Több bioüzemanyag készül Magyarországon, új technológiákat tesztel a Mol
További Gazdaság cikkek
- A túlélésért küzdenek a cégek, leépítésre kényszerülnek
- Magyar siker az altatáshoz használt maszkok piacán
- Megújult a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
- Kétmillió forintos átlagilletmény jöhet a bíráknál, de három évet kell rá várni
- Hatalmas leépítést tervez a Ford, több ezer munkahelyet szüntetnek meg Európa-szerte
Már évi több mint 200 ezer tonna bioüzemanyag előállítására képes a Mol résztulajdonában álló Rossi Biofuel Zrt. – közölte a Mol az MTI-vel. A vállalat szerint a világ egyre növekvő energiaigénye miatt egyre változatosabb üzemanyag-portfólióra lesz szükség, ezért a Mol a bioüzemanyagok mellett számos további technológiát tesztel.
A biodízel nemzetközi napja alkalmából kiadott közleményben azt írták, hogy a Mol-csoport a „shape tommorrow” elnevezésű hosszú távú stratégiája révén egyre nagyobb hangsúlyt fektet az olyan megújuló üzemanyagokra, mint a biodízel, amelyet növényi olajokból, állati zsírokból, használt sütőolajból vagy hulladékból állítanak elő, a körforgásos gazdaság bekapcsolása pedig fokozza a bio- és hulladék anyagáramok hozzájárulását a termeléshez.
Felhívták a figyelmet arra, hogy a bioüzemanyagok használatával nemcsak a légkörbe jutó szén-dioxid mennyisége csökken, hanem a bekevert komponens mennyiségének arányában enyhül a közlekedés, és ezen keresztül a gazdaság kőolajfüggősége is.
Kiemelték, hogy egy tonna biodízel mintegy két-három tonna szén-dioxidot takarít meg a fosszilis gázolajhoz képest.
A Mol-csoport kilenc országot lát el olyan üzemanyaggal, amelybe – több százezer tonna mennyiségben – biodízelt vagy bioetanolt, adott esetben egyéb megújuló eredetű anyagokat is kever. A vállalat 2008 óta van jelen a biodízel gyártásban a résztulajdonában álló Rossi Biofuel Zrt. révén, amely mára évi több mint 200 ezer tonna kapacitásával jelentősen megnövelte a Magyarországon előállított bioüzemanyagok mennyiségét.
A kapacitás negyedét az úgynevezett fejlett biodízel teszi ki, amely különböző típusú és eredetű zsíros hulladékok, például a használt étolajok, állati zsiradékok vagy a növényi olajgyártásból származó maradékok feldolgozását is lehetővé teszi.
A közleményben emlékeztettek arra, hogy 2011 óta a használt konyhai zsiradékot a kijelölt Mol-töltőállomásokon is le lehet adni, így a lakosság közreműködésével 2023 első fél évéig mintegy 3 ezer tonna használt sütőolaj gyűlt össze. Ezt követően a MOHU a koncesszió indulásával megtöbbszörözte ezt a mennyiséget, és már 2023 második felében mintegy 6 ezer tonna használt sütőolajat gyűjtött össze, hiszen már minden hulladékudvaron le lehet adni a használt sütőolajat is.
Változatos üzemanyag-portfólió a cél
A Mol 2022-ben a Budapest Airporttal, a Wizz Airrel és a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft.-vel együttműködve megkezdte a Mol a fenntartható repülőgép-üzemanyag kereskedelmi tesztelését is.
A vállalat idén áprilisban adta át a Dunai Finomító új zöldhidrogén üzemét, ahol évi 1600 tonnát termelnek az energiahordozóból, hogy azt az üzemanyaggyártás során használják, ezzel évente mintegy 25 ezer tonnával csökkentve a finomító szén-dioxid-kibocsátását – jelezték a közleményben.