Nem is gondolná, ki keresheti a legtöbbet a visszaváltott palackokon

2024.08.15. 11:05
Miután a MOHU bejelentette, hogy elérte a százmillió darabot a leadott palackok száma, az Economx megnézte, kinek milyen üzlete származhat belőle. Az elmúlt egy-két hét alatt duplázódott, triplázódott, sőt sok helyen négyszereződött a visszaváltás intenzitása – jelezte a lapnak Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója. Azt is elárulta, amiről kevesen beszélnek, hogy ha már az emberek betérnek az üzletekbe visszaváltani, sok esetben egy füst alatt be is vásárolnak, így generálva több bevételt a kiskereskedelmi láncoknak.

Nem olcsó fenntartani a visszaváltási rendszert, így az a közös érdek, hogy minél nagyobb legyen a kihasználtsága – jelezte az Economxnak Szabó Szilvia, a MOHU visszaváltásért felelős vezetője. 

A MOHU vállalta, hogy 2035-ig a hazánkban keletkező hulladék 65 százalékát újrahasznosítják.

Ehhez a célértékhez elsődleges fontosságú a kiskereskedelemben megjelenő csomagolóanyag begyűjtése – világított rá Szabó.

Így működik a visszaváltás, sokan jól keresnek rajta

Az 50 forintok a rendszer fenntartását finanszírozzák, amelynek a kiépítésére csak tavaly 22 milliárdot fordítottak.

A MOHU részére viszont bevételt jelenthet a hulladékbegyűjtés utáni szakasz

– mutatott rá az Economx, majd elmagyarázták:

  • a százmillió eddig begyűjtött terméket a MOHU logisztikai partnerei elviszik a válogató létesítményekbe.
  • A létesítményekben a PET-et áttetsző, világoskék és színes frakciókra válogatják, a fémeket pedig mágnesezhető, nem mágnesezhető fémekre, és ezeket újrahasznosítóknak bálázva, tömörítve értékesítik, azok pedig ismét csomagolást gyártanak belőlük.
  • A begyűjtött üveggel már nem kell semmit csinálni, a tört üveget egyből lehet értékesíteni, addig tárolják, amíg azokból össze nem jön egy értékesíthető mennyiség.

A visszagyűjtési rendszerben innovatív szerepet kapott a magyar Returmatic Solutions, akik a kontinensen egyedülálló módon kisteherautókon gyűjtik be és szortírozzák a hulladékot, eljutva így akár a legkisebb településeken működő kézi visszaváltókig, míg a legnagyobb logisztikai partner pedig a Waberer’s, illetve a szállítmányozási cég alvállalkozói. 

Verseny a boltok között

Azt gondolom, hogy ha ez a rendszer flottul be fog állni, és a lakosság is megszokja ezt a dolgot, mindenki beletanul ebbe, akkor ez a jövőben még egyszerűbbé válhat – mondta Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója.

Az elmúlt egy-két hét alatt duplázódott, triplázódott, sőt sok helyen négyszereződött a visszaváltás intenzitása

– árulta el Fodor. Rávilágított, hogy a visszaváltásnak van egy olyan hatása is az üzletekben, amelyre elsőre talán nem is gondolnánk. 

Ha már betérünk az üzletbe visszaváltani, be is vásárolunk

A 400 négyzetméternél nagyobb egységeknél kötelezettség a REpont működtetése. A kommunikációs igazgató elmondta, hétről hétre jelentősen emelkedik azon üzletek száma, ahol ezt a szolgáltatást meghonosítják.

A franchise-partnerek sem gondolták elsőre, hogy ennek a visszaváltási rendszernek ekkora sikere lesz, és ahogy nyilván tapasztalják ennek sikerességét és azt, hogy ezzel vásárlókat lehet megnyerni, nagy számban jelzik a csatlakozási szándékukat – mutatott rá Fodor. 

A kereskedelmi szereplők óriási kiélezett versenyt folytatnak egymással, és mindent megtesznek annak érdekében, hogy a vásárlók kegyeiben járjanak, és most az egyik fő szemponttá a REpont működtetése vált

– utalt arra, hogy versenyelőnyt jelent, ha minél több szolgáltatást tudnak biztosítani a vásárlók számára, a REpontra pedig így tekintenek.

S ha minél többen használnak egy kiskereskedelmi egységben lévő automatát, annál nagyobb az esélye annak, hogy ott is költik el a visszakapott ötven forintokat, tovább növelve a forgalmat.

Jelenleg 10-15 százalékos azok aránya, akik bankszámlára kérik a visszaváltás értékét, szóval a kiskereskedelmi láncoknak is megéri, ha hatékonnyá lehet tenni a rendszert, becsatornázva a vásárlókat.