Két dolog, ami a legtöbb férfit boldoggá teszi
További Gazdaság cikkek
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
- A drónbizniszbe is belecsap a 4iG, amely nemrég az űriparban kezdett terjeszkedni
- Több száz milliárd forintos kárt okoznak a csalók, egyetlen fegyver van ellenük
- Rendeletmódosítással változtatna a kormány a személyi okmányok kiállításán
- Leállt a Barátság kőolajvezeték, reagált a Mol az Indexnek
Aligha újdonság bárkinek is, hogy a söripar és a labdarúgás szorosan összefonódik, mivel a sörmárkák gyakran szponzorálnak klubokat, bajnokságokat, nemzetközi tornákat. Magyarországon és világszerte is jelentős sörgyártók jelennek meg futballesemények támogatóiként, kihasználva a sport népszerűségét a márkaismertség növelésére. A sörfogyasztás és a futball nézése sokszor együtt jár, ami további szinergiákat teremt. Ugyanígy hagyományosan aktívak a területen a támogatói oldalon az élelmiszer- és üdítőital-gyártók, az autóipar, a pénzügyi szektor, a távközlés és persze a sportfelszerelés-gyártók, de a folytatásban koncentráljunk a sör és a futball kapcsolatára!
Bekeményített a Borsodi
A hazai sörgyártók közül idén a Borsodi hívta fel magára leginkább e téren a figyelmet, miután együttműködési megállapodást kötött a Magyar Labdarúgó Szövetséggel (MLSZ), ezáltal a németországi Európa-bajnokságot is megjárt válogatottnak, Marco Rossi csapatának hivatalos söre lett. Az MLSZ után a Ferencvárosnál is megjelent a bőcsi sörgyár, amelynek vezetői miután a Sportfive Hungary Kft. képviselőjének kezébe csaptak, eldőlt, hogy a következő három évben a Borsodi portfóliójába tartozó Coors lett a Groupama Aréna hivatalos söre, Európában az úttörő szerepét betöltve.
Ha már futball és hagyományok, a Borsodit a legtöbben a Diósgyőrrel kötik össze, ezért is fontos, hogy a vállalat nem az alapsörével, hanem az általa forgalmazott, főként a tengerentúlon nagy népszerűségnek örvendő importtermékével érkezik a Ferencvároshoz. Igaz, az FTC háza táján találkozhattak már a szurkolók a konkurens nagy, hazai sörgyártókkal: néhány éve még a Heineken Hungária főzte a Fradi-sört, a drukkerek felfrissüléséről pedig a közelmúltban is a Dreher gondoskodott. Ugyanígy utóbbi az Arany Ászok révén volt anno a magyar labdarúgó NB I. névadó főszponzora (2003–2005), de keresztelték az élvonal küzdelmeit Borsodi Ligára (előbb 2001–2003, majd 2005–2007), illetve Soproni Ligára is (2007–2010).
Az MLSZ és az FTC körüli sörös mozgolódás apropóján összeállításunkban annak jártunk utána, hogy melyek a söripar és a futball emblematikus frigyei. Több esetben a folyékony kenyér a csapatok mezén is megjelent, így néhány együttműködés rengeteg drukker emlékébe bevésődhetett.
A Carlsberg és a Liverpool
A legendás J. C. Jakobsen által 1847-ben alapított koppenhágai sörgyár 1992 és 2010 között volt a Liverpool FC főszponzora, ez az egyik leghosszabb ideig tartó szponzori kapcsolat a futball történetében. A Carlsberg logója ikonikus része volt a vörösök mezének, és a márka szorosan összefonódott a klub sikereivel. Érdekesség, hogy a Szoboszlai Dominikot tavaly nyáron 70 millió euróért szerződtetett Mersey-parti klub mennyire hűséges a mezszponzoraihoz: egy kezünkön meg tudjuk számolni, hányan voltak főtámogatóik a 70-es évek vége óta. Sorrendben a Hitatchi (1979–1982), a Crown Paints (1982–1988), a Candy (1988–1992), a már említett Carlsberg (1992–2010) és a Standard Chartered (2010–) tölthette be ezt a szerepet. De ha már PL-klubok és sörgyártók, az alábbi együttműködések is ismerősen csenghetnek:
- Everton FC: Chang Beer (2004–2017)
- Tottenham Hotspur: Holsten (1983–1995, 1999–2002)
- Newcastle United: Newcastle Brown Ale (1995–2000)
- Blackburn Rovers: McEwan’s Lager (1991–2000)
- Chelsea FC: Coors (1994–1997)
- Aston Villa: AST Premium Lager (1993–1995)
A Heineken és az UEFA Bajnokok Ligája
A világ több mint 200 országában elérhető Heineken 1994 óta a Bajnokok Ligája egyik szponzora,
a BL-címvédő Real Madrid top játékosai, Jude Bellingham, Vinicius Junior vagy Federico Valverde ekkor még meg sem születtek.
Ez a partnerség azért is jelentős, mert a Heineken reklámkampányai és promóciós aktivitásai világszerte elterjedtek a futballszurkolók körében, és hozzájárultak a Bajnokok Ligája márkájának globális növekedéséhez. A 160 éves patinás sörgyár mellett olyan brandek állnak jelenleg a labdarúgás csúcsterméke mögött, mint a PlayStation, a Lay's, a FedEx, a MasterCard és a Just Eat. A BL csoportkörében eddig háromszor szerepelt a magyar bajnokcsapat: a Ferencváros 1995 után 2020-ban, a Debrecen pedig 2009-ben.
A Budweiser és a FIFA világbajnokság
Az alkoholtilalomról is emlékezetes labdarúgó-világbajnokságként nem a söripar ünnepeként vonul be a történelembe a 2022-es katari torna. A Budweiser azonban a kulturális különbségekhez alkalmazkodva így is feltalálta magát, tiszteletben tartva az alkoholmentes stadionok alapszabályát. Ahogy azt a The Wall Street Journal is felidézte, a sörmárka alternatív megoldásokat talált a helyi szabályok betartása mellett, például a mentes termékek népszerűsítésével és kreatív marketingkampányokkal. A FIFA vb-ket évtizedek óta támogató Budweiser stratégiája sikeres volt abban, hogy továbbra is elérje a futballrajongókat, de 2026-ban jóval könnyebb dolga lesz Észak-Amerikában: az USA Mexikóval és Kanadával együtt rendez.
A Cruzcampo és a spanyol válogatott
A spanyol labdarúgó-válogatott, a La Roja a 21. század eddigi legjelentősebb korszakos teljesítményét tette le az asztalra, hogy megnyerte a 2010-es dél-afrikai vb-t, előtte pedig a 2008-as osztrák–svájci, majd utána a 2012-es lengyel–ukrán Európa-bajnokságon sem talált legyőzőre.
Mindhárom tornagyőztes csapatnak tagja volt Iker Casillas, Sergio Ramos, Andrés Iniesta, Xavi Hernández és Fernando Torres – és a Cruzcampo is,
Spanyolország egyik legnépszerűbb sörmárkája, amely szorosan összekapcsolódott a válogatott sikereivel. A Cruzcampo története 1904-ben, Sevillában kezdődött, kezdetben Roberto és Agustín Osborn írta.
A Guinness és a Premier League
Aki nem a folyékony kenyér rabja, az is jól tudja, hogy miről híres a Guinness sör: a jellegzetes, sötét színéről és krémes habjáról, amelyet az ír stout stílusú sörfőzés során érnek el. Különleges ízét a pörkölt árpa és a hosszú erjesztési folyamat adja. A közelmúltban eldőlt, hogy az 1759-ben, Dublinban alapított sörgyár az angol futball nagyszínpadán is főszerepet kap, miután a Premier League 40 millió fontos szponzori megállapodást kötött a Guinness-szel, amely a bajnokság hivatalos sörpartnere lesz. A partnerség részeként a brand marketingkampányokat és promóciókat indít a Premier League keretein belül.
(Borítókép: Angol szurkolók az UEFA Euro 2020 Európa-bajnokság döntője előtt Olaszország és Anglia közötti mérkőzésén a Wembley Stadionban 2021. július 11-én. Fotó: Marc Atkins / Getty Images)