Index-információ: A fúrt kutaknál mérgező anyagokat találtak a vízben a Velencei-tónál

shutterstock 721137076
2024.12.04. 15:24
Októberben szivárgott az olaj Gárdony zártkerti részén, miután a Mol Nyrt. föld alatti üzemanyag-szállító vezetéke megsérült. Bár a vállalat két napon belül kijavította az alig 10 centiméteres repedést, más vizsgálatok során kiderült, hogy a kutakban lévő víz magas nitrit- és nitráttartalma, valamint egyes esetekben az E. coli jelenléte miatt fogyasztásra alkalmatlan. Eddig 11 kutatófúrás történt, melyből jelenleg a káreseményhez legközelebb eső 7 furat mutat szénhidrogén-szennyezést. Ennek eltávolítása már megkezdődött.

Elsőként számoltunk be október derekán arról, hogy szivárgott az olaj Gárdony zártkerti részén, a Géza fejedelem út és az Almafa utca kereszteződésénél, miután a Mol Nyrt. föld alatti üzemanyag-szállító vezetéke megsérült.

Az már akkor kiderült, hogy mindez nem érinti a város vízellátását, és a vállalat az akkori megkeresésünkre azt írta, a nyomásérzékelő rendszere jelezte a szivárgást a Százhalombatta és Pécs közötti, üzemanyag-szállításra használt terméktávvezetéken, Gárdony közelében. A rendszert haladéktalanul leállították, valamint két napon belül kijavították az alig 10 centiméteres repedést.

Most újabb részletek derültek ki

Eötvös Pál Árpád, Gárdony város polgármestere azóta több alkalommal is tájékoztatta a helyieket, lakossági fórumot is szerveztek annak érdekében, hogy a Mollal való egyeztetésükről minden információ eljusson a zárt területen található ingatlanok tulajdonosaihoz.

A Mol több száz kilométeres vezetékhálózatot üzemeltet Magyarországon, amit rendszeresen vizsgál és karbantart. Az Index úgy értesült, hogy Százhalombatta és Pécs közötti termékvezetéken utoljára tavaly decemberében történt vizsgálat, úgynevezett MFL intelligens csőgörénnyel, amelynek a célja a vezeték belső és külső falán lévő korróziós nyomok ellenőrzése.

A vizsgálat Kritikus anomáliát nem tárt fel, jelenleg vizsgálják, mi okozhatta a meghibásodást – összegezte az egyik forrásunk.

A Mol a környezeti kárelhárítást azonnal elkezdte, az esemény a gárdonyi zártkerti részt lokálisan érinti, a szennyezett terület lehatárolása is megkezdődött. Mintegy 3 méter mélyen kiásták a földet, és több mint 1600 tonna szennyezett földet cseréltek ki, ez több mint 60 teherautónyi mennyiség.

A szükséges terepi munkák az érintett hatóságok előírásai és iránymutatásai alapján valósulnak meg, a Mol a további lépésekről a hatóságokkal rendszeresen egyeztet. Ám a történet itt nem ért véget.

A Velencei-tavat nem érinti a szennyezés

Az elszállított földből és a munkagödörből folyamatosan mintákat vettek, a szennyezett föld szakszerűen, veszélyeshulladék-lerakóba került. A hatósági eljárás keretében a szennyezés mintegy 200 méteres körzetében lévő fúrt kutakból is történt vízmintavétel: „ezeknek az eddigi eredményei biztatóak” – húzta alá a forrásunk.

Azonban az Index úgy tudja, bár szénhidrogént egyetlen esetben találtak határérték feletti mennyiségben, a vizsgálat kiderítette, hogy

a kutakban lévő víz a magas nitrit-, nitráttartalom, valamint egyes esetekben az E. coli jelenléte miatt fogyasztásra alkalmatlan.

Ezek egyébként hasi fájdalmat, illetve hasmenést okoznak, de egyéb egészségügyi kockázatot is rejtenek. Úgy tudjuk, hogy Eötvös Pál polgármester és a hatóságok is rögtön a Velencei-tó vízminőségét féltették. Szerencsére az eddigi mintavételek, illetve vizsgálatok azt igazolták, hogy a szennyeződés nem terjed, a tó vizét nem veszélyezteti.

Forrásaink is megerősítették: Gárdony polgármestere a Mollal szorosan együttműködve teljes mértékben kézben tartja a helyzetet, tájékoztatják a lakosságot, november elején a lakossági fórumon részletes tájékoztatást adott az érintetteknek is.

A munkagödröt a vállalat munkatársai a környezetvédelmi szabályoknak megfelelően borították – mérésekkel igazolt tiszta földdel töltötték fel, a felső réteget pedig termőtalajjal –, amikor a szennyezett talaj további kitermelése már fizikailag lehetetlen volt, és munkavégzés veszélyessé vált.

Szakértőkkel folytatott beszélgetéseinken kiderült, hogy a gödör visszatemetése kulcsfontosságú, így akadályozzák meg, hogy egy esőzés következében a lehulló csapadék ne gyorsítsa fel a szennyeződés terjedését. Ezzel azonban nem ért véget a kárelhárítás, a Mol még ennek első szakaszában megkezdte a kutatófúrásokat.

Eddig 11 kutatófúrás történt, amelyekből jelenleg a káreseményhez legközelebb eső 7 furat mutat szénhidrogén-szennyezést, ezekből megkezdődött a szénhidrogén eltávolítása.

Az Index úgy tudja, hogy a fúrások és vizsgálatok a jövő héten folytatódnak, továbbra is aktívan dolgoznak a szennyeződés lehatárolásán és a kárenyhítésen.

A tényfeltáráskor a teljes szennyezést térben és mennyiségben lehatárolják, „vagyis a talaj 3D-s leképezését kapjuk meg, így határozható meg, hogy milyen további kármentesítési tevekénység szükséges” – mondta az egyik beszélgetőpartnerünk. Ennek jóváhagyása a Környezetvédelmi Hatóság feladata.

(Borítókép:  Velencei-tó. Fotó:  Shutterstock)