Megjöttek a friss üzemanyagárak, vakarhatja a fejét a kormány
További Gazdaság cikkek
- Visítozva rohant a NAV egységei elől a Reszkessetek, betörők! sztárja
- Mind elbuktuk, pedig százmilliókat ért volna ez a hat szám
- Nincs több pánik a törött kütyük miatt: itt a MediaMarkt válasza
- Újraindult az olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken
- Munkaidőn kívül buktatott le egy adóellenőr egy karácsonyfadíszeket áruló vállalkozót
Múlt pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) először publikálta a régiós üzemanyagpiac adatait, benne a magyar benzin- és dízelárakkal. A múlt heti adatok szerint
- a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 640, míg a régiós országokban 620 forint volt, így a magyarországi átlagár 3,2 százalékkal magasabb volt a régiós átlagértéknél.
- Míg a dízelüzemanyag esetén a heti átlagos ára Magyarországon 654 forint volt, ami 31 forinttal, 5 százalékkal haladta meg a régiós 623 forintos átlagárat.
Most a KSH frissítette az adatait. Ebben az látható, hogy az április 22-én kezdődő héten
- Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 648, míg a régiós országokban 623 forint volt. A magyarországi átlagár 4 százalékkal, azaz 25 forinttal volt magasabb a régiós átlagértéknél. A szomszédos országokban az átlagár 638 forint volt, a magyar ár ezt 1,6 százalékkal, azaz 10 forinttal haladta meg.
- A dízelüzemanyag heti átlagos ára Magyarországon 649 forint volt, ami 27 forinttal, 4,3 százalékkal haladta meg a régiós 622 forintos átlagárat. A szomszédos országokban 638 forint volt a dízel átlagára, amit a magyar adat 1,7 százalékkal, azaz 11 forinttal múlta felül.
A benzin ára nőtt, míg a gázolajé csökkent
Tehát a 95-ös benzin magyarországi átlagára 8 forinttal nőtt az előző heti adathoz képest. Ezzel párhuzamosan a régiós átlag is emelkedett, 3 forinttal. A szomszédos országokban a benzin átlagára szintén 3 forinttal nőtt.
A gázolaj magyarországi átlagára 5 forinttal csökkent egy hét alatt. A régiós átlagár kisebb mértékben – 1 forinttal –, de szintén csökkent. A szomszédos országokban a dízel átlagára stagnált az előző héthez képest – összegezte a KSH.
Majd megállapították: az adatok alapján Magyarországhoz képest a régiós országok közül Ausztriában, Szerbiában és Szlovákiában volt kissé magasabb a benzin átlagára. Szerbiában és Csehországban nőtt a legnagyobb mértékben a benzin ára, 11 és 7 forinttal. Ezzel szemben Lengyelországban 5 forinttal csökkent az átlagár az előző heti adatokhoz képest.
Csehország, Horvátország, Lengyelország, Románia és Szlovénia esetében a 95-ös oktánszámú benzin átlagára kevesebb mint 10 százalékkal, míg Bulgáriában több mint 10 százalékkal maradt el a magyar ártól.
A dízelolaj esetében Ausztria és Szerbia heti átlagára meghaladta a magyar értéket, ugyanakkor Bulgáriában az átlagár több mint 10 százalékkal kisebb volt a magyar dízelüzemanyag átlagárához képest.
Szlovéniában és Csehországban nőtt a dízel ára, 2 és 1 forinttal, míg a többi régiós országban csökkent az előző héthez képest. Magyarország után a második legnagyobb csökkenést Lengyelországban tapasztalhatták a fogyasztók, ahol 4 forinttal csökkent a dízelüzemanyag ára.
A kormány és a családok védelme
A kormány narratívája egyértelmű: „háború van és háborús árak vannak az üzemanyagpiacon, amely jelentős terheket ró a családokra”, valamint a kormány arra törekszik, hogy a „háborús árakat” visszaszorítsa, mert „nem a családoknak kell megfizetnie a háború árát”. A kabinet a családok védelmében helyez nyomást az üzemanyagárakra. Így, aki mást mond, az a családok védelme ellen érvel? Tehát a kormány kommunikációban megoldotta a kérdést, de jól látható, nem mindegy, hogy a régiós vagy a szomszédos országok árait vizsgáljuk. (Amennyiben a szomszédokat nézzük, úgy a magyar átlagár a benzinnél 1,6 százalékkal – 10 forinttal – tér el, míg a gázolajnál 1,7 százalék – 11 forint – a különbség.)
A kormánnyal ellentétes narratíva szerint az árakkal az a baj Magyarországon, hogy extrém magasan adóztatják az üzemanyagokat. Azonban ez sem igaz. Az EKR-díjjal és a kiskereskedelmi adóval korrigált adószint mértéke (az Európai Bizottság adataira támaszkodó KSH-statisztikában nem számolnak ezekkel) a Magyar Ásványolaj Szövetség adatforrása alapján 49,1 százalékos, ami szinte pontosan megegyezik a régiós átlaggal.
Érdemes kiemelni, ahogy arra a Portfolió is felhívta a figyelmet: idén 6,3 százalékkal gyengült a forint a dollárral szemben, ugyanakkor a környező országok devizái esetében csak 3,2 százalékos volt a gyengülés.
Nagy Márton két hetet adott
Mindenesetre Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerdán bejelentést tett az üzemanyagárakkal kapcsolatban. A tárcavezető közölte: az áraknak vissza kell térniük a régiós átlaghoz, erre két hetet adnak a kereskedőnek, ha ez nem történik meg, akkor beavatkoznak. Végezetül fontos összegezni is az eseményeket: az üzemanyagárakról már régóta vita folyik a közéletben.
- Április 8-án a nemzetgazdasági miniszter az Index kérdéseire leszögezte, hogy berendelte a Mol vezetőit az üzemanyagárak miatt, mert szerinte a korábbi megállapodással ellentétben felfelé kilógnak az árak a régiós középmezőnyből.
- Majd április 11-én tartották azt a tárgyalást, ahol a Magyar Ásványolaj Szövetség és a Mol képviselőit Nagy Márton felszólította: elvárása, hogy az üzemanyagáraknak – teljesítve a korábbi megállapodást – a lehető leghamarabb a régiós középmezőnybe kell kerülniük.
- És április 19-e lett a fordulópont, hiszen a KSH először publikálta a régiós üzemanyagpiac adatait, benne a magyar benzin- és dízelárakkal. Ebben azt állítják, hogy a magyar benzinátlagár 3,2, a dízelé pedig 5 százalékkal haladta meg a régiós átlagárat.
- Így még azon a napon megkérdeztük Nagy Mártont, hogy milyen lépést fontolgat a kabinet. Már akkor kiemelte: nincs kizárva, hogy jövő héten – a szerdai kormányülést követően – beavatkoznak az üzemanyagárakba.
- Kedden pedig szintén az Index kérdéseit követően egyértelmű lett: Nagy Márton azt javasolja a kormánynak, hogy avatkozzon be az üzemanyagárakba.
- Mint azt korábban írtuk, a kormánnyal ellentétes állásponton lévők azt hangsúlyozták, hogy amennyiben a beavatkozás mellett dönt a kormány, úgy azt adócsökkentéssel tudja megoldani. Azonban Nagy Márton a kijelentésekre azonnal reagált, és erről később Varga Mihály pénzügyminiszter is posztolt.
- Végül szerdán ultimátumot kaptak a hazai szereplők: az áraknak vissza kell térniük a régiós átlaghoz, erre két hetet ad a kereskedőknek a kormány.
(Borítókép: Németh Emília / Index)