Lesújtott az MNB, keményen megbírságoltak egy biztosítót

2024.03.11. 11:40
Az MNB összesen 14 millió forint felügyeleti és fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt.-re a terméknyilvántartási, kiszervezési, tartalékszámítási, IT-biztonsági, megfelelőségi, kockázatkezelési, a biztosítási szerződések tartalmi elemeit érintő, termékfelügyeleti, ügyfél-tájékoztatási és panaszkezelési hiányosságok miatt. A feltárt problémák nem veszélyeztetik a biztosító megbízható működését – közölte a jegybank.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) – helyszíni ellenőrzést is magába foglaló – korlátozott átfogó vizsgálatot végzett a CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt.-nél (CIG Életbiztosító), a 2020. március 10-től a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot áttekintve.

A felügyelet megállapította, hogy a CIG Életbiztosító a befektetési egységekhez kötött (unit-linked) életbiztosításoknál nem mindenkor határidőn belül bírálja el a kapott ajánlatokat, s több esetben pontatlan adatokat tart nyilván a visszavásárlással megszűnt szerződésekről

– tájékoztatott közleményében a jegybank. Hozzáfűzték, hogy a kiszervezési szerződések nyilvántartása, illetve egyes kiszervezések minősítése nem volt maradéktalanul megfelelő, és elmaradt azok bejelentése is az MNB felé. Több ponton pontatlannak bizonyult a biztosító biztosítási tartalékainak számítása, illetve validálása.

Már 2022-ben is intézkedni kellett a cég ellen

A CIG Életbiztosító informatikai (IT-) rendszerében nem választotta szét a teszt és éles környezetet, s nem gondoskodott mindenkor a vírusok, kártékony programok elleni, a kockázatokkal arányos védelemről. Nem teljesítette minden esetben az IT-biztonsági rendszer védelmének zártságára vonatkozó teljes körű ellenőrzést sem. A megfelelőségi vizsgálatok nem terjedtek ki a biztosító minden lényeges működési területére, és a compliance terület szabályozottsága sem volt teljes körű.

Hiányzott a valamennyi lényegi kockázatot lefedő, a kockázati profilhoz illeszkedő limitrendszer és kockázati stratégia, és nem mindenkor lehetett meggyőződni a kockázatkezelési feladat igazolt elvégzéséről

– részletezte közleményében az MNB, majd tovább sorolta, mit tartottak problémásnak: 

  • több ponton is hiányosak voltak a befektetési egységekhez kötött életbiztosítások szerződési feltételei;
  • egyáltalán nem vagy ellentmondásosan tartalmazták egyes esetekben, hogy például hogyan kell bejelenteniük az ügyfeleknek a biztosítási esemény bekövetkeztét;
  • mivel jár, ha elmulasztják e bejelentést;
  • mekkora a kockázati díj mértéke;
  • milyen okokból és mértékben módosíthatók a szerződés díjai és költségei;
  • bizonyos díjaknak, költségeknek mi a céljuk, tartalmuk (ez elnevezésükből nem volt megállapítható);
  • egyes eszközalapoknak mi a kockázati besorolása (erről ellentétes adatokat adott a biztosító a szerződéskötési dokumentumaiban);
  • elmaradt, illetve nem volt teljes körű a biztosító termék-felülvizsgálati szabályozása és annak elvégzése;
  • egyes eszközalapok bevezetésének vagy megszüntetésének bejelentését is elmulasztotta a CIG Életbiztosító;
  • valamint ügyféltájékoztatási, illetve panaszkezelési kötelezettségeit sem teljesítette mindenkor maradéktalanul.

Mindezek nyomán az MNB kötelezte a CIG Életbiztosítót, hogy 2024. május 31-ig írásban adjon tájékoztatást a feltárt hiányosságok megszüntetéséről, illetve 12,5 millió forint felügyeleti és 1,5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a társaságra. A bírság összegét enyhítette, hogy a CIG Életbiztosító több esetben már a hibák korrekciójáról vagy azok tervéről számolt be. Súlyosbító körülménynek számított viszont, hogy a CIG Életbiztosítóval szemben már 2022-ben is intézkedni kellett a panaszok késedelmes megválaszolása miatt.