A Toyota engedett a közösségi média nyomásának, lemondanak a woke-ról

2024.10.07. 20:20 Módosítva: 2024.10.07. 20:20
Konzervatív influenszerek nyomására több nagyvállalat is eltávolodik a woke-ideológiától – most hasonló jellegű döntést hozott a Toyota is. A lépés annak az eredménye, hogy egy konzervatív influenszer, Robbi Starbuck egy videóban kritizálta a vállalatot.

Szeptember 26-án egy hírhedt konzervatív influenszer és woke-ellenes aktivista, Robbi Starbuck kijelentette közösségi oldalán, „itt az ideje, hogy leleplezzük a Toyotát”. A poszthoz mellékelt egy több mint 13 perces videót, amelyben támadta az autógyártót, mivel azt woke-nak tartja, és kérte a vezetőit, hogy legyenek „politikailag semlegesek” − írta meg a The Street.

A videó megjelenése után a cég egyik szóvivője még azt közölte, hogy az influenszer posztja nem változtatta meg véleményüket, nem vizsgálják felül irányelveiket – de legújabb lépésük pont ennek ellenkezőjét bizonyítja.

A Toyota visszakozott a woke-politikától

A Bloomberg jelentése szerint a Toyota a legújabb vállalat, amely csatlakozik a többi vállalat − köztük a Ford, a Microsoft, a Lowe’s, a John Deere és a Harley Davidson − sorához, azaz termékeinek és szolgáltatásainak nagyobb bojkottjától tartva visszavonta a sokszínűséget, egyenlőséget, befogadást (angolul Diversity, Equity, and Inclusion ~ röviden DEI) célzó programok támogatását. 

A Toyota ugyanis bejelentette, hogy

felhagy az LMBTQ+-közösséggel kapcsolatos események szponzorálásával – helyette más típusú programoknak adja támogatását –,

valamint a továbbiakban nem vesz részt a Human Rights Campaign munkahelyi felméréseiben sem. 

Az autógyártó az erről szóló közleményben megjegyezte, hogy továbbra is ösztönözni fogja a befogadó környezetet. A vállalati egyenlőségi indexben 15 egymást követő évben maximális pontszámot ért el. „Azon fogunk dolgozni, hogy az események a szakmai fejlődésre, a hálózatépítésre, a mentorálásra és az önkéntességre − a csapattagok elkötelezettségére – amely az üzletünket mozgatja − összpontosítsanak. Továbbá azon fogunk dolgozni, hogy minden vállalati tevékenység összhangban legyen az értékeinkkel, és befogadó környezetet teremtsen a csapattagok számára” − áll a cég közleményében.

Robby Starbuck egy következő posztban elégedettségét fejezte ki a történtek miatt. „Elismerésem a vezetőknek, amiért megtették ezt a lépést. Nem könnyű ezt megtenni, de a vállalati semlegesség elfogadásával felkészítik vállalkozásukat a jövőbeli sikerre. A semlegességet elfogadó vállalatok nyernek a jövőben, mert nem sértik meg azon fogyasztók alapvető meggyőződését, akikre támaszkodnak” − mondta Starbuck egy újabb videóban. 

Mi lesz a következő lépés az úgynevezett „woke-autóiparban?”

Egy autóipari elemző szerint az átpolitizált fogyasztói világban a cégek kénytelenek nyilvánosan elhatárolódni a woke-politikától. „A jelenlegi politikai környezetben nagyon nehéz szembeszállni bármilyen állami lépéssel, legyen az jobb- vagy baloldali. Nagyon nehéz úgy állást foglalni, hogy az ne befolyásolja a termékeladásokat vagy a részvények árfolyamát. Ezek a csoportok a közösségi média használatával némi hatalomra tettek szert” − mondta az elemző.

A General Motors és a Stellantis a Toyotával ellentétben még rendelkeznek woke-hoz kötődő kezdeményezésekkel, melyek a konzervatív influenszer célkeresztjébe kerülhetnek. A General Motors 2023-ban 64 millió dollárt adományozott négyszáz olyan nonprofit szervezetnek, melyek „inkluzív megoldásokat kínálnak társadalmi problémákra”. Ráadásul a Human Rights Campaign Foundation vállalati egyenlőségi indexén a legjobb pontszámot kapta, jelentésük szerint a General Motors a legbefogadóbb vállalat címét szeretné elérni minden csoport számára.

A Stellantis több amerikai Pride-fesztivál és -felvonulás szponzora volt, valamint hangsúlyozta elmúlt évi jelentésében a sokszínűséget és a befogadást, mint az esélyegyenlőség iránti elköteleződést. Emellett felszólít a diszkrimináció megelőzésére és az esélyegyenlőség előmozdítására.