![Asztalborítással fenyegető pillanatok a páston, drámai feltámadás a kézilabdapályán](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5754/57541/575413/57541373_4256437_dee2790d0b709957f83b5129fc76dfd4_wm.jpg)
Megszólaltak a benzinkutasok: Nem ígértünk ilyet a kormánynak
További Gazdaság cikkek
-
Olyan hír érkezett, ami azonnal megütötte a forintot
- Nagy a baj, tömegesen hívják vissza a Teslákat
- Népszava: A magyar kormány semmit sem tesz, hogy visszaszerezze a pénzét az orosz kémbanktól
- Elképzelhető, hogy Brüsszel kérte a magyar olajszállítás tiltását Kijevtől?
- Ukrajna hajlandó az egyezségre, napokon belül megoldódhat a konfliktus
„Olyan ígéretet, avagy megállapodást, hogy a hazai tarifák átlaga, minden egyéb körülménytől függetlenül, mostantól nem nő a környező államok szintje fölé, se szóban, se írásban nem tettünk” – mondta a Népszavának az üzemanyagárakkal kapcsolatos kormányzati megállapodásról a Magyar Ásványolaj Szövetséget (MÁSZ) a nemzetgazdasági miniszterrel folytatott tárgyalásokon képviselő elnök, Ratatics Péter.
Ratatics Péter, aki egyébként a Mol csoportszintű fogyasztói szolgáltatásainak ügyvezető igazgatója, kiemelte, hogy ilyen ígéret már csak azért sem vetődött fel, mert az a jelen helyzetben komoly versenyjogi kérdéseket vetne fel.
„Inkább úgy fogalmaznék: közös egyetértés alakult ki a tekintetben, hogy az ország és a kereskedők egyaránt a térségi szinten versenyképes hazai üzemanyagárakban érdekeltek” – összegezte Ratatics Péter azt, hogy pontosan milyen megállapodást kötöttek Nagy Mártonnal az üzemanyagárakról.
Változhat a statisztika
Ratatics Péter az interjúban kiemelte, hogy a minisztériummal elindult egy érdemi párbeszéd, de az adatközlésnek még vannak gyengeségei. „Szerintünk a különböző napok árainak összevetése pontatlan, mert a jegyzésár- és árfolyammozgások nyomán ennyi idő alatt is jelentősen változhatnak a tarifák” – jegyezte meg.
Július 1-jével ugyanis Horvátországban és Romániában is jelentősen nőtt az üzemanyagok jövedéki adója. Keleti szomszédunknál így például literenként mintegy 40 forinttal emelkedtek az árak. Az állami adatszolgáltatások csúszása miatt viszont ezek a KSH által ötödikén közzétett, elsejei árnyilvántartásban még nem jelentek meg.
Érdemes megjegyezni, hogy Nagy Márton pont szerdán nyilatkozta, hogy másképp fogják számolni az üzemanyagárakat. A miniszter egyetértett abban, hogy hatékonyabb lenne a heti helyett havonta történő statisztikai összevetés, és elmondása szerint javaslatot tesz majd a KSH-nak arra, hogy minden hónap első péntekén hasonlítsák össze az árakat.
Ratatics Péter az interjúban kiemelte azt is, hogy
a hazai üzemanyagpiac jól működik, egészséges, önszabályozó. Az ellátás biztonságos, a termékek elérhetők. Fontos ugyanakkor látni, hogy Magyarország nem sziget, hanem a közép-európai piac része. Így a térség kereslet-kínálati egyensúlyának megőrzésére az ellátási zavar elkerülése végett is törekedni kell.
Szerinte ha a kormány mérsékelni szeretné a hazai tarifákat, „mi a – környező államokhoz képest sok esetben kiugró – adóterhelések szintjén látunk beavatkozási lehetőségeket. De meggyőződésem: ha az adatnyilvántartások letisztázódnak, világossá válik, hogy a hazai üzemanyagárak átlaga illeszkedik a szomszédokéhoz”.