Apple-botrány: Türelmetlen az MNB, felszólította a bankokat

2024.06.29. 14:08
Az MNB az ügyfelek haladéktalan kártalanítására szólítja fel a bankokat szombati közleményében. A magyar jegybank tudomása szerint az Apple a hibás terhelések összegének visszaküldését már megkezdte. A bank kifogásolta a pénzintézetek panaszkezelési gyakorlatát, elfogadhatatlannak tartják az ügyfelek Apple felé terelését.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) felszólítja a hitelintézeteket, hogy haladéktalanul kezdjék meg az Apple által okozott technikai probléma miatt bekövetkezett jogosulatlan terhelésekhez kapcsolódó kártalanítást. A jegybank erről szóló közleményét szombaton juttatták el az MTI-hez.

Ahogyan arról az Index elsőként beszámolt, szerdán több olvasónk is jelezte, hogy az Apple Pay váratlanul és teljesen indokolatlanul több tranzakciót is végrehajtott. A probléma szinte az összes bankot érintette, az OTP felvette a kapcsolatot az Apple-lel. Egyik olvasónktól például 5 perc alatt 74 tranzakcióval 550 ezer forintot vontak le, a bankja tiltotta a kártyáját.

A magyar jegybank számos egyeztetést folytatott a hazai hitelintézetekkel, a Bankszövetséggel, a kártyatársaságok képviselőivel, valamint az Apple-lel is, és megerősítést nyert azon korábbi információ, hogy valóban technikai hiba okozta a terheléseket, ami az Apple-webáruház nemzetközi bankkártya-elfogadó partnerénél következett be, nincs szó kibertámadásról.

A hiba következtében a magyar ügyfeleknél szerdán 18–20 óra között mintegy 780 ezer jogosulatlan terhelés történt több mint 2 milliárd forint értékben – jelezték. Az MNB információi szerint a technikai probléma csak ebben az időszakban állt fent, a pénteki újabb ügyfélértesítések nem új incidens miatt következtek be, csak a korábbi téves terheléshez kapcsolódó üzenetek voltak.

Az MNB emlékeztetett, hogy az általuk csütörtökön kiadott sajtóközleményben már egyértelműen állást foglaltak, hogy az Apple által szerdán technikai okokból jogosulatlanul indított nagy mennyiségű tranzakció az ügyfelek által jóvá nem hagyott fizetési műveletnek tekintendő, azaz teljeskörűen visszajár az ügyfeleknek. Közölték, hogy az érintettekkel folytatott megbeszéléseken az MNB egyértelműen kifejezte azon elvárását, hogy az Apple és nemzetközi partnere hibájából bekövetkezett jogosulatlan terheléseket az ügyfeleknek minél gyorsabban vissza kell kapniuk.

Az MNB azonban nem elégedett a jelenlegi folyamatok gyorsaságával, ezért „a leghatározottabban” felszólítja a pénzforgalmi szolgáltatókat, hogy haladéktalanul kezdjék meg az ügyfelek kártalanítását, összhangban a pénzforgalmi törvény előírásaival. Az MNB tudomása szerint az Apple a hibás terhelések összegének visszaküldését megkezdte.

„Teljes mértékben elfogadhatatlannak tartja az MNB azon banki gyakorlatot, ami alapján az ügyfelek által a hitelintézetnek bejelentett, az Apple téves fizetési műveleteihez kapcsolódó visszatérítési igényeket nem teljesíti a hitelintézet az ügyfélbejelentést követő munkanap végéig. Ezen túl felszólítja az MNB a hitelintézeteket, hogy azonnali hatállyal kezdjék meg azon ügyfelek kártalanítását is, akik nem jelezték közvetlenül a pénzforgalmi szolgáltatójuknál az érintett időszakban történt jogosulatlan terheléseket” – fogalmaztak.

Kifogásolták a panaszkezelést, nem fogadják el a terelést az Apple felé

„Szeretnénk emlékeztetni minden hitelintézetet, hogy a pénzforgalmi törvény a fogyasztónak és a mikrovállalkozásnak minősülő ügyfelek esetében kitüntetett védelmet biztosít a belső piaci pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló európai uniós irányelvnek megfelelően” – hangsúlyozták. Hozzátették, hogy ennek értelmében az ügyfél által jóvá nem hagyott fizetési művelet teljesítése kapcsán a számlavezető pénzforgalmi szolgáltató a felelős a visszatérítésért, a kártyaalapú fizetési műveletek esetében is.

Mindezzel összhangban azt a hitelintézeti gyakorlatot sem tartják elfogadhatónak, ahol a hitelintézetek nem fogadják az ügyfélbejelentéseket, és a hibát okozó fél, jelen esetben az Apple irányába terelik az ügyfelek panaszbejelentéseit.

Az MNB üdvözli, hogy számos pénzforgalmi szolgáltató már megkezdte az ügyfelek kártalanítási folyamatát, az az elvárása, hogy ez minden érintett szereplőnél a lehető leghamarabb megtörténjen.

Tekintettel arra, hogy a jogosulatlan terhelés rendkívül sok banki ügyfelet érintett, és a pénzforgalmi szolgáltatók vélhetően számos esetben nem megfelelően kezelték a panaszokat, az MNB soron kívüli vizsgálatot fog indítani, hogy feltárja, az egyes intézmények a jogszabályi előírásoknak megfelelően jártak-e el az ügyfelek bejelentésének fogadása és kártalanítása során – áll a közleményben.

A Gránit Bank is intézkedett ügyfelei pénzének biztonságáról

A Gránit Bank az App Store-incidens kapcsán azonnal cselekedett, és párhuzamosan több intézkedést tett ügyfelei pénzének biztonsága érdekében – olvasható a bank Indexhez eljuttatott tájékoztatójában. A pénzintézet felvette a kapcsolatot az Apple-lel, letiltotta a jogtalan terheléseket indító kereskedői platformot, és még éjjel szöveges üzenetet küldött valamennyi, banki mobilalkalmazással rendelkező ügyfelének, amelyben figyelmeztette őket, hogy biztonságuk érdekében állítsák minimumra kártyáik online limitét, amelyet valós fizetéshez bármikor módosíthatnak.

A bank ügyfelei a banki alkalmazásban átállíthatják a kártyáik ATM-, POS- és online limitét külön-külön. A tájékoztatás szerint a figyelmeztetés hatására egy napon belül húszszorosára nőtt a limitállítások száma.

Időközben az Apple tájékoztatta a bankot, hogy tudnak a technikai hibáról, és azt orvosolni fogják. A Gránit Bank mindezeken túl az Apple technikai hibájában érintett ügyfeleit netbanki levélben tájékoztatta a teendőkről. Az ügyfelek figyelmét ismét felhívta az appon belüli kártyabiztonsági funkciókra, az azonnali limitállításra és a kártya zárolására.