Több száz milliárd forintos kárt okoznak a csalók, egyetlen fegyver van ellenük
További Gazdaság cikkek
A kilométeróra-csalás problémájának megoldása nem könnyű feladat. Európa-szerte rengeteg használt autó kerül át másik országba, jellemzően nyugatról keletre.
A tisztességtelen személyek az importált jármű kilométer-számlálójának visszatekerésével vagy a sérülések eltitkolásával próbálják meg növelni az eladásból származó hasznukat – hívta fel a figyelmet a gyakori jelenségre Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője.
Az autóipari adatszolgáltató cég megvizsgálta, mennyivel fizetnek többet a vásárlók a futásteljesítmény-csalást szenvedett járművekért az egyes országokban. Csupán Lengyelországban évente legalább 1,1 milliárd euróval rövidítik meg a vevőket, míg Franciaországban az autóvásárlók 0,8 milliárd euróval fizetnek többet a korrekt vételárnál minden évben. Olaszországban több mint 720 millió euróval drágábbak a használt járművek. Ezek csupán három uniós piac adatai, miközben további, még nagyobb országokban is aggasztó a helyzet.
A használtautó-piac átláthatósága régóta okoz komoly fejtörést a politikusoknak és a döntéshozóknak, de eddig egyetlen olyan megoldás sem született, amely fordulatot hozott volna.
Elvétve történtek csak kísérletek a csalások visszaszorítására. A helyzet viszont fokozott keresletet teremtett a digitális, adatalapú termékek, például a járműtörténeti ellenőrzések iránt.
„A futásteljesítmény-manipulációt korántsem könnyű megfékezni. A hozzáértő vásárlók jó eséllyel felismerik a nem megfelelő alkatrészeket vagy hibákat, és gyanússá válhat számukra egy jármű állapota. A kevésbé tapasztaltak azonban kiszolgáltatott helyzetben vannak, így nemegyszer szembesülnek azzal, hogy az általuk vásárolt jármű messze nem felel meg az elvárásaiknak. A több mint 40 országból származó, többek között a futásteljesítményre, károkra, tulajdonosváltásokra és regisztrációkra vonatkozó nemzetközi adatok különösen hasznosak lehetnek azok számára, akik korábban csak a helyi piacokon ellenőrizték a járműveket, ahol szintén nagy számban vannak jelen import autók” – vázolta Matas Buzelis
A kulcs a megbízható, hiteles adatok
A hiteles, megbízható adatbejegyzések már most is autóvásárlók millióit védik a régióban, mivel biztonságos és pontos információk birtokában könnyebben elkerülhetők az esetleges problémák.
„Az adatok ismeretében jobban fel tudjuk mérni egy autó állapotát, és a vásárlásról is minden eddiginél könnyebben dönthetünk. A megbízható és biztonságos adatforrásokkal való munka rendkívül eredményesnek bizonyult. Jelentős előny, hogy senki sem módosíthat vagy törölhet egy adott autóval kapcsolatos információt. Ez komoly visszatartó erőt jelent a csalásokkal szemben. A bűnözők tisztában vannak vele, hogy nem tudják meghamisítani a sérült járművek történetét” – mondta az autóipari szakértő.
A bűnüldöző hatóságokkal, az országos rendőrségi adatbázisokkal, pénzintézetekkel, nemzeti vagy állami nyilvántartásokkal, nonprofit szervezetekkel, valamint üzleti partnerekkel – például autóhirdetési portálokkal vagy nagyobb kereskedőkkel – való együttműködés számos kihívást is jelent, így informatikus szakemberek munkájára is van szükség ahhoz, hogy az információk valódi értéket nyújtsanak a használtautó-vásárlók számára.
Van olyan autó, amelynek 17 tulajdonosa volt
A csalók tehát számos eszközhöz folyamodnak annak érdekében, hogy a kevésbé értékes autók árát feltornázzák, átverve ezzel a vásárlókat. A járműadatokkal foglalkozó cég segítségével megvizsgáltuk a magyar használtautó-piacon a 2024 első felében észlelt legszélsőségesebb eseteket. A tanulmány a felhasználók által 2024 januárja és augusztusa között vásárolt járműtörténeti jelentések statisztikai adatait dolgozta fel. A tanulmány 15 országban készült, és minden országban a legextrémebb eseteket emelte ki.
Az új autók egy jelentős része elhagyja az országot, amint legördül a gyártósorról. A használt járműveket is gyakran exportálják, így életük során több tulajdonoshoz kerülnek.
Az autóadat-szolgáltató platform által Magyarországon vizsgált autók között szerepel egy 2019-es Audi A7, amelyet figyelemreméltó módon hét különböző országban regisztráltak.
Ezt követi egy 2013-as Audi A6 és egy 2015-ös Audi S3, melyeket hat országban tartottak nyilván.
A tulajdonosok általában néhány év elteltével váltanak autót, de ez nem minden modellnél van így. Az idei rekordot egy 2007-es Audi A5 tartja, amelynek tizenhét tulajdonosa volt. Egy 2001-es Audi TT és egy 2011-es Volkswagen Golf szintén gyakran cserélt gazdát: az előbbi 16, az utóbbi 15 alkalommal.
Ha egy autónak feltűnően sok tulajdonosa volt, érdemes utánajárni, mi áll a háttérben. Az emberek többsége 4-6 évente cserél autót, de ha egy gépkocsi évente vagy akár néhány havonta új tulajdonoshoz kerül, az komoly problémákra utalhat. Az importautók vásárlói különösen nagy kockázatnak vannak kitéve, hiszen ezeknél a járműveknél sokszor nehezebb visszakövetni, hány tulajdonosváltáson estek át. A járműtörténeti jelentéseket kínáló szolgáltatások növekvő népszerűségének köszönhetően ezek az információk már azonnal hozzáférhetők
– mondta Matas Buzelis
Az említett jelentések idővonal-szekciója tartalmazza többek között az autó regisztrációs adatait, tulajdonosváltozásait és korábbi műszaki vizsgáit, ami különösen hasznos lehet azok számára, akik új modellt keresnek.
36 millió forintos kárérték
Bár előbb-utóbb minden autóval történhet baleset, egyes modelleket többször éri kár, mint másokat. Magyarországon egy 2015-ös Fiat 500L-ről derült ki, hogy 11 feljegyzett balesete volt. Ezt követte egy 2017-es Mercedes-Benz E osztály és egy 2018-as Ford Focus, melyekről 8, illetve 7 kárfeljegyzés készült.
A károk súlyosságától függően a biztosítótársaságok különbözőképpen állapítják meg a javítási költségeket. A magasabb kategóriájú modellek esetében általában többe kerül a helyreállítás. Ha egy autó többször is balesetet szenvedett, és a károk összesen több millió vagy akár több tízmillió forintra rúgnak, érdemes szakértővel alaposan átvizsgáltatni a járművet. A járműtörténeti jelentés rámutat, mely alkatrészek sérültek meg, így a szerelő ezekre a területekre összpontosíthat.
Magyarországon a legnagyobb – 36,6 millió forintos – összesített kárértéket egy 2015-ös Lexus RC-nél regisztrálták.
Ez az összeg egyes országokban akár egy lakás árával is felér. Szorosan mögötte következett egy 2020-as Tesla Model X 35,1 millió forintos, valamint egy 2012-es BMW 6-os sorozat 33,5 millió forintos kárértékkel.
Akár több százezer kilométerrel is csökkenthetik a futásteljesítményt
A magyarországi apróhirdetésekben számtalan olyan autót találni, amelyek több százezer kilométert futottak, de egyik sem éri utol azt a 2002-es BMW 5-ös szériamodellt, amelynek kilométerórája egészen elképesztő értéket – 901 327 kilométert – mutat. Az ilyen magas futásteljesítményű járművek végül elérik azt a pontot, ahol a hatjegyű kilométerszámláló a nulláról indul újra.
Hogy jobban érzékeltessük: ez a BMW 5-ös évente átlagosan több mint 45 ezer kilométert tett meg 2002 óta – ez lenyűgöző távolság, ami jól mutatja, mennyi időt töltött az autó az utakon. Ezt követi egy 2009-es Audi A6-os 650 650 kilométerrel, és egy 2007-es Audi A6-os 601 290 kilométerrel.
Magas futásteljesítményű autót azonban nehéz jó áron eladni, ezért a tisztességtelen eladók gyakran visszapörgetik a kilométerórát, hogy mesterségesen növeljék az autó árát.
Magyarországon a carVertical által ellenőrzött járművek közül a legnagyobb kilométeróra-csökkentést egy 2008-as Audi A6-nál találták – az óra állását elképesztő mértékben – 421 635 kilométerrel – hamisították meg. Nem sokkal marad el ettől egy 2008-as Peugeot Boxer, amelynél 399 992 kilométert csaltak, illetve egy 2002-es Audi A4, amelynek számlálóját 376 000 kilométerrel tekerték vissza.
„Rengeteg probléma adódhat abból, ha olyan autót veszünk, amelynek kilométeróráját több százezer kilométerrel manipulálták. Nyilvánvaló, hogy egy ilyen modell már nem megbízható, és gyakran meghibásodhat. Emellett a biztonsági kockázat sem elhanyagolható: egy ilyen magas futásteljesítményű autó nemcsak a vezetőre és az utasokra, hanem a többi közlekedőre is veszélyt jelenthet” – mondta Matas Buzelis.
(Borítókép: Németh Emília / Index)