A minisztérium elárulta, mennyi szabálytalanságot talált nyáron a fogyasztóvédelem
További Gazdaság cikkek
- Infláció ide vagy oda, ezeket a készülékeket vettük, mint a cukrot
- Tarolt a SZÉP-kártya, de a kormány már bejelentette a változtatásokat
- Történelmi üzleteket kötöttek, eurómilliárdok mozdultak meg Magyarországon
- Fordulat jöhet a bérekben, búcsút inthetünk a 10 százalék feletti bérdinamikának
- Távozik a Magyar Posta vezére, Nagy Márton megköszönte a munkáját
Nyáron is mindenhol ott volt a fogyasztóvédelem – országszerte széles körű ellenőrzések és termékvizsgálatok folytak a fogyasztók védelme érdekében – tudatta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM). A fogyasztóvédelemért felelős minisztérium és a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok egész nyáron éberen őrködtek a magyar fogyasztók védelme érdekében.
A kereskedelmi egységek egész évben tartó, folyamatos vizsgálata mellett már májustól megkezdődött a turisztikai szempontból kiemelt fontosságú helyek,
így az italüzletek, zenés szórakozóhelyek, büfék, pecsenyesütők és más vendéglátóhelyek ellenőrzése is.
A fogyasztóvédelmi hatóság munkatársai a különböző fesztiválokon és rendezvényeken is a fogyasztók érdekeit szem előtt tartva folytatták ellenőrzéseiket, emellett vizsgálták a taxikra vonatkozó rendelkezések betartását is. Ellenőrzésre kerültek naptejek, napszemüvegek, kalandparkok és játszóterek egyaránt.
A vizsgálatok hozzájárulnak, hogy a fogyasztók megfelelő minőségben és biztonságban, a szabályok maximális betartása mellett jussanak hozzá az egyes termékekhez és szolgáltatásokhoz. A fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium hangsúlyozza, hogy az ellenőrzések a nyári időszakot követően sem zárulnak le, sőt a családok védelme érdekében az év végéig intenzíven folytatódnak tovább.
Az eredmények számokban
Az ellenőrzés alá vont közel 400 vendéglátóhely 37 százalékánál találtak kivetnivalót a fogyasztóvédelmi hatóság munkatársai, a vizsgált mintegy 100 közterületi vagy alkalmi árusnál ez az arány 28 százalék volt.
A fesztiválokon vizsgált 66 egység esetén pedig minden ötödik árusnál volt felfedezhető valamilyen jogsértés.
Leggyakrabban az eladási ár vagy egységár hiánya, a felszolgálási díj nem megfelelő feltüntetése, a nyugtaadási kötelezettség elmulasztása és többletszámolás miatt került sor hatósági fellépésre.
Az ellenőrzött 76 személytaxi-szolgáltató esetén a kifogásolási arány mindösszesen 8 százalék volt, azokban az esetekben azonban, ahol próbautazásra is sor került, az arány 17 százalék volt. Leginkább a pályaudvaroknál és az idegenforgalmilag frekventált területeken tartott ellenőrzések kapcsán volt szükség eljárás lefolytatására, elsősorban a nem megfelelő díjszabás, illetve a taxaméter elindításának hiánya miatt.
A magyar családok védelme érdekében
A fogyasztóvédelemért felelős minisztérium akkreditált Élelmiszer és Vegyipari laboratóriuma vizsgált olyan kozmetikai termékeket, amelyek az UV-sugárzás káros hatásai ellen védenek. A 20 darab vizsgált termék mind a mikrobiológiai, mind az analitikai vizsgálaton megfelelt. Az analitikai vizsgálatok a termékben lévő penészgátlók jelenlétére és határérték alatti mennyiségének vizsgálatára terjedtek ki.
Hiányosságokat a címkék ellenőrzése során tapasztalt a hatóság, ebből a szempontból 9 darab termék nem felelt meg az előírásoknak. Ez azonban egyik esetben sem érintett termékbiztonságot, kifogás például a címke olvashatósága, illetve a termék felhasználására vonatkozó óvintézkedések feltüntetésével kapcsolatos hiányosságok miatt merült fel ezekben az esetekben.
A kormányhivatalok piacfelügyeleti munkatársai nyáron is ellenőrizték a szórakoztatási célú berendezéseket és a szórakoztatási célú sporteszközöket termékbiztonsági szempontból. A kalandparkokban, vidámparkokban, kondiparkokban és a játszótereken is a fogyasztók biztonságának megóvása és a balesetek megelőzése az alapvető cél, ezekkel kapcsolatban a vizsgálati eredmények összesítése folyamatban van.
A kormányzat elkötelezett a magyar családok védelme iránt, aminek részét képezi az is, hogy az állampolgárok a megérdemelt pihenésüket fogyasztói problémáktól mentesen tölthessék.
Ezért a Nemzetgazdasági Minisztérium szakmai irányításával a fogyasztóvédelmi hatóság a jövőben is folyamatosan végez ellenőrzéseket a kereskedelem minden szegmensében a visszaélések megelőzése és a fogyasztói jogok széles körű védelme érdekében, szükséges esetben pedig szigorúan fellép az esetleges jogsértésekkel szemben.