Emeli a reklámadót a kormány
További Adó és költségvetés cikkek
- Egy tollvonással 300 milliárdot vett ki a kormány a Gazdaságvédelmi Alapból
- Augusztusban a kormány állja a cechet a brit éttermekben
- Minden idők második legnagyobb magyar költségvetési hiánya jött össze júniusban
- Még egy napja van arra, hogy ne az állam rendelkezzen az adója 1+1 százalékáról
- Május 1-től a fizetés nélküli szabadság ideje alatt is fizeti a cég a társadalombiztosítást
A tervezett 9 százalék helyett 7,5 százalék lesz a reklámadó mértéke – közölte Kósa Lajos, a Fidesz frakcióvezetője szerdai budapesti sajtótájékoztatóján, jelezve, hogy erről megegyeztek a nemzetgazdasági tárcával. Jelenleg 5,3 százalék a reklámadó mértéke, tehát Kósa adóemelést jelentett be.
Március végén jelentette be a kormány, hogy 9 százalékra emelik a reklámadót, majd április elején visszatáncoltak az ügyben. Kósa Lajos akkor azt mondta, hogy valójában csökkenteni szeretnék a reklámadót.
Az Európai Unió Törvényszéke március végén hozta meg ítéletét a magyar reklámadó ügyében és ebben elutasította Magyarország kérelmét, ami arról szólt, hogy az ítélet kihirdetéséig függesszék fel a Bizottság határozatának végrehajtását. (Mint ismert, az uniós szerv az adó egyes elemeit a versenyjogba ütköző állami támogatásnak minősítette.) Egyúttal utasították a magyar államot arra, hogy a jogellenesen igénybe vett támogatást fizettesse vissza az abban részesült cégekkel.
Kósa azt mondta, addig akarják fenntartani a 7,5 százalékos szintet, amíg nem teljesítik azt az európai uniós kötelezettséget, amely a korábban a költségvetésbe befolyt reklámadóbevétel visszafizetését írja elő. Arra a kérdésre, hogy ez meddig tarthat, azt válaszolta, hogy körülbelül négy évig. Ha a visszafizetés megtörtént, utána "újra lehet gondolni" - jelezte.
Az egyelőre konkrét módosító javaslat hiányában nem egyértelmű, hogy a reklámadónak erre a formájára rábólintana-e az Európai Bizottság. A március végén benyújtott módosító egyik fontos pontja ugyanis az volt, hogy 100 millió forintos bevétel alatt nem 0 százalékos adókulcs, hanem adómentesség vonatkozott volna a cégekre, amire az EU-s szabályok már lehetőséget adnak. Kósa szavaiból az nem derült ki, hogy a 7,5 százalékos verzió esetén ez így lenne-e.
Az nem teljesen egyértelmű, hogy miért tart négy évig a kormánynak a reklámadó visszafizetése az érintett cégeknek. Elvileg az elmúlt három évben beszedett reklámadó jár vissza a cégeknek, a Portfolio számításai alapján ez nagyjából 23,1 milliárd forint.
A 2018-as költségvetés tervezete alapján 16,9 milliárd forint költségvetési bevétel származik majd reklámadóból, ami 5,2 milliárd forinttal több, mint amennyi bevétellel a kormány idén számol ugyanebből a forrásból.