Eddig bírta a kormány, minden megváltozhat Ferihegyen

2024.08.01. 11:53
A HungaroControl hatékony irányítása érdekében a vezérigazgatói posztra augusztus 1-jével Turi Ferenc került kinevezésre – tájékoztatott erről a Nemzetgazdasági Minisztérium. Ennek értelmében hivatalosan is a tárca irányítása alá került a légi navigációs szolgáltatásokat ellátó állami vállalat. Az új vezérigazgatóval nemrég az Index is interjút készített.

Augusztus 1-jétől a Nemzetgazdasági Minisztérium közvetett irányítása alá került a HungaroControl Zrt., amelynek feladata a repülésbiztonság magas szintjének biztosítása. Ennek megfelelően a HungaroControl szakmai szempontból legfőbb stratégiai célja a légi forgalom biztonságos és zavartalan áramlásának megteremtése és fenntartása.

A tárca közleménye szerint Nagy Márton iránymutatása alapján a HungaroControl prioritásai közé tartozik a magyar légi közlekedés minőségének jelentős javítása, az európai légi közlekedést támogató szervezettel (Eurocontrol) való szoros együttműködés és „a magyar érdekek hatékonyabb képviselete”.

A közlemény szerint kiemelt feladat a jelentősen megnövekedett átrepülő forgalom kezelhető szinten való stabilizálása, valamint ennek érdekében a jövőbeni díjstruktúra felülvizsgálata és szükség esetén módosítása. A HungaroControl nagy hangsúlyt fektet szakmai és humánpolitikai tevékenységének megerősítésére, fejlesztésére, illetve a nemrégiben állami többségi tulajdonba került Budapest Airport Zrt.-vel való stratégiai és szakmai partnerség kialakítására.

A HungaroControl hatékony irányítása nélkülözhetetlen a repülőtér optimális működéséhez, amely alapvető fontosságú az utazóközönség elégedettségének fenntartásában és a magyar turizmus fellendítésében – összegezte a Nemzetgazdasági Minisztérium.

Új vezető is érkezik

A légi forgalom zökkenőmentes koordinálása lehetővé teszi a repülőtér kapacitásának maximális kihasználását, valamint további, nagymértékű fejlesztések alapjául szolgálnak, ami hosszú távon alapvető feltétele a turisztikai infrastruktúra fejlesztésének és az ország gazdasági növekedésének.

A Társaság vezérigazgatói posztjára augusztustól Turi Ferenc került kinevezésre.

Az eddigi vezérigazgató, Tóth László közös megegyezéssel távozik. Turi Ferenc több mint 40 év szakmai tapasztalattal rendelkezik a légi közlekedés számos területén. Pályafutása során többek között a Malév chicagói régióigazgatójaként, majd kereskedelmi és marketingigazgatójaként is dolgozott. Később a Roland Berger tanácsadó cégnél töltött be ügyvezető-partneri szerepet. A közelmúltban számos jelentős légi közlekedési projektben vállalt stratégiai tanácsadói feladatokat.

Turi Ferenc pont a napokban nyilatkozott az Indexnek. Mint fogalmazott: „a Budapest Airport esetében be kellene vezetni a koordinált státuszt a nyári hónapokra, ami azt jelenti, hogy az összes légitársaság adja be engedélyezésre a menetrendjét, és a HungaroControl meg a Budapest Airport együtt szakmai szemmel végignézik annak realitását” – többek között ezt nyilatkozta az akkor még a Capitol Consulting Group ügyvezető partnere.

A magyar légtérre hatalmas többletigény zúdult az elmúlt időszakban, és ez a többletigény nagyon komoly problémákat jelent

– mondta az Indexnek Turi Ferenc azzal kapcsolatban, hogy az idei nyár egyértelműen a hőségriadóról, illetve a reptereken tapasztalható elképesztő késésekről szólt eddig. Sorra érkeznek a hírek a 30, de akár a 40 órás késésekről is.

Orbán Viktor is reagált a kialakult helyzetre

Az állapotok már annyira kritikusak, hogy Orbán Viktor miniszterelnök és Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter is többször kiemelte, amit látunk a légi közlekedésben, az tűrhetetlen. A kormányfő külön aláhúzta, az emberek többsége egész évben dolgozott, hogy egy évben egyszer el tudjon repülni nyaralni. Nagy Márton a helyzet mielőbbi normalizálása érdekében július elején berendelte a HungaroControl vezetőjét.

A teljes kontextushoz érdemes felidézni, hogy június 6-án a kormány történelmi tranzakciót bonyolított le, a rendszerváltás utáni időszak legnagyobb üzleteként megvették a repteret. Ahogy arról az Index elsőként beszámolt, a vételár 3,1 milliárd euró volt, a hitelezői konzorciummal történt sikeres megállapodással pedig a korábbi tulajdonosok által felvett 1,44 milliárd eurónyi hitel is meghosszabbításra került. Ez a késések orvoslásához kiemelten fontos lépés volt (erre a cikkben még később visszatérünk).

Turi Ferenc légügyi szakértő az Indexnek az utasokat sújtó kellemetlenségekkel kapcsolatban leszögezte, hogy az elmúlt napokban, hetekben több írás is megjelent a témában, amelyek sok esetben csúsztatásokat tartalmaztak, vagy hiányosan mutatták be a kialakult helyzetet. Szerinte mindenekelőtt érdemes tisztázni, hogy az európai légi irányítás egyik főszereplője az Eurocontrol.

Ennek a központnak a legfontosabb feladata, hogy az Európai Unión belüli kapacitásokat, menetrendeket összehangolja, illetve biztosítsa a légi járművek biztonságos és zavartalan áramlását. Ugyanakkor ezzel szemben jól látható, hogy mi történik az európai légbolton.