Minden készen áll a történelmi lépésre, de vajon megteszi a kormány?

üzemanyag
2024.04.29. 17:10
Az elmúlt időszakban számos hír érkezett az üzemanyagárakkal kapcsolatban. Fajsúlyos kérdés lett, hogy mennyibe kerül Magyarországon az üzemanyag, és az árat mely országokéhoz kell hasonlítani. Szerkesztőségünk számos olvasói levelet kapott a témával kapcsolatban, így elérkezettnek éreztük az időt arra, hogy egy Szájbarágó keretében tisztázzuk a legfőbb kérdéseket.
  • Mikor kezdődött az újabb üzemanyagpiaci felbolydulás?

Igazából sosem múlt el, a korábbi benzinársapka óta a kormány és a Magyar Ásványolaj Szövetség között rendszeres volt az egyeztetés. A kormány számos tagja már januártól üzent a piaci szereplőknek – ha máshogy nem, akkor bújtatottan, csak utalva –, hogy az üzemanyagáraknak az elvárásuk szerint csökkenniük kell. Emlékezetes, decemberről januárra a járműüzemanyagok 8,2 százalékkal drágultak. Nagyjából ettől datálódik, hogy a kabinet ismét terítékre vette az üzemanyagár kérdését.

Április 8-án a nemzetgazdasági miniszter az Index kérdéseire leszögezte, hogy berendelte a Mol vezetőit az üzemanyagárak miatt, mert szerinte a korábbi megállapodással ellentétben felfelé kilógnak az árak a régiós középmezőnyből. Majd április 11-én tartották azt a tárgyalást, ahol a Magyar Ásványolaj Szövetség és a Mol képviselőit Nagy Márton felszólította: elvárása, hogy az üzemanyagáraknak – teljesítve a korábbi megállapodást – a lehető leghamarabb a régiós középmezőnybe kell kerülniük.

És április 19-e lett a fordulópont, hiszen a KSH először publikálta a régiós üzemanyagpiac adatait, benne a magyar benzin- és dízelárakkal. Ebben azt állítják, hogy a magyar benzinátlagár 3,2, a dízelé pedig 5 százalékkal haladta meg a régiós átlagárat. Így még azon a napon megkérdeztük Nagy Mártont, hogy milyen lépést fontolgat a kabinet. Már akkor kiemelte: nincs kizárva, hogy a szerdai kormányülést követően beavatkoznak az üzemanyagárakba. Múlt kedden pedig szintén az Index kérdéseit követően egyértelmű lett: Nagy Márton azt javasolja a kormánynak, hogy avatkozzon be az üzemanyagárakba. Végül szerdán ultimátumot kaptak a hazai szereplők: az áraknak vissza kell térniük a régiós átlaghoz, erre két hetet ad a kereskedőknek a kormány.

  • Mitől függ az üzemanyagár?

Az üzemanyagárakat számos tényező befolyásolja: azon túl, hogy itt is érvényesülnek a piac keresleti és kínálati szabályai, a nyersolaj ára, a makrogazdasági folyamatok, a geopolitikai konfliktusok, a profittartalom és a forintárfolyam együttesen mozgatják az árakat. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára ezt az Indexnek korábban úgy részletezte, hogy a benzin esetében a nyári specifikációra való áttérés szezonális hatása, a tervezett finomítói karbantartások és az ukrán dróntámadások miatti oroszországi finomítói kiesések voltak a fő mozgatórugók. A szövetség szerint az elmúlt időszakban a gázolajnál a gyenge kereslet ellensúlyozta a folyamatos finomítói karbantartások okozta kínálat-visszaesést. Eközben növekszik az európai dízelimport is, amely – a forintárfolyam jelenlegi stabilitása mellett – ugyancsak árnövelő hatást gyakorolt a hazai és régiós üzemanyagárakra.

  • Mi a különbség a régiós és a szomszédos üzemanyagár összehasonlításában?

Talán ez a legfontosabb kérdés. Egyrészt a Központi Statisztikai Hivatal minden pénteken nyilvánosságra hozza új méréseit, másrészt a Magyar Ásványolaj Szövetség is publikálja az adatait, hogy szerintük hogyan alakultak a hazai üzemanyagárak. Érdemes a két fogalmat is tisztázni: a régiós és szomszédos országok üzemanyagárai. Utóbbi evidens, itt Ukrajna kivételével mindenkit figyelemmel kísér mind a két entitás, előbbi esetében viszont más a helyzet.

A magyar kormány a régiós átlagot jelölte meg céltartománynak.

Azonban a Magyar Ásványolaj Szövetség a régiós árak vizsgálatakor kihagyja Lengyelországot, Csehországot és Bulgáriát, mert ezekben az országokban más a piaci mechanizmus. Két országnak is van tengerpartja, így sokkal jobbak a feltételeik arra, hogy diverzifikálják beszerzésüket. A szövetség a közleményében kiemelte: „a kelet-közép európai régió tengeri ellátással is rendelkező országai továbbra is helyzeti előnyben vannak, mivel szélesebb körű ellátási forrásaik lehetnek, tehát alacsonyabb beszerzési áron tudnak hozzájutni feldolgozandó nyersolajhoz és az üzemanyag-késztermékekhez”. A Központi Statisztikai Hivatal Lengyelországot, Csehországot és Bulgáriát is beszámítja a régióátlag meghatározásába.

  • Mekkora a különbség az árak között?

Ahogy az előbb ismertettük, eltérnek a számítási metódusok, módszertanok, ezért nem is érdemes a KSH és a Magyar Ásványolaj Szövetség adatait direkt egymással szembeállítani. Így az alábbiak szerint lehet összegezni:

  • A KSH szerint Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 648, míg a régiós országokban 623 forint volt. A magyarországi átlagár 4 százalékkal, azaz 25 forinttal volt magasabb a régiós átlagértéknél. A szomszédos országokban az átlagár 638 forint volt, a magyar ár ezt 1,6 százalékkal, azaz 10 forinttal haladta meg. A dízel üzemanyag heti átlagos ára Magyarországon 649 forint volt, ami 27 forinttal, 4,3 százalékkal haladta meg a régiós 622 forintos átlagárat. A szomszédos országokban 638 forint volt a dízel átlagára, amit a magyar adat 1,7 százalékkal, azaz 11 forinttal múlt felül. A 95-ös benzin magyarországi átlagára 8 forinttal nőtt az előző heti adathoz képest. Ezzel párhuzamosan a régiós átlag is emelkedett, 3 forinttal. A szomszédos országokban a benzin átlagára szintén 3 forinttal nőtt. A gázolaj magyarországi átlagára 5 forinttal csökkent egy hét alatt. A régiós átlagár kisebb mértékben – 1 forinttal –, de szintén csökkent. A szomszédos országokban a dízel átlagára stagnált az előző héthez képest.
  • Magyar Ásványolaj Szövetség szerint az elmúlt időszakban az üzemanyagok régiós átlagára a benzin esetében 4 forinttal nőtt, a dízel esetében 8 forinttal csökkent. Európai uniós összehasonlításban a magyarországi benzinárak a 18., a dízelárak pedig a 12. helyen állnak, a régión belül pedig továbbra is a középmezőnyben vagyunk: a benzin esetében a negyedik, a dízel esetében pedig a harmadik helyen.

Az olvasókra bízzuk, hogy melyik számítást veszik figyelembe. Azonban arra érdemes felhívni a figyelmet, hogy mivel a kormány üzemanyagár-csökkenést szeretne, azt mindenképpen csak egy adatbázis alapján lehet nyomon követni. Az árakban pedig némi konszolidáció látható.

  • Miért stratégiai kérdés a kormány asztalán ez a probléma? Miért nem mindegy nekik, hogy mennyi az üzemanyagár?

A kormány nevében nem válaszolhatunk, de az energiaválság óta – fontos hangsúlyozni – nagyon helyesen minden nyersanyag stratégiai kérdés lett. (Inkább pont az a probléma, hogy korábban ez nem volt Európa-szerte ennyire hangsúlyos.) Egy ország versenyképessége és jóléte függ a nyersanyagellátástól és annak áraitól. Amennyiben Magyarországnak nincs üzemanyaga vagy más létfontosságú nyersanyaga, illetve ezek nagyon magas áron érkeznek, az jelentős hatást gyakorol a nemzetgazdaságra. Önmagában az, hogy a kormány kiemelten foglalkozik az üzemanyagárakkal, nem lehet probléma.

Kapcsolódó
Európa kiszolgáltatottsága nem csak Putyin műve

Európa kiszolgáltatottsága nem csak Putyin műve

Lehet, hogy a mostani válság végérvényesen megváltoztatta az energiapolitikát.

  • Mi köze van az inflációhoz?

Rengeteg termékhez elengedhetetlen az üzemanyag. Gondoljunk csak a szállítási költségekre, és azon túl, hogy a lakosság jelentős összegben költ közvetlenül az üzemanyagokra, a pluszár beépül az összes termék árába. A felmérések szerint a lakosság legjelentősebb kiadásait az élelmiszer- és az egészségügyi ráfordítások mellett az üzemanyagköltések teszik ki. Ez azt jelenti, hogy a lakosság esetében az üzemanyagár alakulása az egyik legmeghatározóbb tényező, amely érdemben befolyásolja a családok fogyasztását – írta korábban a Nemzetgazdasági Minisztérium.

A tárca szerint megállapítható, a rezsicsökkentés átlagfogyasztásig történő megvédése mellett a kormány a célzott és eredményes intézkedéseinek köszönhetően (például online árfigyelő, kötelező akciózás) visszaszorította az élelmiszer-inflációt. Ennek, illetve a reálbérek jelentős ütemű növekedésének köszönhetően megindult az élelmiszer-fogyasztás helyreállása. „Ezzel szemben a családok ma a tavalyi üzemanyagárakhoz képest a benzin esetében több mint 60 forinttal (64 forint), a gázolaj esetében pedig közel 80 forinttal (76 forint) kénytelenek többet fizetni literenként – emlékeztetnek. Ez a 11 és 13 százalékos áremelkedés önmagában mintegy 0,6-0,7 százalékponttal emelte meg az inflációt éves alapon. A fogyasztók érzékenyen reagáltak az üzemanyagárak emelkedésére, amelynek hatására csökkent a kereslet. Ez hátráltatja a fogyasztás helyreállítását” – így érvel a kormány.

Emellett azt is fontos hangsúlyozni, hogy az óvatossági motívum kezd helyreállni, ugyanakkor még bőven van tér ennek oldódásra. Mert az idei gazdasági növekedés igazi ereje a fogyasztói oldalon lesz. A fogyasztásnak mindenképpen helyre kell állnia, ez pedig csak alacsony bizonytalansági szint mellett valósulhat meg. Tehát van gazdasági összefüggés a kormányzati kommunikáció mögött.

Amennyiben pedig a kormányzati kommunikációban az április 8-án megjelent első erősebb Nagy Márton-nyilatkozatot vesszük kiindulópontnak, ami az Indexen jelent meg, úgy leszögezhető, hogy a holtankoljak.hu adatai szerint akkor a 95-ös benzinért literenként 644, míg a gázolajért 658 forintot kellett fizetni. Ezzel szemben május 1-jétől a legfrissebb adatok szerint a benzinért hajszálpontosan ugyanennyit kell majd fizetni, azonban a gázolajért csak 630 forintot – tehát utóbbi esetében 28 forintos csökkenés látható.

  • Miért nem csökkentik az adókat?

Egyrészt részben adószűrt adatokat vizsgál a kormány, a KSH és a Magyar Ásványolaj Szövetség is, így amikor azt mondja a kabinet, hogy a régiós szinthez képest magasak az árak, akkor nem veszi egyik országban sem figyelembe az üzemanyagokon lévő összes adónemet. Továbbá a magyar üzemanyagokon lévő adó semmiképpen nem nevezhető kiemelkedőnek. Az EKR-díjjal és a kiskereskedelmi adóval korrigált adószint mértéke a Magyar Ásványolaj Szövetség adatforrása alapján 49,1 százalékos, ami szinte pontosan megegyezik a régiós átlaggal.

Másrészt Varga Mihály biztosan nem támogatna egy ilyen javaslatot, hiszen a kormány most csoportosított át a kiadási oldalon 675 milliárd forintnyi beruházást a jövő évre, mert azt nem tudja finanszírozni idén az elmaradó bevételi oldal miatt.

  • A kormány miért szól bele az üzemanyagárakba?

Mert győzelmet hirdetett az infláció felett, ez pedig azt veszélyezteti. Azonban olyan mértékű bázishatás érvényesül idén az inflációnál, hogy csak arra lehet gondolni, hogy a kormány nem kifejezetten gazdasági szempontokat vesz figyelembe, hanem politikai térben is mozog. Ilyen szempontból 2024 kiemelt fontosságú. Elképzelhető, ha picit még konszolidálódnak az árak, akkor a kormány azt már fel tudja mutatni a kommunikációjában.

  • Ha a közel-keleti helyzet miatt kilőnek az olajárak, akkor úgyis mindegy az egész – írta egyik olvasónk.

Ez valóban igaz, viszont ez ellen a kormány nem tud mit tenni, ugyanakkor ha ez így alakul, tökéletesen alá tudja támasztani a kabinet, hogy ezért állnak mindig a béke oldalán. Másrészt fontos felhívni arra is a figyelmet, hogy Amerikában is lesznek idén választások. Washington sok mindent szeretne a nemzetközi színtéren, de azt biztosan nem, hogy a választások előtt tartósan magas olajárak legyenek. Nem véletlenül csitította Iránt és Izraelt, valamint igyekezett deeszkalálni a folyamatokat. Amerika az ottani választásokig biztosan stabil olajárakat szeretne, ezért mindent meg is tesz, ez a jövőben is szinte biztosan így lesz. Ezeket a kijelentéseket pedig maga az olajárfolyam igazolja: néhány kiszúrás után mindig azonnal korrigált a piac.

  • Milyen lépés jöhet a kormánytól, hol van a kormány és a piac lélektani határa?

Nem hangzott el ilyen kijelentés, még utalni sem utaltak arra, hogy milyen szint felett avatkoznának be az árakba. A kormánynak feltehetően nincs lélektani határa ebben a kérdésben. Jelenleg inkább politikai, mint gazdasági szempontok lehetnek az asztalon. A kormánypárt kommunikációs igazgatója szerint

a benzin árát 24, míg a gázolajét 11 forinttal kellene csökkenteni.

Nem tudni, milyen lépéseket fontolgat a kormány, Lantos Csaba energiaügyi miniszter a 24.hu-nak belengette a dinamikus árplafont, aztán pár órával később kiderült, még két hét türelmi idő mellett döntött a kormány.

  • Jó dolog-e beavatkozni a piaci folyamatokba? Igaza van a kormánynak?

Erre csak véleményként lehet válaszolni, ami nem biztos, hogy tükrözi a szerkesztőség egészének álláspontját: a politika nem az igazságot keresi, hanem a győzelmet. Ha az üzemanyagárakkal kapcsolatos kommunikációs nyomás eredményt hoz, akkor a politika szerint helyesen jártak el. A kérdés második részére pedig nehéz objektíven válaszolni, tekintettel arra, hogy gazdaságpolitikai megközelítésektől függ a válasz. Egy konzervatív kormány általában a versenyt ösztönzi, a versenyképességet támogatja, és piacpárti lépéseket tesz. (Ráadásul tisztán politikai szempontok alapján inkább az általánosságokat szabályozza, mint az egyedi eseteket – lásd Oakeshott.) Ám tagadhatatlan, hogy bizonyos piaci diszfunkciókat a kormányoknak kötelességük kezelni, de hogy a mostani mennyire az, azt az olvasókra bízzuk.

(Borítókép: Index)

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Karikó Katalin az Indexnek: Ha egy kutatót gátol a rendszer, keressen kiutat

Karikó Katalin az Indexnek: Ha egy kutatót gátol a rendszer, keressen kiutat

Mi is ott voltunk az első női Nobel-díjasunk alma materében tartott közönségtalálkozón.

február 16., 14:19

  • Gazdaság
Százmilliók forogtak kockán, többen örülhetnek ezeknek a számoknak

Százmilliók forogtak kockán, többen örülhetnek ezeknek a számoknak

Kihúzták a hatos lottó nyerőszámait.

február 16., 17:49

  • Gazdaság
Befuccsolni látszik a Tesla Cybertruck-üzlete, óriási akciókat jelentettek be

Befuccsolni látszik a Tesla Cybertruck-üzlete, óriási akciókat jelentettek be

Eddig nem látott árengedményekkel szórnák ki a készleteket.

február 16., 17:49

  • Címlapon
Ruszin-Szendi Romulusz 928 millió forintos szolgálati villát építtetett

Ruszin-Szendi Romulusz 928 millió forintos szolgálati villát építtetett

Megpróbáltuk kideríteni, miért távolították el Ruszin-Szendi Romulusz altábornagyot a Honvéd Vezérkar éléről.

4 órája

  • Gazdaság
Erről nem érdemes lemaradni, most élesedett egy kedvezményes lakáshitel

Erről nem érdemes lemaradni, most élesedett egy kedvezményes lakáshitel

Ez főleg annak szól, aki takarékos lakásban szeretne lakni.

1 órája

  • Gazdaság
Az Államadósság Kezelő Központ vezetője az Indexnek: Ez a pénz már zsebben van

Az Államadósság Kezelő Központ vezetője az Indexnek: Ez a pénz már zsebben van

Több milliárd euró mozdult meg.

február 16., 17:19

  • Gazdaság
Nemzetgazdasági Minisztérium: Magyar Péter a programját felírhatja egy WC-papírra

Nemzetgazdasági Minisztérium: Magyar Péter a programját felírhatja egy WC-papírra

Itt a válasz a Tisza Párt elnökének a kijelentéseire.

február 16., 11:47

  • Gazdaság
Energiaügyi Minisztérium szerint Brüsszel ismét a rezsicsökkentést támadja

Energiaügyi Minisztérium szerint Brüsszel ismét a rezsicsökkentést támadja

A tárca hangsúlyozta, hogy fenntartják a lakossági kedvezményt.

február 16., 20:15

  • Gazdaság
Igazán rájuk fér: régóta várt jó hírnek örülhetnek a magyar vállalatok

Igazán rájuk fér: régóta várt jó hírnek örülhetnek a magyar vállalatok

Az állam helyett ezúttal a piac biztosít kamatkönnyítést – mutatjuk, hogyan.

február 16., 15:05

  • Címlapon
Nem tagadta Magyar Péter új szakértőjének luxusköltését, helyette lapunkat gyalázta

Nem tagadta Magyar Péter új szakértőjének luxusköltését, helyette lapunkat gyalázta

Ruszin-Szendi Romulusz helyett a pártelnök válaszolt a szolgálati luxusvilláról.

37 perce

  • Címlapon
Szijjártó Péter: Hétfőn blokkolunk

Szijjártó Péter: Hétfőn blokkolunk

Megakadályoznak mindent, ami a tárgyalásokat nehezíthetné.

3 órája

  • Címlapon
Orbán Viktor óriási bejelentéseket ígért szombatra

Orbán Viktor óriási bejelentéseket ígért szombatra

A miniszterelnök fontos megállapításokat tett a magyar gazdaság helyzetéről.

4 órája

  • Gazdaság
Rémes járvány sújtja Amerikát, már Európát is elérte

Rémes járvány sújtja Amerikát, már Európát is elérte

A kereskedelemben is látszik a hatása, mennyiségi korlátozásokkal próbálják orvosolni a problémát.

február 16., 18:16

  • Gazdaság
Ezt a táblázatot nem akarta látni: mutatjuk, milyen elképesztően drágultak az élelmiszerek az elmúlt években

Ezt a táblázatot nem akarta látni: mutatjuk, milyen elképesztően drágultak az élelmiszerek az elmúlt években

Visszatért a drágaság, így kapott erőre ismét a kormány szerint földbe döngölt infláció.

február 14., 09:28

  • Gazdaság
Kocsmafejlesztési programot szorgalmaz a magyar söripar

Kocsmafejlesztési programot szorgalmaz a magyar söripar

Vajon lehet-e újra virágzó sörkultúránk, és hogyan segíthetne ebben az állam?

február 15., 10:44

  • Címlapon
Újabb híreket közölt a Vatikán Ferenc pápa állapotáról

Újabb híreket közölt a Vatikán Ferenc pápa állapotáról

A katolikus egyházfő még februárban kapott kétoldali tüdőgyulladást.

2 órája

  • Gazdaság
Felcsillant Fortuna mosolya, csaknem 12,5 millió forintot zsebelhet be egy magyar szerencsejátékos

Felcsillant Fortuna mosolya, csaknem 12,5 millió forintot zsebelhet be egy magyar szerencsejátékos

Az ötös lottó főnyereménye tovább hízik.

február 15., 21:04

  • Gazdaság
Erőre kapott a forint péntek reggelre

Erőre kapott a forint péntek reggelre

A hétfői kezdéshez képest erősödött a főbb devizákkal szemben.

február 14., 08:41

  • Gazdaság
Szijjártó Péter: Új szintre léphet a magyar–kazah együttműködés

Szijjártó Péter: Új szintre léphet a magyar–kazah együttműködés

A nukleáris energia területén is lehetőség nyílik a közös munkára.

február 17., 11:02

  • Gazdaság
Rég látott lépésre készül a forint, jöhet a nagy áttörés

Rég látott lépésre készül a forint, jöhet a nagy áttörés

Ostromhoz gyűjt erőt a magyar valuta.

február 16., 08:20

  • Gazdaság
Prüszköl a német ló a magyar vitéz alatt – kiderül, meddig jut gyalog

Prüszköl a német ló a magyar vitéz alatt – kiderül, meddig jut gyalog

Egy biztos a magyar gazdaság jövőjét illetően: a bizonytalanság.

február 14., 17:42

  • Gazdaság
Szijjártó Péter: Tisztán látszik, hogy Magyarország nem vett részt a gazdasági hidegháborúban

Szijjártó Péter: Tisztán látszik, hogy Magyarország nem vett részt a gazdasági hidegháborúban

A külügyminiszter szerint a nyugati és keleti régiók közti gazdasági egyenlőtlenség is megszűnt.

február 14., 18:01

  • Gazdaság
Az MNB alelnöke elárulta, ekkor jöhet az euró Magyarországon

Az MNB alelnöke elárulta, ekkor jöhet az euró Magyarországon

A megugró élelmiszerárakról is beszélt Virág Barnabás.

február 14., 14:24

  • Gazdaság
Energiaügyi Minisztérium: Február közepén is ötven százalékig töltve vannak a hazai gáztárolók

Energiaügyi Minisztérium: Február közepén is ötven százalékig töltve vannak a hazai gáztárolók

Magyarország jelenlegi gázkészletei mintegy 67 téli napra lennének elegendőek.

február 15., 09:54

  • Gazdaság
Lengyel űripari céggel vágna neki a világűr meghódításának a 4iG

Lengyel űripari céggel vágna neki a világűr meghódításának a 4iG

Újra kívánják definiálni az űr- és védelmi ipart.

február 14., 15:32

  • Gazdaság
Donald Trump lépése új üzemanyagárakat hozhat

Donald Trump lépése új üzemanyagárakat hozhat

Az orosz–ukrán háború eseményei alaposan megrángathatják az üzemanyagárakat.

február 14., 13:42

  • Gazdaság
Reagált a foodora a GVH büntetésére, nem értenek egyet a bírsággal

Reagált a foodora a GVH büntetésére, nem értenek egyet a bírsággal

Lépéseket terveznek a reklámkommunikáció fejlesztésére.

február 14., 18:36

  • Gazdaság
Tovább javítaná a kispénzűek és a középréteg pénzügyi helyzetét Nagy Márton

Tovább javítaná a kispénzűek és a középréteg pénzügyi helyzetét Nagy Márton

Erről fog szólni a 2025-ös év.

február 14., 19:23

  • Címlapon
Kemény a cseh sajtó: A fantasztikus Plzen kisöpörte a magyarokat

Kemény a cseh sajtó: A fantasztikus Plzen kisöpörte a magyarokat

1,75 millió euró forgott kockán.

57 perce