- Gazdaság
- jti
- dohányipar
- dohánytermék
- cigaretta
- hevített dohánytermék
- ártalomcsökkentés
- ártalomcsökkentett dohánytermék
Egyre többen használják, sokan a dohányzásról való leszokás előszobájának tartják
További Gazdaság cikkek
Segítség a leszokásban
A JTI Hungary Zrt. 2024 januárjában végzett reprezentatív kutatásból kiderült, hogy gyakorlatilag minden olyan válaszadó, aki használt valaha hevített dohányterméket, a hagyományos dohánytermékeket is kipróbálta már. Utóbbiak közül 34 százalék gondolja úgy, hogy
az áttérés a hevített dohánytermékekre a dohányzás abbahagyásának az előszobája lehet.
Azok a dohányosok, akik még sosem próbáltak ki egyetlen hevített dohányterméket sem, jóval szkeptikusabbak ebben a kérdésben.
A megkérdezettek 64 százalékának van olyan személy a környezetében, aki dohányzik vagy hevített dohányterméket használ. Az így válaszolók körében sokkal nagyobb arányban fordul elő, hogy ők maguk is használnak valamilyen dohányterméket, egészen pontosan 52 százalékuknál. Egyértelmű párhuzamot azonban nem vonhatunk a szociális környezet és a dohányzás kapcsán, mivel a megkérdezettek fennmaradó 36 százalékának annak ellenére, hogy nincs a közvetlen közelében dohányos, 22 százaléka fogyaszt valamilyen dohányterméket.
Jogszabályok és egészségvédelem
Magyarországon szigorú jogszabályok vonatkoznak a dohánytermékek használatára. A dohányzási tilalom kiterjed a közintézményekre, munkahelyekre, valamint a tömegközlekedési eszközökre. Továbbá tilos a dohányzás az éttermekben, kávézókban, és számos más vendéglátóipari egységben, valamint olyan zárt nyilvános helyeken, mint például az állomások és bevásárlóközpontok. A dohányzásra kijelölt helyeken – például dohányzóteraszokon – bizonyos szabályok betartása mellett engedélyezett a dohányzás, ugyanazok a jogszabályok vonatkoznak a hevített dohánytermékek és a hagyományos dohánytermékek használatára.
A kutatásból kiderült, hogy a felnőtt lakosság jelentős része egyetért a szigorú szabályozással,
a nemdohányzók 84 százalékát kifejezetten zavarja, ha a közvetlen környezetében dohányoznak, elsősorban azért, mert tartanak a passzív dohányzás egészségügyi kockázataitól.
Érdekesség, hogy még a dohányosok közel felét is zavarja, ha mellette gyújtanak rá, de őket inkább a kellemetlen szag frusztrálja. A megkérdezettek egyharmada válaszolta azt, hogy a hagyományos dohánytermékeknél kevésbé zavarja, ha hevítetteket használnak mellettük, mert ezek illatát valamivel kellemesebbnek gondolják.
A dohányosok ötöde nyilatkozta, hogy nem örül annak a 2012-ben bevezetett törvénynek, amely alapján sok helyen tilos a dohányzás, míg a nemdohányzók közel háromnegyede kifejezetten lelkes a szabályozást illetően, mivel úgy látják, hogy védi a nemdohányzók alapvető emberi jogait, és elősegíti, hogy egészségüket dohányzó embertársaik ne veszélyeztessék.
Mit mond az etikett?
A törvényi szabályozás természetesen nem érinti a mindennapi élet számos területét, a hézagok és a szürkezónák kitöltése az etikett hatásköre. A nemdohányzók 47 százaléka elvárja, hogy mielőtt valaki dohányozni kezdene, akár hevített, akár hagyományos termék használatával, kérjen engedélyt a környezetétől. A dohányosok esetében ez az arány kisebb, mindössze 25 százalék. A felnőtt lakosság több mint fele udvariatlannak tartja, ha valaki a kijelölttől eltérő helyen dohányzik, kiváltképp akkor, ha ez kisgyermekek jelenlétében történik, például játszótereken vagy azok bejáratánál. Azt sem nézik jó szemmel, ha valaki autóban, vezetés közben nyúl a dohányért, a válaszadók szerint az a második legbosszantóbb helyzet, amikor valaki hevített dohányterméket használ.
Dohánytermék használata előtt érdemes mindig engedélyt kérni a környezetünkben tartózkodóktól, hogy elkerülhessük a legtöbb súrlódást. Ha megkapjuk az engedélyt, gondoskodjunk arról, hogy a dohányfüstöt vagy a dohánypárát soha ne fújjuk mások irányába – tanácsolta Kibédi-Varga Katalin protokollszakértő.
Fontos azonban hangsúlyozni, hogy legyen szó akár hagyományos, akár hevített dohánytermékekről, egyaránt káros következményei lehetnek a használatuknak, így érdemes ezeket teljesen kiiktatni az életünkből.
(Borítókép: S hiho Fukada for The Washington Post / Getty Images)