Ezt nem akarta hallani a kormány: a forintárfolyam lehet a felelős az üzemanyagárakért
További Gazdaság cikkek
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerdán bejelentést tett az üzemanyagárakkal kapcsolatban. A tárcavezető közölte: az áraknak vissza kell térniük a régiós átlaghoz, erre két hetet adnak a kereskedőnek, ha ez nem történik meg, akkor beavatkoznak.
Az objektív módon meghatározott régiós árakat a Központi Statisztikai Hivatal minden pénteken közzéteszi. Az első adatsort múlt péntek publikálták.
Senkinek nincs igaza
Most a Portfolio részletesen megvizsgálta a kérdést. A lap megjegyzi, hogy amennyiben csak a szomszédos országok árait vesszük figyelembe, úgy a benzin esetében 8 forinttal drágább a hazai üzemanyag, míg a dízelnél ennél valamivel nagyobb, 10 forintos a különbség. (Előbbi esetén a negyedik, míg a dízelnél a harmadik helyen végzett Magyarország, ha az alábbi országokkal hasonlítják össze az árakat: Szlovákia, Szerbia, Ausztria, Horvátország, Szlovénia, Románia.)
Ezzel szemben, ha a KSH által figyelembe vett országok árait vesszük alapul, akkor elmondható: a régiós átlagárnál 22 forinttal drágább a magyar benzin, míg a dízel esetében 25 forintos a felár. De a gazdasági portál még ennél is érdekesebb megállapítást tett. Ugyanis szerintük összességében
A MAGYAR ÜZEMANYAGOKON AZ ADÓTEHER NEM MONDHATÓ magasnak.
Az EKR-díjjal és a kiskeradóval korrigált adószint mértéke (az Európai Bizottság adataira támaszkodó KSH-statisztikában nem számolnak ezekkel) a Magyar Ásványolaj Szövetség adatforrása alapján 49,1 százalékos, ami szinte pontosan megegyezik a régiós átlaggal. A dízelnél kedvezőtlenebb a helyzet: ott a 47,2 százalékos magyar szint áll az átlagos 45,2 százalékkal szemben. Ahogy azt már megírtuk, a magyar üzemanyagárakat összességében három tényező határozza meg:
- a forintárfolyam alakulása (ebben az esetben a dollárral szemben),
- az olaj világpiaci ára,
- illetve a profittartalom mértéke.
Utóbbi kettő az egész régióban nagyjából egységesen gyakorol hatást. Így a Portolio is arra következtetésre jutott, hogy a devizapiacon kialakult kedvezőtlen helyzet okoz nagyobb eltérést az árakban:
idén eddig összesen 6,3 százalékkal gyengült a forint a dollárral szemben, a környező országok devizáinak átlagos gyengülése 3,2 százalék volt.
Végezetül fontos összegezni is az eseményeket: az üzemanyagárakról már régóta vita folyik a közéletben.
- Április 8-án a nemzetgazdasági miniszter az Index kérdéseire leszögezte, hogy berendelte a Mol vezetőit az üzemanyagárak miatt, mert szerinte a korábbi megállapodással ellentétben felfelé kilógnak az árak a régiós középmezőnyből.
- Majd április 11-én tartották azt a tárgyalást, ahol a Magyar Ásványolaj Szövetség és a Mol képviselőit Nagy Márton felszólította: elvárása, hogy az üzemanyagáraknak – teljesítve a korábbi megállapodást – a lehető leghamarabb a régiós középmezőnybe kell kerülniük.
- És április 19-e lett a fordulópont, hiszen a KSH először publikálta a régiós üzemanyagpiac adatait, benne a magyar benzin- és dízelárakkal. Ebben azt állítják, hogy a magyar benzinátlagár 3,2, a dízelé pedig 5 százalékkal haladta meg a régiós átlagárat.
- Így még azon a napon megkérdeztük Nagy Mártont, hogy milyen lépést fontolgat a kabinet. Már akkor kiemelte: nincs kizárva, hogy jövő héten – a szerdai kormányülést követően – beavatkoznak az üzemanyagárakba.
- Kedden pedig szintén az Index kérdéseit követően egyértelmű lett: Nagy Márton azt javasolja a kormánynak, hogy avatkozzon be az üzemanyagárakba.
- Fontos kiemelni, a kormánnyal ellentétes állásponton lévők azt hangsúlyozták, hogy amennyiben a beavatkozás mellett dönt a kormány, úgy azt adócsökkentéssel tudja megoldani. (Azonban Nagy Márton a kijelentésekre azonnal reagált, és erről később Varga Mihály pénzügyminiszter is posztolt.)
- Végül, ahogy azt korábban említettük, tegnap ultimátumot kaptak a hazai szereplők: az áraknak vissza kell térniük a régiós átlaghoz, erre két hetet ad a kereskedőnek a kormány.
(Borítókép: Kolumbán Kitti / Index)