Itt a bejelentés: a Ganz-MaVag ajánlatot tett a spanyol vasútóriás részvényeire

További Gazdaság cikkek
-
Nyilvánosságra hozta a Szuverenitásvédelmi Hivatal, hogyan érkeztek a külföldi hatalmak pénzei Magyarországra
- Most Orbán Viktor álmáról szavazhatnak az országgyűlési képviselők
- Megújulhat az egyedi kormánydöntés alapján megítélt támogatások rendszere
- Fontos határidőről figyelmeztet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal
- Elindult a matek, hány száz milliárdot érhet az állam MBH-részesedése
A vasútgyártásnak jelentős történelme van: már a XIX. században, a dualizmus idején fejlődésnek indult a kötöttpályásjármű-gyártás, a növekvő hálózaton pedig egyre több magyar szerelvény jelent meg. Magyarország rövid idő alatt olyan világszínvonalú gyártási kapacitást épített ki, amely lehetővé tette, hogy Európa mellett az afrikai és a latin-amerikai piacokon is megjelenjenek a magyar mozdonyok és kocsik.
Aztán a XX. század új technológiai lehetőségeket hozott: a dízelmozdonyok gyártása átrendezte a terepet. A legnagyobb hazai nehézipari üzem pedig a megrendeléshiány és a felhalmozódó adósságok miatt 1988 decemberében csődbe ment.
A Ganz-Mavag Europe Zrt. önkéntes vételi ajánlatot tett a Talgo részvényeinek 100 százalékára
A rendszerváltozás utáni évtizedekben – néhány próbálkozástól eltekintve – tetszhalott állapotban volt a vasútgyártás, de az elmúlt években új piaci szereplőként a magánkézben lévő MaVag – építve a Dunakeszi és a Szolnoki Járműjavító gyártási kapacitásaira – egyre nagyobb számban értékesít a világban magyar gyártású szerelvényeket. A cég növekedési pályára állt, de ahhoz, hogy tovább tudjon fejlődni, nemzetközi stratégiai partnerekre volt szüksége. Most úgy tűnik, talált is egyet.
A MaVag Csoport tagja, a Ganz-Mavag Europe Zrt. önkéntes vételi ajánlatot tett a szupervonatokat gyártó spanyol Talgo összes részvényére.
A spanyol társaság igazgatótanácsa pedig a vállalat tőzsdei közleményében erősítette meg, hogy a részvényesek szempontjából kedvezőnek ítéli meg a magyar cég ajánlatát. Megkerestük Bacsa Györgyöt, a Ganz-Mavag Europe Zrt. igazgatósági elnökét, aki az ajánlattétel kapcsán elmondta:
A Talgo egy erős, sikeres és értékes vállalat, fontos, hogy megőrizze a függetlenségét, illetve technológiai és fejlesztési eredményeit és képességét. Elismerjük a cég értékteremtő munkáját és az elmúlt évtizedekben felhalmozott szaktudását, ezért a Ganz-Mavag Europe Zrt. ajánlattevőként vállalja, hogy a Talgót spanyol tőzsdei cégként segíti tovább stratégiája megvalósításában.
Majd Bacsa György kiemelte: „Az a célunk, hogy együtt erősödjünk tovább, és a stratégiai partnerség segítségével tovább fejlesszük az európai és benne elsődlegesen a spanyol és hazai gyártási kultúrát is. Meggyőződésünk, hogy az európai versenyképességhez iparfejlesztésre és fenntartható mobilitásra van szükség, ezzel az együttműködéssel pedig mindkét célt egyszerre szolgálhatjuk.”

Topligás európai szereplőt hoznának létre
Nem véletlen, hogy a magyar gyártási kultúra újjáélesztését és európai színvonalra emelését célul kitűző MaVag a Talgót szemelte ki stratégiai partnerének: Európa egyik csúcs személyvonat- és mozdonygyártója a személyszállítás és a vontatás terén is a legmagasabb minőséget képviseli,
folyamatos innovációival fenntarthatósági szempontból is élen jár.
Ez a cég – Spanyolországon elsőként – már kettős hidrogénnel működő vonatot is tesztelt, de ahhoz, hogy új piacokra tudjon belépni, minőségi gyártói kapacitást kell bővítenie külföldön, amelyben a magyar magánvállalkozás a segítségére lehet. Az együttműködés és a nemzetközi tudáscsere mindkét fél számára előnyökkel járhat: a Talgo tovább erősödhet Spanyolországban, Európában és a keleti piacokon, a MaVag pedig tovább fejlesztheti a magyarországi kötöttpályás közlekedést.
A partnerség nemcsak a magyarországi gyártási kapacitást erősítheti, hanem a szaktudást és a képzési rendszereket is. Információink szerint egy kölcsönös előnyökön alapuló stratégiai együttműködésről van szó: a magyar és a spanyol fél is egyetért abban, hogy a kötöttpályás közlekedés fejlesztése összeurópai érdek, a fenntartható közlekedési formák elterjedéséhez pedig nemzetközi együttműködésre van szükség.
Bacsa György szerint a Talgo és a MaVag célja, hogy közös erővel egy új, erős, topligás európai szereplőt hozzanak létre, amelyben a spanyol cég továbbra is megőrzi a szakmai függetlenségét és identitását.
Az ajánlattevő magyar vállalat, a Ganz-Mavag Europe Zrt. A vállalat 55 százalékos tulajdonosa a hazai vonatgyártó MaVag Zrt., a fennmaradó 45 százalék pedig az állami tulajdonú Corvinus Zrt. tulajdona.
Rekordévet zárt a Talgo, négy kérdés alapján mérlegelnek
Már tavaly novemberben arról írt a Reuters hírügynökség, hogy felvásárolnák a Talgót, az akkori sajtóbeszámolók szerint egy azonosítatlan magyar befektetői csoport lehetett a titokzatos érdeklődő. Gonzalo Urquijo, a Talgo – amely 1,2 milliárd eurós cégértékkel lépett a madridi tőzsdére 2015-ben – ügyvezető igazgatója akkor úgy fogalmazott, mivel hivatalos vételi ajánlat nem érkezett, ezért nem is foglalkoztak vele. A kötöttpályás közlekedéssel foglalkozó Railway Supply nevű szaklap szerint november végén befutott egy hivatalos vételi ajánlat a spanyol tőzsdefelügyelethez egy meg nem nevezett magyar befektetői csoporttól.
A Talgo honlapján csütörtök késő esti keltezéssel megjelent egy közlemény, ami szerint a Ganz-Mavag Europe Zrt. eljuttatta szándéknyilatkozatát a spanyol tőzsdefelügyelethez, hogy publikus vételi ajánlatot tegyen a Talgo részvényeinek felvásárlására. A spanyol cég közölte, négy kérdés alapján mérlegeli a vételi ajánlatot, ha megismeri annak részleteit:
- a Talgo megtartja munkavállalóit és ipari kapacitását, tehát nem lesz leépítés;
- a Talgo menedzsmentje és központja Spanyolországban marad;
- a Patentes Talgo megtartása;
- minden részvényes és érdekcsoport számára a legelőnyösebb üzlet megkötése.
A Talgo egyébként február végén tette közzé éves pénzügyi jelentését, amely szerint rekordévet zárt 2023-ban: 652 millió euró teljes árbevétele volt (ami 39 százalékos növekedést jelent a 2022-es eredményhez képest), az EBITDA 76,5 millió euróra rúgott, ami 55 százalékkal több, mint 2022-ben volt.
A cég nettó nyeresége tavaly 12,2 millió euró volt – a 2022-es profit nyolcszorosa.
A felvásárlást nehezítheti, hogy Óscar Puente spanyol közlekedési miniszter a napokban egy konferencián arról beszélt, a spanyol kormány határozottan elutasítja a magyar vételi ajánlatot.
(Borítókép: Egy Talgo 350-es vonat az andalúziai Sevilla főpályaudvarán. Fotó: Planet One Images / Universal Images Group / Getty Images)

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Nagy Márton: Bővülhet az árrésstop alá tartozó termékek száma
A miniszter szerint az árrésstop a bejelentés után azonnal hat.
március 26., 10:55
- Gazdaság
Érdemes gyorsan cselekedniük az autósoknak, csütörtökön ismét változik a benzin ára
Oda kell figyelnie annak, aki feltöltené a tankot.
március 26., 10:21
- Gazdaság
Úgy néz ki, hogy 2024 a bankok éve volt Magyarországon
Magyarország hetedik legnagyobb bankja is történelmi évet zárt tavaly.
március 25., 18:23
- Mindeközben
Egy fiatal nő azzal spórol, hogy mindössze egy fürdőszobát bérel albérletként, sokkoló, mennyiért bérli
2 órája
- Gazdaság
Varga Mihály váltott, új vezérigazgató a magyar tőzsde élén
Tóth Tibor május 1-től tölti be a pozíciót.
március 26., 09:23
- Gazdaság
Nyilvánosságra hozta a Szuverenitásvédelmi Hivatal, hogyan érkeztek a külföldi hatalmak pénzei Magyarországra
Legalább 23 milliárd forintról van szó.
2 órája
- Gazdaság
Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta
Zsigó Róbert úgy véli, az áprilisi inflációs adatok igazolják majd az intézkedés bevezetését.
március 26., 09:42
- Mindeközben
Elindultak Malajziába az Ázsia Expressz új évadának szereplői, ez a nyolc pár vág bele a kalandreality-be
3 órája
- Gazdaság
Donald Trump emberének lefőhet a kávé, leidiótázták a nemzetbiztonsági tanácsadót
Bődületes szarvashibát követhetett el Mike Waltz.
március 25., 17:36
- Gazdaság
A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményt adott ki: nincs kockázat a magyar államadóságban
Cáfolták az Európai Bizottság állításait.
március 26., 20:12
- Gazdaság
Pogátsa Zoltán az árrésstopról: Már az ókor óta tudjuk, hogy az állami beavatkozásnak több a kára, mint a haszna
A Levegő Munkacsoport szerint az árréstop alá eső termékek fogyasztását inkább korlátozni kellene.
március 26., 14:30
- Mindeközben
Sydney Sweeney románca tartja lázban a fél világot, ebbe a kollégájába szerethetett bele
5 órája
- Mindeközben
Molnár Anikó megmutatta a titokzatos pincét, ahol lakik, de nem nevezhető szegényesnek
6 órája
- Mindeközben
Alekosz öccse kinézte magának Kiara Lordot, nyilvánosan tett neki ajánlatot egy bizarr randiról
7 órája
- Mindeközben
Fenyvesi Barna azzal állt elő, hogy exmenyasszonya, Nemazalány több magyar zenésszel is megcsalta
8 órája
- Címlapon
Lehallgatta a titkosszolgálat a világbajnok szegedi kenust: többéves fegyházbüntetés várhat rá
Az egykori sportoló által létrehozott bűnszervezet néhány év alatt 271 millió forint áfát csalt el.
4 órája
- Címlapon
Marine Le Pen bukása után Orbán Viktor annyit írt: Je suis Marine!
Független igazságszolgáltatás vagy a francia demokrácia kivégzése? – reagálnak a politikusok.
4 órája
- Mindeközben
Bokszringre cserélte a kifutót egy szépségkirálynő, miután megelégelte, hogy tévesen ítélik meg a külseje alapján
10 órája
- Címlapon
Új KRESZ-tábla jelent meg Európában, amit nem kötelező betartani
Egy tábla, ami csak javasol.
12 perce
- Gazdaság
Kipukkadt a lufi, visszatért a korábbi lélektani határhoz a forint
Hétfő óta ingadozik a magyar fizetőeszköz.
március 26., 11:49
- Gazdaság
Bedurrant a forint bicepsze, erősen kezdte a hetet a magyar fizetőeszköz
Maradt a múlt héten tapasztalt szint.
március 24., 07:21
- Gazdaság
Elárulták, kik tartoznak Orbán Viktor középosztályába
Most ellenőrizheti, hogy középosztálybelinek számít-e.
március 25., 15:44
- Gazdaság
A Jobbik törvénybe iktatná a készpénzes bérkifizetés jogát
A javaslat célja, hogy mérsékelje a bankok túlzott nyereségét is.
március 26., 21:51
- Gazdaság
Kiderült, mikor juthatnak hozzá a pénzükhöz a nyugdíjasok áprilisban
Bankszámlára történő folyósítás esetén korábban kapják meg a járandóságukat.
március 24., 11:14
- Gazdaság
Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot
Ez a hét legfontosabb hazai gazdasági történése.
március 25., 14:00
- Gazdaság
Lecsapott a jegybank, nagy büntetést kapott a K&H Bank
Több hiányosság is előjött.
március 24., 11:44
- Gazdaság
Magyar Péter csapdát állított magának, Orbán Viktor pedig most kér egy kávét
Nem véletlen, hogy a kérdéseket nem valódi referendum keretében tették fel.
március 24., 15:35
- Gazdaság
Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi
Nagy Márton üzent a döntés után.
március 25., 07:21
- Címlapon
Felfedezték a kutatók, akár fel is emésztheti magát az éhező agy
Nagy fizikai igénybevételkor következik be és visszafordítható.
30 perce
- Gazdaság
Ötszázezer forintra emelné az ingyenes készpénzfelvételt a Mi Hazánk
Novák Előd törvényjavaslatot is benyújtott az ügy érdekében.
március 25., 10:35
- Gazdaság
Orbán Viktor olyat tett Donald Trumppal, amit előtte még senki
Meg is lett a jutalma.
március 25., 06:20
- Gazdaság
Egyre durvábban eladósodnak a magyarok, meglepő okok állnak a háttérben
A személyi kölcsönöknél is érezni az inflációt.
március 25., 12:45
- Gazdaság
Újabb ingyenpénzre lehet jelentkezni vidéken
5–30 millió forintos támogatást igényelhetnek a kkv-k.
március 24., 14:03
- Gazdaság
Érdemes sietni a tankolással, keddtől ismét jön a drágulás
A 95-ös benzin és a gázolaj ára is módosul.
március 24., 13:23
- Gazdaság
Ítéletet mondanak Magyarországról, a háttérben most már Varga Mihály mozgatja a szálakat
Történelmi pillanat következik.
március 25., 06:09