Változtak a tervek Magyarország adriai tengeri kikötőjét illetően

2024.08.27. 12:44
Szeptemberben kezdődik a magyar kikötő építése Triesztben. A tervek szerint 2026-tól már igénybe vehetik a magyar vállalatok a kikötő terminálját.

Szeptember 2-án kezdődik a magyar kikötő építése a medertisztítási és -építési munkálatokkal – írja a trieszti kikötői hatóság közleménye alapján HVG.

A hatóság szerint a Zaule csatornában és annak közelében hajózó járműveknek fokozott óvatossággal kell közlekedniük 2025. december 31-ig, valamint 50 méteres biztonsági távolságot is tartaniuk kell a munkálatokban részt vevő járművektől.

Az olasz szaksajtó pár nappal korábban beszámolt arról,

hogy a kikötői hatóság illetékes bizottsága hozzájárult a tervek, illetve a koncessziós terület módosításához.

Az új tervek szerint a rakpart elejéről hiányzik az a móló, amely Ro-Ro-rendszerű hajók fogadására lenne alkalmas (azaz uszályok és kompok kikötésére, amelyekre a közúti járművek egyszerűen felgördülhetnek). Az elfogadott tervek szerint a rakpart egyenes vonalban fut majd.

Ezzel együtt a koncessziós terület mérete 63,2 ezer négyzetméterről 60,5 ezer négyzetméterre csökken. Magyarország, illetve az állami Adria Port Zrt. ugyanis voltaképpen nem kikötői területet, hanem csak kikötői koncessziót vásárolt Triesztben, valamint a koncessziós terület mögötti földdarabot, amelyen a tervek szerint logisztikai központ létesül. A koncesszió 2074-ig érvényes.

Az olasz szaksajtó szerint a beruházás összértéke 206,4 millió euró (jelenlegi árfolyamon 81 milliárd forint). Ebből 48,9 millió euró a koncessziós terület rendbetétele, fejlesztése, és 157,5 millió euró pedig a kapcsolódó magyar állami tulajdonú terület fejlesztése.

A trieszti kikötő munkálatainak tervét már áprilisban közzétették, Magyar Levente külügyi államtitkár pedig vázolta a helyzetet, hogy vajon mi a helyzet a 2019-ben belengetett trieszti magyar tengeri kikötő megépítésével.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, valamint az akkori olasz belügyminiszter ugyanis még abban az évben aláírták a szerződést, amely szerint Magyarország 131 millió eurós projekt keretében tengeri kikötőt és kijáratot létesítene az olaszországi Triesztben. 

A magyar állam a terület mellett üzemeltetési koncessziót is vásárolt.  Az illetékes hatóság pedig tavaly júliusban hagyta jóvá a magyar tulajdonban lévő terminál rakpartosítását, így Magyarország akkor egy lépéssel közelebb került a trieszti kikötői tervek megvalósításához. M ivel azonban a területen korábban olajfinomító működött, először meg kell tisztítani a területet.