Hatalmas lehetőség előtt áll Magyarország, a Budapest Airport visszavásárlása a kulcs

További Gazdaság cikkek
-
Az Egyesült Államok beszállna a Paksi Atomerőműbe a Roszatom helyett
- Döntött a kormány, ez már csak ráadás volt a forintnak Donald Trump után
- Továbbra sincs telitalálat az ötös lottón, de 14-en így is milliomosok lettek
- A telefon- és internetszolgáltatások díjaiba is belenyúlhat a kormány
- Jó hír az elektromos autókat vásárló cégeknek, meghosszabbította a szaktárca a támogatási programot
Komplex tárgyalási folyamat zajlik a színfalak mögött a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér visszavásárlásáról, amelynek érdekében a magyar kormány tavaly ősszel több egymással összehangolt lépést tett a tranzakció finanszírozásához szükséges források biztosításáért. Ezzel lemondott elsősorban kisebbségi tulajdont jelentő, nem stratégiai befektetésekről és azok hozamairól, azért, hogy többségi tulajdont szerezzen a Magyarország légi kapuját jelentő repülőtérben – mondta az Indexnek Ilg Péter logisztikai szakember, a PMI Logistics Solutions Kft ügyvezetője. Ebbe a sorba illeszkedett, hogy
- a magyar állam 100 százalékos tulajdonában álló Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt.-n keresztül 45-ről 10 százalékra csökkentette tulajdonrészét a Vienna Insurance Group biztosítási cégcsoportban,
- értékesítette az Erste Bank Hungary-ben meglévő 15 százalékos tulajdonrészét,
- valamint a távközlési-telekommunikációs piacon ugyancsak megvált a Yettel Magyarország Zrt. és a Yettel Real Estate Hungary Zrt. 25, illetve a CETIN Hungary Zrt. 20 százalékos tulajdoni hányadától.
A logisztikai szakember megállapította, hogy a ferihegyi repülőtér működik, ellátja feladatát, az elmúlt évben 14,7 millió ember számára volt indulási vagy érkezési pont, ami éves alapon 20,5 százalékos növekedést tükröz, de ennél is fontosabb, hogy a koronavírus-járvány előtti utolsó „békeévhez”, a 2019-es csúcshoz képest is 90,9 százalékos felépülésről tanúskodik. Nemcsak az utasok tértek vissza, hanem a légiáru-forgalom is dübörgött tavaly: a cargo 3,8 százalékos bővüléssel elérte a 201,3 ezer tonnát, ami rekord.
Túl a reptér visszaszerzésének szimbolikus jelentőségén, Ilg Péter hangsúlyozta, a Budapest Airport Zrt. nyereséges vállalkozás. Bár a hosszú távú adatokban rendszeres a negatív eredmény és a magántulajdonos regnálásának egésze alapján sem pozitív a szaldó, ez elsősorban a Covid-válság két évében keletkezett hatalmas veszteségeknek tudható be.
Ha viszont az adatok mélyére nézünk, a tulajdonosok által nyújtott és egyéb külső finanszírozási források kamatkiadása éves szinten 90-100 millió eurós tétel. Ám a reptér aktuális osztalékfizetési képessége a kamatfizetés mellett is 30-35 milliárd forint évente, amelyhez a finanszírozóknak – nagyobbrészt a tulajdonosoknak – kifizetett kamatteherbíró-képesség társul
– tette hozzá a szakember.
Nem kidobott pénz
A hírek 4 milliárd euró körüli, de a legkonzervatívabb becslések szerint is 1400 milliárd forintos vételárról szóltak, ami a kamatfizetés, adózás, értékcsökkenés és amortizáció előtti nyereséget, tehát az EBITDA-t tekintve a 2019-es rekordév 16-szorosa, a legutóbbi lezárt üzleti évhez viszonyítva viszont 21-szeres a szorzó, ami magas árnak számít. Bár nem tudni, pontosan mit takar a vételár, Ilg Péter szerint, ha a kamatbevételekkel is számolunk,
a kifejezetten jó években várható 70 milliárd forintos megtérüléssel kalkulálva is legalább 20 éves időtáv jön ki, ami közelebb áll a logisztikai iparágban ismert befektetési hozamokhoz, mint a vásárlás érdekében beáldozott banki vagy biztosítási papírok jövedelmeihez.
A vásárlás semmi esetre sem kidobott pénz, ugyanakkor a PMI Logistics Solutions Kft. ügyvezetője szerint érdemes megvizsgálni, milyen szakmai szempontok jelennek meg a tranzakcióban. Budapest turisztikai vonzereje mára magától értetődő, amelyet a reptér forgalmának folyamatos növekedése mutat. Emellett sokszor nem kap kellő figyelmet, miközben nem kevésbé hangsúlyos a logisztikai láb, a cargoforgalom bővülése. A 200 ezer tonnás mérföldkő tavalyi átlépése az áruforgalmi kiszolgálásában olyan erős alap, amire lehet és kell is építeni. Érdekesség, hogy a pandémia nem érintette az áruszállítás volumenét, ami nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a társaság még 2020-ban és 2021-ben is pozitív EBITDA-val legyen képes kirukkolni.

Bécs, München sarkában, de hol a vége?
A cargo üzletág tehát nemcsak válságálló, hanem dinamikusan bővülő is, nagy kérdés azonban, hol van a bővülés határa? Ilg Péter megállapította, hogy a 200 ezer tonna áruforgalom a régió élére és az európai élmezőnybe repítette a Budapest Airportot, amely mára a 20 legforgalmasabb európai légikikötő listájára is felfér.
Ugyanakkor a listát böngészve érdemes kiemelni Lipcsét, amely hasonló pályát futott be cargoreptérként, mint amit Budapest számára elképzelhetünk.
A szakember rávilágított, hogy a Leipzig/Halle repülőtér utasforgalma a jobb időkben sem éri el a magyar főváros Covid-időszakra jellemző forgalmát, de cargoreptérként az abszolút győztes Frankfurt után a második Németországban és harmadik a kontinensen. A reptér két felszállópályával rendelkezik, csakúgy, mint Ferihegy, de a cargoforgalom meghaladja a 1,5 millió tonnát. A repülőtéren az AeroLogic, az Amazon Air, az Antonov Airlines és a DHL Aviation is cargo HUB-ot működtet. Érdemes felidézni, hogy a forgalom 2006-ban még 30 ezer tonna alatt volt, ám a fejlesztések révén 2007-ben a 100 ezer, 2009-ben az 500 ezer, 2016-ban az 1 millió, 2021-ben pedig a 1,5 millió tonnás álomhatárt is átlépte.
Hasonló felfutáshoz minden adottsága megvan Budapestnek is:
- A régió jelenlegi air cargo igénye eléri a 1,5 millió tonnát. A reptér kiszolgálókapacitása megfelelő, és van tere a fejlesztéseknek.
- Az EU keleti államainak egyikében sincs olyan légikikötő, amelyben a nagy cargo-légitársaságok HUB-ot hoztak volna létre.
- A Budapest Airport a történeti adottságok és a közúti, vasúti infrastruktúra fejlesztések okán is egy „pókháló” közepén található.
- A gazdaságfejlesztési elképzelések teljes mértékben támogatják a reptér fejlesztését, amely állami tulajdonban további lendületet vehet.
Ilg Péter előrebocsátotta, hogy a folyamatban lévő fejlesztésekkel a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 300 tonna árukezelési kapacitással rendelkezik majd, forgalomban lehagyja Bécset, és befogja Münchent. Mindezek alapján a beruházások, fejlesztések terén ideje új célokat kitűzni.
Kínai kapcsolat
A magyar kormány külgazdasági stratégiájának fókuszában a Kelet és a Nyugat közötti hídszerep fenntartása áll. A logisztikai szakember rámutatott, megfelelő fejlesztésekkel a Budapest Airport lehet a légihíd a Távol-Kelet felé. Mára is jelentős cargokapcsolatok épültek ki Kína és Dél-Korea nagy cargoközpontjaival, amelyen keresztül olyan cégek termékei fordulnak meg a magyar fővárosban, mint az Alibaba vagy a Wish.
A tíz legnagyobb cargo-légitársaság listáján három amerikai, három kelet-ázsiai és két közel-keleti mellett Európát a Cargolux és a Turkish Cargo képviseli.
Ilg Péter szerint a távol-keleti légitársaságokkal és nagy megbízóikkal kialakított szorosabb együttműködés ezen társaságok számára a légi úton szállított áruk regionális terítésének központjává tehetik a magyar fővárost, amely hatalmas forgalmi potenciált jelent a reptérnek.
Kormányzati szándékok
A PMI Logistics Solutions Kft. ügyvezetője emlékeztetett, a kormányzati gazdaságfejlesztési célok értelmében a logisztikai ágazat GDP-arányos súlyát 2030-ra fel kell tornászni 10 százalékra a mai 5,5-ről. Az ország gazdasági teljesítőképességének bővülése mellett a profitorientált logisztika kibocsátásának sokszoros növekedését feltételezi ez a célkitűzés, amelynek potenciális eleme a Budapest Airport fejlesztése.
Az utasforgalom 2030-ra elérheti akár a 20 millió főt, a lipcsei példa alapján pedig a millió tonnás nagyságrendű cargoforgalom sem lehetetlen.
Ehhez azonban Ilg Péter szerint világos és határozott célkitűzések, átfogó és összefüggő nemzetgazdasági szintű gazdaságfejlesztési cselekvés szükséges, amelynek integráns része lehet a repülőtér megszerzése. Mindezek fényében a 2030-ra elképzelt forgalom mellett a visszavásárlás megtérülési ideje is érdemben csökkenthető, a Budapest Airport bőséges fejlődési potenciálja az organikus mértéknél nagyobb ütemű, dinamikus fejlesztésekkel aknázható ki.
(Borítókép: Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2024. január 8-án. Fotó: Akos Stiller / Bloomberg / Getty Images)

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Érdemes gyorsan cselekedniük az autósoknak, csütörtökön ismét változik a benzin ára
Oda kell figyelnie annak, aki feltöltené a tankot.
március 26., 10:21
- Gazdaság
Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot
Ez a hét legfontosabb hazai gazdasági történése.
március 25., 14:00
- Gazdaság
Varga Mihály váltott, új vezérigazgató a magyar tőzsde élén
Tóth Tibor május 1-től tölti be a pozíciót.
március 26., 09:23
- Mindeközben
Freddie a szépségről: Hiba a külcsínre építkezni, mert az el fog múlni, és mindig jönnek fiatalabbak, vonzóbbak
-0 perce
- Mindeközben
Ifj. Schobert Norbert gitárt ragadt és énekelni kezdte Elvis Presley egyik legismertebb dalát
2 órája
- Gazdaság
Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta
Zsigó Róbert úgy véli, az áprilisi inflációs adatok igazolják majd az intézkedés bevezetését.
március 26., 09:42
- Gazdaság
Úgy néz ki, hogy 2024 a bankok éve volt Magyarországon
Magyarország hetedik legnagyobb bankja is történelmi évet zárt tavaly.
március 25., 18:23
- Címlapon
Döntött a kormány, ez már csak ráadás volt a forintnak Donald Trump után
Nincsenek jó napjai a magyar gazdaságnak.
4 órája
- Gazdaság
Donald Trump emberének lefőhet a kávé, leidiótázták a nemzetbiztonsági tanácsadót
Bődületes szarvashibát követhetett el Mike Waltz.
március 25., 17:36
- Címlapon
Az EU vészhelyzetre készítené fel a lakosságot, de mit mondanak a magyar prepperek?
Megnéztük, hogyan éljük túl a 73. órát.
8 órája
- Gazdaság
Elárulták, kik tartoznak Orbán Viktor középosztályába
Most ellenőrizheti, hogy középosztálybelinek számít-e.
március 25., 15:44
- Gazdaság
Pogátsa Zoltán az árrésstopról: Már az ókor óta tudjuk, hogy az állami beavatkozásnak több a kára, mint a haszna
A Levegő Munkacsoport szerint az árréstop alá eső termékek fogyasztását inkább korlátozni kellene.
március 26., 14:30
- Gazdaság
Egyre durvábban eladósodnak a magyarok, meglepő okok állnak a háttérben
A személyi kölcsönöknél is érezni az inflációt.
március 25., 12:45
- Címlapon
Robbanás Moszkvában: lángokban Vlagyimir Putyin limuzinja
Az orosz titkosszolgálat főhadiszállásánál történt az incidens.
tegnap, 17:11
- Címlapon
New York Times: az Egyesült Államok szervezte a legfontosabb Oroszország elleni ukrán hadműveleteket
8 órája
- Címlapon
Mentális betegséggel küzd az iskolai mészárlásra és politikusok kivégzésére készülő magyar gimnazista
A bíróság elrendelte a 19 éves férfi letartóztatását.
1 órája
- Gazdaság
Hűtlen kezelés miatt nyomoznak az MNB-alapítványok ügyében
Az Állami Számvevőszék feljelentése után ez a legfrissebb fejlemény.
március 25., 13:32
- Mindeközben
Titokban összeházasodott Henry Kettner és párja, gyönyörű helyen keltek egybe a szerelmesek
4 órája
- Gazdaság
Orbán Viktor elárulta, hogy miért avatkoztak be az élelmiszeráraknál
Számokat is közzétett a miniszterelnök.
március 23., 11:47
- Gazdaság
Kipukkadt a lufi, visszatért a korábbi lélektani határhoz a forint
Hétfő óta ingadozik a magyar fizetőeszköz.
március 26., 11:49
- Mindeközben
Ez az a videó, amit inkább nem akartunk látni: így bánnak a csomagjainkkal a reptereken
5 órája
- Gazdaság
A Jobbik törvénybe iktatná a készpénzes bérkifizetés jogát
A javaslat célja, hogy mérsékelje a bankok túlzott nyereségét is.
március 26., 21:51
- Gazdaság
Ötszázezer forintra emelné az ingyenes készpénzfelvételt a Mi Hazánk
Novák Előd törvényjavaslatot is benyújtott az ügy érdekében.
március 25., 10:35
- Gazdaság
Magyar Péter csapdát állított magának, Orbán Viktor pedig most kér egy kávét
Nem véletlen, hogy a kérdéseket nem valódi referendum keretében tették fel.
március 24., 15:35
- Címlapon
Benjamin Netanjahu szerda este Magyarországra érkezik
Orbán Viktor miniszterelnökkel is találkozni fog.
2 órája
- Mindeközben
Egymásba szeretett a Megasztár énekesnője és a Hogyan tudnék élni nélküled? színésze
tegnap, 19:22
- Gazdaság
Beavatkozott a kormány, itt a fordulat az élelmiszereknél
Az árrésstop hatására egyes termékek ára 60 százalékkal is csökkent.
március 24., 10:41
- Gazdaság
Kiderült, mikor juthatnak hozzá a pénzükhöz a nyugdíjasok áprilisban
Bankszámlára történő folyósítás esetén korábban kapják meg a járandóságukat.
március 24., 11:14
- Gazdaság
Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi
Nagy Márton üzent a döntés után.
március 25., 07:21
- Mindeközben
Előkerült egy férfi, aki jobban hasonlít a Harry Potter sztárjára, Rupert Grintre, mint maga Rupert Grint
tegnap, 17:48
- Gazdaság
Orbán Viktor olyat tett Donald Trumppal, amit előtte még senki
Meg is lett a jutalma.
március 25., 06:20
- Gazdaság
Érdemes sietni a tankolással, keddtől ismét jön a drágulás
A 95-ös benzin és a gázolaj ára is módosul.
március 24., 13:23
- Gazdaság
Újabb ingyenpénzre lehet jelentkezni vidéken
5–30 millió forintos támogatást igényelhetnek a kkv-k.
március 24., 14:03
- Címlapon
Reneszánszát éli a játék, amit javarészt mi, magyarok adtunk a világnak
Időutazásra indultunk egy érdekes korszakba.
1 órája