Róbert
16 °C
29 °C
Index - In English In English Eng

Bárki meghalna egy ilyen főnökért

2015.08.03. 17:13 Módosítva: 2015.08.03. 17:33
Dan Price, a hosszú hajú és szakállas amerikai cégvezető három hónap alatt ünnepelt példaképből amolyan „namegmondtam” esetté vált, miután eldöntötte, hogy cége minden dolgozójának minimum évi 70 ezer dollárra emeli a fizetését. A Facebookon sokan úgy pörgetik a témát, mint a tuti bizonyítékot arra, hogy megbukott a kommunizmus. Ami biztos: ha egy vállalkozó valami kockázatosra vállalkozik, néha hullámvölgyekbe kerül – de még lehet, hogy ki tud mászni belőle.

Dan Price egy Gravity Payments nevű 120 fős kis startup alapítója és főnöke Seattle-ben. A cég 12 ezer ügyfél, főként kisvállalkozások, boltok, éttermek, piaci árusok hitelkártyás fizetéseit menedzseli.

A 30 éves vezérigazgató olvasott egy tanulmányról, ami szerint az USA-ban nagyjából 75 ezer dollár, vagyis úgy 21 millió forint körül van az az optimális éves fizetés, ami maximálja az emberek boldogságát: ha ennél kevesebbet keresnek, akkor még van rajtuk pénzügyi nyomás, ennél többtől viszont már nem lesznek annyival boldogabbak.

Dan gondolt egyet, és áprilisban bejelentette a dolgozóknak, hogy fokozatosan, három év alatt ehhez közel, évi 70 ezer dollárra emelik majd mindenkinek a minimum fizetését, először 50, majd 60 ezerre emelve a küszöböt. Dan azt is bejelentette, hogy

a saját egymilló dolláros fizetését a minimumra vágja vissza,

és csak akkor emeli meg újra, ha a cég újra annyi profitot hoz majd, mint a béremelés előtt.

A kis seattle-i cégnek hatalmas sajtója lett, a hír Magyarországra is eljutott, a Gravityhez pedig sorban jöttek a riporterek, közgazdász kutatók és szakdogatémát kereső diákok, hogy megnézzék, hogyan is működik ez a kapitalizmus vastörvényei között.

Dan-t pedig mindennek elmondták az etikus üzlet bajnokától kommunista felbujtóig. Főként ez utóbbiak örültek, amikor nemrég a New York Times megírta, hogy április óta bizony vannak gondok  a Gravitynél:

  • Price döntése után több magasabb beosztású dolgozó is felmondott, mert úgy érezték, igazságtalan, hogy azok is ugyanakkora fizetésemelést kaptak, akik évek óta fejlesztőként vagy pénzügyesként napi 12 órákat húznak le a cégnél, és azok is, akik két hónapja kezdtek ott és csak iratokat pakolnak;
  • Több ügyfél felmondta a szerződését a céggel, vagy mert annyira nem értettek egyet price elveivel, vagy mert féltek, hogy a saját dolgozóik is béremelést követelnek majd, vagy mert azt gondolták, hogy a Gravity csak díjemeléssel tudja majd kigazdálkodni az emberkísérletét;
  • Ráadásul Dan a nagy vállalása után csak úgy jön ki a hó végére, hogy kiadta bérbe a házát.

A cég legnagyobb gondja viszont az, hogy a főnök bátyja, aki társtulajdonos a cégnél, beperelte az öccsét, hogy az tönkre teszi a céget, ezért rögtön vásárolja ki őt. Ez a konfliktus viszont messzebbre megy vissza, mint Dan nagy ötlete, viszont a fizetésemelések miatt most a Gravity nem nagyon tudja kigazdálkodni a jogi költségeket.

Azért viszont még nem biztos, hogy ez a teljes kudarc, lehet, hogy csak egy nehéz időszak, Dan pedig

inkább viselkedik ebben is tipikus vállalkozóként, mint hipszter Che Guevaraként.

A Fox Businessnek azt mondta, azért akar nagyobb fizetést adni a dolgozóinak, mert szerinte azzal, hogy nem kell minden nap az anyagiak miatt aggódniuk, jobban tudnak majd az ügyfelekre koncentrálni és a nagy multikkal versenyképes szolgáltatást nyújtani, szóval gyakorlatilag a saját cégének javításába fektet be a béremeléssel.

Persze ő sem tagadja el, hogy a lépéssel a növekvő egyenlőtlenségek ellen is akart tenni a maga módján, de még ezt is azért a cégén keresztül, mert szerinte jobb, ha a vállalatok magukat szabályozzák, mintha a kormány mondja meg nekik, hogy mit csináljanak.

Üzletileg még az is lehet, hogy bejön a húzás, júniusban ugyanis a nagy hírverés miatt 350 új ügyfelet szerzett a Gravity, míg korábban 200 volt a havi átlag, és azoknak egy részét is sikerült visszacsábítani, akik felmondtak a nagy fizetésemelés után. Igaz, az új ügyfelek egy éven belül még nem fizetnek annyit, hogy az komolyan hozzájáruljon a Gravity profitjához, úgyhogy addig még ki kell bírni valahogy. Dan viszont a New York Timesnak azt mondta, még mindig hisz benne, hogy amit csinál, az egy jó és kifizetődő dolog.

A minta pedig ragadós: egy helyi pizzéria tulajdonosa, aki a Gravity szolgáltatásaira váltott pár hónapja, miután meglátta, hogy a hitelkártya-kezelési díja a váltással a felére csökkent, úgy döntött, a megtakarított pénzt nem tartja meg magának, hanem ő is megemeli a dolgozói bérét.