Lépett a kormány a reptéri késések ügyében, berendelték a HungaroControl vezetőjét

20240514- MG 0015
2024.07.05. 09:25
Orbán Viktor miniszterelnök elvárásainak megfelelően Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a helyzet mielőbbi felszámolása érdekében berendelte a HungaroControl vezetőjét, és arra fogja kéri, hogy azonnal készítsen intézkedési tervet a kialakult anomáliák kezelése érdekében – írta közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium. A kormány szerint a reptéren méltatlan helyzetek, gyalázatos körülmények alakultak ki, amelyet családok és turisták százainak kellett elszenvedniük.

Az elmúlt hetekben és napokban jelentőssé váltak a késések a reptereken. Méltatlan helyzetek, gyalázatos körülmények alakultak ki, amelyet családok és turisták százainak kellett elszenvedniük – így kezdte Nagy Márton a közleményét. Orbán Viktor miniszterelnök pedig péntek reggel a Kossuth rádióan mondta, hogy a szerdai kormányülésen a reptéri zavargások és az üzemanyagárak kérdése is előkerült.

A kormányfő kiemelte, hogy a légi közlekedésben amit látunk, az tűrhetetlen. Nem a szervezésről van szó, hanem az emberség minimuma is hiányzik. Véleménye szerint az emberek többsége egész évben dolgozott, hogy egy évben egyszer el tudjon repülni nyaralni. Számukra ez az év egyik fontos eseménye, erre semmilyen emberséget nem mutatnak a reptéren, nem tájékoztatják őket, a kocsiban alszanak vagy a földön… „Most vesszük át a reptertet, ez még nem a mi vezetőségünk alatt történik” – szögezte le a kormányfő. „De remélem, ha átvesszük, akkor ez javulni fog. Sokkal több megértést és emberséget várunk azoktól, akik az ott lévő emberekkel foglalkoznak” – tette hozzá.

Nagy Márton most azt emelte ki, hogy a 21. században megengedhetetlen, hogy az utasok hosszú órákat rostokoljanak a reptéren úgy, hogy nem kapnak megfelelő tájékoztatást és ellátást. Ez tarthatatlan, azonnali és összehangolt cselekvésre van szükség.

Ezért Orbán Viktor miniszterelnök elvárásainak megfelelően Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a helyzet mielőbbi felszámolása érdekében berendelte a HungaroControl vezetőjét.

Arra fogják kérni, hogy azonnal készítsen intézkedési tervet a kialakult anomáliák kezelése érdekében. Ugyanakkor a közlemény szerint a nemzetgazdasági miniszter üdvözölte, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság kiemelten vizsgálja a légitársaságok tevékenységét, és további határozott lépéseket vár el a légitársaságokkal kapcsolatos elfogadhatatlan anomáliák megszüntetése érdekében.

Nagy Márton arra kérte a Budapest Airport Zrt.-t, biztosítson megfelelő eszközöket és infrastruktúrát ahhoz, hogy az utasokat a lehető legkisebb kellemetlenség érje, komfortérzetük minél magasabb legyen. Szükség esetén – annak ellenére, hogy ez nem az ő feladata – lássa el élelmiszerrel és ivóvízzel a késést elszenvedő, sokszor kisgyermekes családokat és turistákat.

Dühöngő utasok, elképesztő késések a reptereken

Szerdán írtuk meg, hogy a légi utazással kapcsolatos szakértő szerint számos tényezőt figyelembe kell venni, amikor a repülőgépek késéseit vizsgáljuk. „Ha csak Budapesten múlna, hogy egy járat el tud-e időben indulni, akkor nem lenne ennyi késés” – mondta az Indexnek Varga G. Gábor.

„A világjárványt követően 2021-ben, valamint tavaly volt a legkaotikusabb a nyár a légi utazásban. Ha az eddig eltelt idei nyarat megvizsgáljuk, akkor a statisztikákban az látható, hogy nincs sokkal több késés, mint az ilyenkor szokásos időszakban” – fogalmazott az Index megkeresésére Varga G. Gábor, az Egek Ura blog szerzője, légi utazással kapcsolatos szakértő, aki szerint egyértelmű, hogy sokkal rosszabb volt a helyzet például 2022-ben.

A szakértő szerint a világjárványt követő fellendülésben nem állt rendelkezésre elég munkaerő sem a repülőtereken, sem a légitársaságoknál, sem a földi kiszolgálóknál. Ezért volt akkor sokkal nagyobb káosz az európai légi közlekedésben, ami már abban is megmutatkozott, hogy sok repülőtéren valódi tumultuózus jelenetek alakultak ki.

Korábban az Index elsőként számolt be arról, hogy június 23-án számos magyar szurkoló ott szeretett volna lenni Stuttgartban a skót–magyar csoportmérkőzésen, ahova 16:15-kor indult volna az Eurowings Airbus A319 gépe a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről, azonban a gép annyit késett, hogy a drukkerek nem értek oda a mérkőzésre. Ez az eset tökéletesen mutatja, hogy az Eb miatt a német repterek teljesen telítettek, így hiába áll rendelkezésre a magyar infrastruktúra.

„Az elmúlt napok időjárási viszontagságai és résidőproblémái nagyban érintették a teljes európai légi közlekedést, és így a Wizz Air működését is” – írta közleményében a légitársaság. A járattörléseket és a késéseket az időjárási viszontagságokkal magyarázzák, amely megnehezítette a légi forgalmi irányító hatóságok és az Eurocontrol számára a légi forgalom kezelését az egész iparágban.

CSAK JÚNIUS 26-ÁN TÖBB MINT 450 EZER PERCNYI KÉSÉS ADÓDOTT ÖSSZE AZ EURÓPAI LÉGTÉRBEN, EBBŐL 360 EZER KÖZVETLENÜL A VIHAROS IDŐJÁRÁS MIATT KÖVETKEZETT BE.

Az elmúlt négy hétben a Wizz Airnél 30 ezer percnyi résidőkéséssel többet szedtek össze, mint a tavalyi év azonos időszakában. Viszont meglátásuk szerint ez a probléma messze túlmutat a légitársaságok hatáskörén, a légi forgalmi irányítási rendszerekben látják a problémát.

(Borítókép: Németh Kata / Index)