- Gazdaság
- eu
- európai unió
- byd
- kína
- stella li
- frankfurter
- interjú
- nagy márton
- ngm
- nemzetgazdasági minisztérium
BYD-csúcsvezető: „Ez kicsinálhatja ezeket az autógyártókat”

További Gazdaság cikkek
-
Nem mind zöld, ami hidrogén: így változtathatja meg a jövő üzemanyaga az életünket
- Meredek pletykák kaptak szárnyra Tiborcz Istvánról, akit fantomnak neveztek egy osztrák lapban
- Lakhatási válság közepette emelnek kamatot a bankok? – Utánajártunk
- Változás jön a kutakon, rátapostak az árak a gázpedálra
- Több száz cég, civil, Litkai Gergely, Csányi Vilmos, Ónodi Eszter – Ön is köztük lehet
Stella Li a Frankfurter Allgemeine német lapnak kifejtette, hogy Európában már olyanokat hallunk, hogy egyes vállalatok visszatérnek a belső égésű autókhoz, „de ha öt év múlva az egész világ átáll az elektromos autókra, ők nem állnak majd készen, mert nem fektettek be”.
„Ez hosszú távon nagyon veszélyes. Ez megöli ezeket az autógyártókat” – figyelmeztet a kínai BYD németországi vezetője, aki szerint fenntartható tervre, hosszú távú kiszámíthatóságra van szükségünk. A kínai kormánynak van ilyen hosszú távú stratégiája, amely világosan kimondja: elektromos autókat és plug-in hibrideket kell építeni. „Kínában nekünk, gyártóknak a következő tíz-húsz évre egyértelmű a helyzet” – fogalmazott Stella Li.
Az interjúban többek között a magyarországi BYD fontosságáról is beszélt Li:
- A Szegeden épülő gyár kulcsfontosságú az európai terveik szempontjából, és a BYD a kínai autókra kivetett vámok ellenére is elkötelezett a kontinens felé. Az üzem 2025 végére készül el.
- Stella Li még nem tudja, hogy lesz-e harmadik gyáruk is Európában, de szerinte így is élénkíteni tudják majd az itteni munkaerőpiacot.
- Az EU vámrendszere miatt pluszköltségek terhelik a kínai vállalatot, erre Li szerint az európai fogyasztók is ráfáznak.
- A magyarországi gyárral nem az a céljuk, hogy az itt gyártott autók miatt ne kelljen vámokat fizetniük, hosszú távra terveznek.
- Abban nem bízik, hogy az EU lazítana ezeken a vámokon, a BYD viszont törekedik arra, hogy egyre inkább európai vállalattá váljon, és megkerülhetetlen piaci szereplő legyen.
- Újságírói kérdésre elárulta a belépőmodell árát is: még nem végleges, de az ár 25–30 ezer euró között alakulhat, tehát olyan 10-12 millió forint lehet majd. A BYD prémium technológiai vállalatként pozicionálja magát. Így is építik a márkájukat.
Nagy Márton foggal-körömmel küzd a büntetővámok ellen
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az OECD nagyköveteinek informális találkozóján tartott előadásában felhívta a figyelmet, hogy az Európai Uniónak fel kell vennie a küzdelmet az Egyesült Államokkal és Ázsiával szemben, ezért új versenyképességi paktumra van szükség, amely a soros magyar uniós elnökség napirendjének középpontjában áll.
A kínai gyártású elektromos járművek ellen kivetett védővám hatalmas csapást jelent az európai gazdaság, különösen a német autóipar számára
– emelte ki a tárcavezető a hétfői ülésen. Ezt a megosztó döntést öt tagállam – Németország, Magyarország, Szlovákia, Szlovénia és Málta – is ellenezte, miközben tizenkét ország tartózkodott – világított rá Nagy, aki szerint mindez erős megosztottságot mutat az EU-n belül.
Kiverte a biztosítékot az EU döntése, foggal-körömmel tiltakozik a kormány
Nagy Márton szerint kereskedelmi hidegháború lehet belőle.
A miniszter külön hangsúlyozta, hogy az intézkedés kereskedelmi hidegháborúhoz vezet, ezért a kivetett vámok hosszú távon is negatívan hatnak majd az unió gazdaságára és versenyképességére.
(Borítókép: Stella Li, a BYD felső vezetője Isztambulban 2024. július 10-én. Fotó: Elif Ozturk / Anadolu / Getty Images)