Jönnek a kínaiak, és hozzák az álomfizetéseket: magyarok tömegei kezdtek kínaiul tanulni

2024.12.29. 17:44
A kínai BYD szélsebesen terjeszkedik Magyarországon, három új márkakereskedéssel bővül a hálózat, miközben a szegedi gyár 2025 második felében már meg is kezdheti a termelést. Az új üzem több ezer munkahelyet teremt, és kiemelkedő bérezést kínál, jelenlegi árfolyamon számolva hozzávetőleg átlagosan havi 740-820 ezer forintot.

Korábban megírtuk, hogy költséghatékonysági okokból és az Európai Unió új, a kínai elektromos járművekre vonatkozó vámtámogatásának elutasítása miatt szóba jöhet, hogy Magyarországra költöztesse európai központját a BYD autógyár. Ezt egyelőre nem erősítette meg a vállalat.

Az viszont biztos, hogy a szegedi gyár 2025 második felében már meg is kezdheti a termelést.

Bár a kínai autómárkák jelenléte hazánkban még korlátozott, mégis dinamikus növekedésével és új beruházásaival a BYD hamarosan meghatározó szereplővé válhat a magyar piacon.

Sok ezer munkahely, kiemelt bérezés várható

A BYD lendületesen terjeszkedik Magyarországon, a szegedi gyárral párzuhamosan három új márkakereskedéssel bővül a hálózat. Az új szalonok – a BYD Győr AutoWallis, a BYD Pécs Schneider Autóház és a BYD Szeged Duna Autó – 2025 első negyedévében nyitják meg kapuikat.

Mint az Economx elemzésében is olvasható, Michael Shu, a BYD Europe ügyvezető igazgatója a budapesti aláírási ceremónián arról beszélt: jó úton járnak, hogy teljes országos hálózattal rendelkezzenek Magyarországon, hamarosan pedig újabb márkakereskedésekkel bővül a kínai autógyártó hálózata.

A BYD 2023-ban jelentette be, hogy óriásberuházást indít Magyarországon.

A Szegeden épülő gyárban mintegy 10 ezer embert foglalkoztatnak majd.

A vállalat első európai üzemében teljes mértékben elektromos meghajtású járműveket és plug-in hibrideket fognak gyártani, amik mentesülnek a Kínában gyártott elektromos járművekre kivetett uniós vámok alól.

Az Európai Bizottság adatai szerint a Kínában gyártott elektromos autók eladása a 2020-as 3,9 százalékról 2023 szeptemberére 25 százalékra növekedett. A BYD a gyártás felfuttatását 2025 végén kezdi meg. Az első két modell, amelyet gyártani fognak, a Dolphin és az Atto 3 lesz. A szegedi gyárba már meg is kezdődött a munkaerő felvétele:

A cég 1800-2000 eurós (740 ezer-820 ezer forint) átlagbért kínál dolgozóinak.

Erről Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter beszélt november végén egy lakossági fórumon, ahol összehasonlításként kiemelte, hogy a kecskeméti Mercedesben átlagosan 1600 eurót fizetnek.

Több százan kezdtek kínaiul tanulni

A szegedi fiatalok közül sokan Budapesten, a Dunántúlon vagy külföldön kénytelenek munkát vállalni, mert – ahogy többen is elmondták – a Dél-Alföldön nem kapnak megfelelő ajánlatokat. A cég szegedi beruházásának már a híre is felpezsdítette a munkaerőpiacot.

Mint korábban megírtuk, jelenleg is számos pozícióra keresnek munkaerőt, így például mérnöki, raktározási vagy logisztikai álláshelyekre is várják a jelentkezőket. A BYD az akkumulátorgyártás és a vegyipari tevékenységek kivételével a teljes gyártási folyamatot Szegeden valósítja majd meg.

Budapest után Csongrád-Csanád vármegyében van a legtöbb kínai befektetés. A legjelentősebb kínai beruházás a szegedi BYD e-autógyár, amelynek nyitását 2025 végére ígérték. A másik egy hongkongi hátterű cég, amelyik egy 65 millió euró értékű beruházás keretében nagy kapacitású alumíniumitaldoboz-gyárat hoz létre Makón. A gyárban – ahol a tervek szerint évente egymilliárd alumíniumdobozt gyártanak – hamarosan megindulhat a termelés.

Nem csoda, hogy Csongrád-Csanád vármegyében az oktatási intézmények folyamatosan hangolják át a tantervüket: az angol mellett az egyik legnépszerűbb idegen nyelv a kínai lett.

A Szegedi Tudományegyetem Konfuciusz Intézete idén szeptembertől már 10 általános és középiskolában teszi lehetővé, hogy az egyetemi nyelvoktatás mellett a diákok kínaiul is tanulhassanak.

Összesen körülbelül 430 általános és középiskolás tanul kínai nyelvet Szegeden tanórai vagy szakköri foglalkozás keretein belül. Ez a szám, a Covid-járvány után évről évre ismételten növekszik. Ennek köszönhetően a kínai nyelv az angol után a legpreferáltabb nyelvek között van

nyilatkozta az Indexnek Zoltai Alexandra. A szegedi Konfuciusz Intézet nemrég leköszönt vezetője úgy véli: Csongrád-Csanádban a kínai befektetéseket már megelőzte a vármegye nyitottsága.