Apple-botrány: a szakértő szerint így kerülhetjük el a hasonló eseteket

GettyImages-999058430
2024.07.01. 11:56
Szerdán több olvasónk is jelezte, hogy az Apple Pay váratlanul és teljesen indokolatlanul több tranzakciót is végrehajtott. Most Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője listába szedte, hogyan lehet ilyen események ellen védekezni. Teljes védelem nem lehetséges, de néhány dolgot lehet tenni, amely a jövőben megóvja a felhasználókat a kellemetlenségektől.

Hétfő estig vélhetően mindenki visszakapja azt az összeget, amelyet az Apple jogtalanul vont le bankkártyájáról a múlt héten. Fontos hangsúlyozni, a kártyaadatok nem kerültek ki, azok biztonságosak, és bár az ilyen jellegű hibák ellen nem igazán lehet védekezni, de néhány intézkedéssel csökkenteni lehet a kellemetlen hatásokat.

A legfrissebb adatok szerint a számítógépes hiba miatt akár 800 ezer terhelést nyújtott be az Apple bankkártya-elszámolója a magyar ügyfelek bankkártyáira.

Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint az ilyen megújuló fizetési (recurring payment) megoldások az elmúlt években rendkívül elterjedtek, és az online szolgáltatók preferálják ezt a fizetési módot.

Ezt kell tenni, hogy ne legyen baj

A megoldást a bankkártya-társaságok is támogatják, időről időre kezdeményezéssel élnek azzal kapcsolatban, hogy a bankok a kártyamegújítás esetén is automatikusan vezessék át az új kártya adatait a megújuló fizetéseknél. Ezt a megoldást egyelőre a magyarországi bankok nem támogatják a szakértő szerint.

Gergely Péter felhívta arra a figyelmet, hogy a megújuló fizetés sajátja, hogy bankunk az engedély fennállása idején automatikusan teljesíti a szolgáltató fizetési kérelmét, hiszen látja az ügyfél felhatalmazását a fizetésre. A felhatalmazás nincs időkorláthoz és összeghez sem kötve, így például a szolgáltatási díj emelése után az ügyfél automatikusan a magasabb díjat fizeti. 

Ezért a szakértő szerint a mostani hibát igazából nem tudják elkerülni az ügyfelek, ám néhány dolgot tehetnek, amely a jövőben megóvja őket a kellemetlenségektől.

  • Érdemes lehet az ilyen online fizetésekre egy külön bankkártyát rendszeresíteni, amelyen minden esetben csak akkora pénzt tartsunk, ami nagyjából fedezi az online megrendelt megújuló szolgáltatások díját. 
  • Az online fizetési kártya abban is segít, hogy komolyabb veszteség érjen minket, ha a bankkártyaadataink illetéktelen kezekbe jutnak.
  • Ha az ügyfél eseti jelleggel nagyobb összeget fizetne az online térben, a kártyára a hagyományos számlájáról bármikor átvezethet egy nagyobb összeget, amivel a magasabb összeg kifizethető.
  • Az online kártyánál beállítható online fizetési limit, amely nem engedi, hogy a szolgáltató a megadott összeghatár feletti fizetést teljesítsen. A szakértő szerint ez a megoldás önmagában nem védte volna ki a mostani hibából eredő veszteséget, hiszen az AppleStore jellemzően pár ezer forintos tételeket terhelt most rá a kártyákra, azonban egyéb esetekben óriási szolgálatot tehet az ügyfeleknek – főleg visszaéléskor megakadályozza a számlák lemerítését.
  • A fizetésekről szóló SMS- vagy pushüzeneteket egyes bankok automatikusan úgy állítják be, hogy azok meghatározott összeg (1000, 2000) felett küldenek csak üzenetet. Gergely Péter szerint mindenkinek érdemes az SMS-szolgáltatást a mobiltelefonokra küldött internetes (push) üzenetekre cserélnie, amelyekkel évi több tízezer forint költségtől mentesíthetik magukat az elmaradt SMS-díj miatt. Másrészt fontos, hogy az üzenetküldést 1 forinttól állítsuk be, így minden fizetésről értesülünk.

A jegybank végig figyelte az eseményeket

Gergely Péter emlékeztetett arra, hogy az Apple jelentős késéssel, csak szombat hajnalban küldte meg a kártyatársaságoknak azon tranzakciók listáját, amelyek érintettek voltak a téves terhelésekben. Egész addig nem volt világos, hogy a téves terhelések törléséről és az összegek visszajuttatásáról az Apple maga vagy a bankok gondoskodnak-e. A kártyacégek ezeket az adatokat továbbították a bankok felé.

A pénzintézetek ezeket a fájlokat a hétvégén feldolgozták, hétfőn jó eséllyel valamennyi ügyfél visszakapja a korábban jogtalanul levont összegeket. A BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint az, akinek a következő 1-2 napban sem íródik jóvá a levont összeg a számláján, az a kártyakibocsátó bankjához fordulhat panaszával. 

A Magyar Nemzeti Bank vasárnap felszólította a hitelintézeteket, hogy haladéktalanul kezdjék meg az Apple által okozott technikai probléma miatt bekövetkezett jogosulatlan terhelésekhez kapcsolódó kártalanítást. A jegybank erről szóló közleményét szombaton juttatták el az MTI-hez.

Ahogyan arról az Index elsőként beszámolt, szerdán több olvasónk is jelezte, hogy az Apple Pay váratlanul és teljesen indokolatlanul több tranzakciót is végrehajtott. A probléma szinte az összes bankot érintette, az OTP felvette a kapcsolatot az Apple-lel. Egyik olvasónktól például 5 perc alatt 74 tranzakcióval 550 ezer forintot vontak le, a bankja tiltotta a kártyáját.

„Szeretnénk emlékeztetni minden hitelintézetet, hogy a pénzforgalmi törvény a fogyasztónak és a mikrovállalkozásnak minősülő ügyfelek esetében kitüntetett védelmet biztosít a belső piaci pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló európai uniós irányelvnek megfelelően” – hangsúlyozták.

(Borítókép: S3studio / Getty Images)