Lesújtott az MNB, keményen megbírságoltak egy biztosítót
További Gazdaság cikkek
- Budapestet csak a svédek előzték meg, Bécset és Berlint is vertük ezen a listán
- Donald Trump éppen csodát tesz a forinttal
- Kíméletlen adat érkezett a magyar háztartások anyagi jólétéről, uniós szinten borzasztó a helyzet
- Rossz hírünk van az autósoknak: tovább emelkednek az üzemanyagárak
- Elindult a One Magyarországon, bemondták a tarifákat
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) – helyszíni ellenőrzést is magába foglaló – korlátozott átfogó vizsgálatot végzett a CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt.-nél (CIG Életbiztosító), a 2020. március 10-től a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot áttekintve.
A felügyelet megállapította, hogy a CIG Életbiztosító a befektetési egységekhez kötött (unit-linked) életbiztosításoknál nem mindenkor határidőn belül bírálja el a kapott ajánlatokat, s több esetben pontatlan adatokat tart nyilván a visszavásárlással megszűnt szerződésekről
– tájékoztatott közleményében a jegybank. Hozzáfűzték, hogy a kiszervezési szerződések nyilvántartása, illetve egyes kiszervezések minősítése nem volt maradéktalanul megfelelő, és elmaradt azok bejelentése is az MNB felé. Több ponton pontatlannak bizonyult a biztosító biztosítási tartalékainak számítása, illetve validálása.
Már 2022-ben is intézkedni kellett a cég ellen
A CIG Életbiztosító informatikai (IT-) rendszerében nem választotta szét a teszt és éles környezetet, s nem gondoskodott mindenkor a vírusok, kártékony programok elleni, a kockázatokkal arányos védelemről. Nem teljesítette minden esetben az IT-biztonsági rendszer védelmének zártságára vonatkozó teljes körű ellenőrzést sem. A megfelelőségi vizsgálatok nem terjedtek ki a biztosító minden lényeges működési területére, és a compliance terület szabályozottsága sem volt teljes körű.
Hiányzott a valamennyi lényegi kockázatot lefedő, a kockázati profilhoz illeszkedő limitrendszer és kockázati stratégia, és nem mindenkor lehetett meggyőződni a kockázatkezelési feladat igazolt elvégzéséről
– részletezte közleményében az MNB, majd tovább sorolta, mit tartottak problémásnak:
- több ponton is hiányosak voltak a befektetési egységekhez kötött életbiztosítások szerződési feltételei;
- egyáltalán nem vagy ellentmondásosan tartalmazták egyes esetekben, hogy például hogyan kell bejelenteniük az ügyfeleknek a biztosítási esemény bekövetkeztét;
- mivel jár, ha elmulasztják e bejelentést;
- mekkora a kockázati díj mértéke;
- milyen okokból és mértékben módosíthatók a szerződés díjai és költségei;
- bizonyos díjaknak, költségeknek mi a céljuk, tartalmuk (ez elnevezésükből nem volt megállapítható);
- egyes eszközalapoknak mi a kockázati besorolása (erről ellentétes adatokat adott a biztosító a szerződéskötési dokumentumaiban);
- elmaradt, illetve nem volt teljes körű a biztosító termék-felülvizsgálati szabályozása és annak elvégzése;
- egyes eszközalapok bevezetésének vagy megszüntetésének bejelentését is elmulasztotta a CIG Életbiztosító;
- valamint ügyféltájékoztatási, illetve panaszkezelési kötelezettségeit sem teljesítette mindenkor maradéktalanul.
Mindezek nyomán az MNB kötelezte a CIG Életbiztosítót, hogy 2024. május 31-ig írásban adjon tájékoztatást a feltárt hiányosságok megszüntetéséről, illetve 12,5 millió forint felügyeleti és 1,5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a társaságra. A bírság összegét enyhítette, hogy a CIG Életbiztosító több esetben már a hibák korrekciójáról vagy azok tervéről számolt be. Súlyosbító körülménynek számított viszont, hogy a CIG Életbiztosítóval szemben már 2022-ben is intézkedni kellett a panaszok késedelmes megválaszolása miatt.