Lezárják az egyik Duna-hidat, kerülőútra kényszerülnek az autósok

2025.03.17. 12:07
Saruk és dilatációs szerkezetek cseréje miatt több hónapon át tartó korlátozásokra kell számítani az M8-as autópálya Duna-hídján. A júniusban tervezett teljes lezárás idején a dunaföldvári híd felé terelik a forgalmat.

Átfogó karbantartási munkálatok kezdődnek az M8-as autópálya Dunavecse és Dunaújváros közötti szakaszán található, 1682 méter hosszú Pentele hídon. A 2007-ben átadott szerkezeten legutóbb 13 éve cseréltek sarut, és a rendszeres vizsgálatok alkalmával a szakemberek most olyan rendellenességeket tapasztaltak, amelyek indokolttá teszik a beavatkozást.

A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) hangsúlyozza, hogy a híd jelenleg is biztonságos, de a dilatációknál olyan meghibásodásokat észleltek, amelyek zavarhatják a közlekedés biztonságát, illetve egyes szerkezeti elemek kedvezőtlenül befolyásolják a saruk várható élettartamát.

A 10 400 tonnás Pentele hídon – amely öt különálló acélhíd együttese – összesen 13 sarut kell cserélni. Az ártéri hídon 10 darab, egyenként féltonnás, a mederhídon pedig három különböző méretű (2, 4 és 6 tonnás) sarut kell mozgatni. Ez komoly mérnöki kihívás, hiszen 50 méter magasságban, milliméter-pontossággal kell elhelyezni ezeket az elemeket. Emellett a régi, elhasznált fésűs dilatációs szerkezetek helyett új, lamellás dilatációt építenek be nyolc helyen.

A munkák miatt a forgalmat három ütemben korlátozzák:

  • március 18-tól május 31-ig: déli oldal (Dunavecse felé), félpályás zárás
  • június 1-től június 30-ig: mindkét pálya teljes lezárása
  • július 1-től augusztus 31-ig: északi oldal (Dunaújváros felé), félpályás zárás

Március és május között három hétvégén teljes útzárat vezetnek be az előkészítő munkálatokhoz. A júniusi teljes lezárás alatt a terelőutat Dunaföldvár felé jelölik ki, így a Dunán átkelni az 52-es főúton lesz lehetséges.

A korlátozás ideje alatt további karbantartási feladatokat is elvégeznek, például a hídfők sóvédelmi bevonatainak felújítását. A teljes lezárás azért szükséges, mert a dilatációs szerkezet cseréje precíziós, időigényes folyamat, amely csak forgalom nélküli hídszerkezeten végezhető el biztonságosan.