Egy kisváros lakosságának megfelelő új autó porosodik a hatalmas parkolóban

GettyImages-2186313984
2024.11.27. 13:18
Az autóipari válság a logisztikai cégeket is érinti, egy németországi átrakodóhely már betelt. Az Essen közelében fekvő CAT autólogisztikai központ hatalmas parkolóterületén mintegy 6 ezer, vásárló nélkül maradt új autó gyűlt össze, amelyek összértéke eléri a 300 millió eurót.

Németország autóipara egyre súlyosabb válsággal küzd, amely már nemcsak a gyártókat és beszállítókat, hanem a logisztikai cégeket is érinti.

Az Essen közelében fekvő CAT autólogisztikai központ hatalmas parkolóterületén mintegy 6000, vásárló nélkül maradt új autó gyűlt össze, amelyek összértéke eléri a 300 millió eurót – világított rá a Bild című német lap.

Megdöbbentő látvány a hatezer gazdátlan új autó

„Ilyet még soha nem láttam, pedig már több mint tíz éve dolgozom itt” – mondta a lapnak egy alkalmazott, aki szerint csak jönnek és jönnek az autók, de elmenni alig mennek el, a szállítóautók pedig megpakolva állnak a parkolóban.

A nyugat-németországi autógyártók járműveinek átrakodóhelyének telítődése azt jelzi, hogy a kereslet drámaian csökken, még az új modellek is hetekig vesztegelnek.

Az okok között szerepelnek:

  • a túl magas árak,
  • az elektromos autók körüli bizonytalanságok,
  • valamint a megfelelő töltő-infrastruktúra hiánya.

Lépéskényszerben az eladók: árleszállítás jöhet

A helyzet különösen drámai a magasabb árkategóriájú autóknál, amelyek vásárló nélkül hatalmas pénzügyi veszteséget jelentenek a gyártóknak.

A kereslet csökkenését a gyártók többféleképpen próbálják kezelni, például:

  • a munkavállalók rövidített munkaidővel való foglalkoztatásával
  • vagy elbocsátásokkal.

Az autók feltorlódása azonban kedvezhet a vásárlóknak, mivel a kereskedők és a gyártók kénytelenek lesznek engedni az árakból, különösen az év végi időszakban, amikor igyekeznek javítani eladási számaikon és mérlegükön – világított rá szemléjében az Economx.

Mindez természetesen a magyar gazdaságra is kihat, tekintve, hogy a magyar autóipar legnagyobb felvevőpiaca Németország.

Októberben Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a kedvezőtlen harmadik negyedéves GDP-adatokat értékelte, és jelezte: mindennap érkezik egy-egy negatív hír a német autóipar, járműgyártás tragikus állapotáról, amely erősen kihat a magyar autó- és akkumulátoriparra.

Mindezt csak részben volt képes ellensúlyozni a hazai logisztikai, a turisztikai, az infokommunikációs és a pénzügyi szektor kedvező aktivitása. 

(Borítókép: Gazdátlan autók Essenben 2024. november 26-án. Fotó: Henning Kaiser / picture alliance via Getty Images)