Nem is gondolná, ki keresheti a legtöbbet a visszaváltott palackokon
További Gazdaság cikkek
Nem olcsó fenntartani a visszaváltási rendszert, így az a közös érdek, hogy minél nagyobb legyen a kihasználtsága – jelezte az Economxnak Szabó Szilvia, a MOHU visszaváltásért felelős vezetője.
A MOHU vállalta, hogy 2035-ig a hazánkban keletkező hulladék 65 százalékát újrahasznosítják.
Ehhez a célértékhez elsődleges fontosságú a kiskereskedelemben megjelenő csomagolóanyag begyűjtése – világított rá Szabó.
Így működik a visszaváltás, sokan jól keresnek rajta
Az 50 forintok a rendszer fenntartását finanszírozzák, amelynek a kiépítésére csak tavaly 22 milliárdot fordítottak.
A MOHU részére viszont bevételt jelenthet a hulladékbegyűjtés utáni szakasz
– mutatott rá az Economx, majd elmagyarázták:
- a százmillió eddig begyűjtött terméket a MOHU logisztikai partnerei elviszik a válogató létesítményekbe.
- A létesítményekben a PET-et áttetsző, világoskék és színes frakciókra válogatják, a fémeket pedig mágnesezhető, nem mágnesezhető fémekre, és ezeket újrahasznosítóknak bálázva, tömörítve értékesítik, azok pedig ismét csomagolást gyártanak belőlük.
- A begyűjtött üveggel már nem kell semmit csinálni, a tört üveget egyből lehet értékesíteni, addig tárolják, amíg azokból össze nem jön egy értékesíthető mennyiség.
A visszagyűjtési rendszerben innovatív szerepet kapott a magyar Returmatic Solutions, akik a kontinensen egyedülálló módon kisteherautókon gyűjtik be és szortírozzák a hulladékot, eljutva így akár a legkisebb településeken működő kézi visszaváltókig, míg a legnagyobb logisztikai partner pedig a Waberer’s, illetve a szállítmányozási cég alvállalkozói.
Verseny a boltok között
Azt gondolom, hogy ha ez a rendszer flottul be fog állni, és a lakosság is megszokja ezt a dolgot, mindenki beletanul ebbe, akkor ez a jövőben még egyszerűbbé válhat – mondta Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója.
Az elmúlt egy-két hét alatt duplázódott, triplázódott, sőt sok helyen négyszereződött a visszaváltás intenzitása
– árulta el Fodor. Rávilágított, hogy a visszaváltásnak van egy olyan hatása is az üzletekben, amelyre elsőre talán nem is gondolnánk.
Ha már betérünk az üzletbe visszaváltani, be is vásárolunk
A 400 négyzetméternél nagyobb egységeknél kötelezettség a REpont működtetése. A kommunikációs igazgató elmondta, hétről hétre jelentősen emelkedik azon üzletek száma, ahol ezt a szolgáltatást meghonosítják.
A franchise-partnerek sem gondolták elsőre, hogy ennek a visszaváltási rendszernek ekkora sikere lesz, és ahogy nyilván tapasztalják ennek sikerességét és azt, hogy ezzel vásárlókat lehet megnyerni, nagy számban jelzik a csatlakozási szándékukat – mutatott rá Fodor.
A kereskedelmi szereplők óriási kiélezett versenyt folytatnak egymással, és mindent megtesznek annak érdekében, hogy a vásárlók kegyeiben járjanak, és most az egyik fő szemponttá a REpont működtetése vált
– utalt arra, hogy versenyelőnyt jelent, ha minél több szolgáltatást tudnak biztosítani a vásárlók számára, a REpontra pedig így tekintenek.
S ha minél többen használnak egy kiskereskedelmi egységben lévő automatát, annál nagyobb az esélye annak, hogy ott is költik el a visszakapott ötven forintokat, tovább növelve a forgalmat.
Jelenleg 10-15 százalékos azok aránya, akik bankszámlára kérik a visszaváltás értékét, szóval a kiskereskedelmi láncoknak is megéri, ha hatékonnyá lehet tenni a rendszert, becsatornázva a vásárlókat.