Tavaly a világ 100 legbefolyásosabb embere közé tartozott, most elbukott a Stellantis vezére
További Gazdaság cikkek
- Kiszivárgott a dokumentum – kiderült, hogy milyen lépésekre készül az új Európai Bizottság
- Szigorúbb feltételeket támasztott a hatóság az EcoPro debreceni üzemével szemben
- Hatalmas létszámleépítések várhatóak az autógyártásban
- Magyarok százezreinek esett le kő a szívéről, Gulyás Gergely bejelentést tett a jelzálogról
- A nagy ingatlanpiaci dilemma: megzabolázhatók-e az elszabadult árak?
A Stellantis igazgatótanácsa John Elkann elnökletével elfogadta Carlos Tavares azonnali lemondását. A döntés különösen váratlan, hiszen Tavares mandátuma eredetileg csak 2026 elején járt volna le, és a cégvezért 2020-ban az év autóipari személyiségének választották meg, a Fortune magazin pedig tavaly beválasztotta a világ 100 legbefolyásosabb embere közé.
Az igazgatótanács már szeptemberben jelezte, hogy megkezdték az utódlási folyamatot, amit akkor még a „pozíció fontosságára való tekintettel” történő előrelátó lépésként kommunikáltak. A mostani hirtelen távozás azonban arra utal, hogy súlyosabb okok állhattak a háttérben.
Mélyülő válságjelek az autóipari óriásnál
A Chrysler, Citroën, Fiat, Jeep, Dodge, Lancia, Opel, Peugeot, Ram és Vauxhall márkákat tömörítő vállalatcsoport különösen nehéz évet tudhat maga mögött. A cégcsoportnak nagyon rossz éve van, ami minden bizonnyal elsődleges oka lehetett Tavares idő előtti távozásának.
A júliusi féléves eredmények jelentős visszaesést mutattak, különösen az észak-amerikai piacon, ahol 18 százalékkal csökkentek az eladások – idézte fel az MTI.
Bár Tavares ekkor még „viharos átmeneti időszakként” jellemezte a helyzetet, és az év második felére egyensúlyt jósolt, a fejlemények nem igazolták optimizmusát. A problémák súlyosságát jól jelzi, hogy szeptemberben le kellett állítaniuk az elektromos Fiat 500-as gyártását a nem megfelelő megrendelésszám miatt.
Stratégiai útkeresés az elektromos átállás közepette
A Stellantis helyzete jól példázza az autóipar előtt álló kihívásokat. A konszern a hagyományos belső égésű motorral szerelt járművektől az elektromos autók felé történő átállás kellős közepén találta magát.
Ez az átmenet különösen érzékenyen érinti a vállalatcsoportot, amit a Fiat 500-as elektromos változatának gyártási problémái is jeleznek.
A pontos pénzügyi adatok januárban válnak majd ismertté, de Tavares távozása arra utal, hogy az év második felében sem javult érdemben a helyzet.
Vezetőváltás és jövőbeli kilátások
Az igazgatótanács közlése szerint az új vezérigazgató kinevezése a jövő év első felében várható. A vezetőváltás időzítése kritikus jelentőségű, hiszen a vállalat több fronton is komoly kihívásokkal néz szembe.
Az észak-amerikai piac problémái, az elektromos átállás nehézségei és a globális autóipar átalakulása mind olyan tényezők, amelyekkel az új vezetésnek majd szembe kell néznie. Az utód személye és stratégiája meghatározó lehet a vállalatcsoport jövője szempontjából.