, nem ülepszenek le sehol
– magyarázta, megjegyezve, hogy a berendezések hűtésére használt vízből juthat még a légkörbe vízgőz, ez azonban nem érintkezik a gyártott anyagokkal, így egyáltalán nem szennyeződik. „A gyártási tevékenység minden területén törekszünk a felhasznált víz mennyiségének csökkentésére. A technológia több pontján is visszaforgatjuk és újrahasznosítjuk a vizet, annak érdekében, hogy minél kevésbé kelljen a közműhálózatot igénybe venni” – tette hozzá.
Minden részlet kiderült a rejtélyes kínai gyárról
Ácsra esett a választásuk.
Mi lesz a szennyvízzel?
A létesítmény kommunális szennyvize az ÉDV Zrt. által üzemeltetett helyi csatornahálózatba kerül, ehhez új szennyvízbekötés kiépítése szükséges majd. A technológiai szennyvizet egy, a telek északi részén található szilárdhulladék-tároló és -tisztító épületbe vezetik, majd megtisztítják. A csapadékvizet az energiatakarékosság jegyében gyűjti a cég, két, egyenként 800 köbméteres tárolótartályban. Innen forgathatják be a technológiába vagy használhatják akár locsolásra is.
Az üzem területe nem esik vízbázis védőövezetébe, és működése a helyi talajra, a felszín alatti vízre semmilyen hatással sem lesz. A felszín alatti víz állapotát 12 monitoringkút segítségével figyelik, ezekből rendszeresen, akkreditált módon vesznek majd talajvízmintát, melyet akkreditált laboratóriummal meg is vizsgáltatnak
– fejtették ki a sajtóeseményen. Fülöp Ferenc kiemelte: a katódanyaggyártás során csupán háromféle hulladék keletkezik. Az egyik a kerámiatálca, amelyet bizonyos számú használat után cserélni kell. A másik hulladék az anyagok tárolására használt big-bag zsák, a harmadik pedig az az iszap, amely a levegő többszörös szűrésre végén, a vizes mosást követően visszamarad. Ezeket az anyagokat egy szerződött alvállalkozó fogja a jogszabályoknak megfelelően elszállítani, kezelni.
Korábban Kékesi Tamás, a Miskolci Egyetem professzora mutatta be részletesen interjúnkban, mi is az a katód, miért olyan értékes, hogyan profitálhat Magyarország az akkumulátorok újrahasznosításából, és milyen közelgő problémát lát a szektorban, amit azonnal orvosolni kellene.
Professzor az akkumulátorgyárakról: A legnagyobb probléma, hogy az egyetemeket nem kérdezik meg
Pedig kiderülnének dolgok.
(Borítókép: Fülöp Ferenc, a Bamo Technology Hungary Kft. közkapcsolati igazgatója. Fotó: Nagy Tamás / Economx)