Nem erőlködött a Mol a kutas áfacsalások elleni fellépésben
További Energia cikkek
- Törvénybe foglalta a német parlament, hogy be kell zárni a szénerőműveket
- 8 forinttal drágább a benzin
- Magyar kutatók: Gazdaságilag is megéri minél előbb szabadulni a szénerőművektől
- 2021 elején kezdődhetnek a földmunkák a Paks 2 területén
- A járvány miatt kevesebb áramot fogyasztunk, mint ilyenkor szoktunk
Több Mol-töltőállomás üzemeltetőjének egybehangzó állítása szerint éveken át elhallgatta a hatóságok elől a kútjainál elkövetett számlacsalásokat a Mol: bár a partnereiket megbüntették a számlás trükközés miatt, a cég az esetekről nem tett feljelentést a Nemzeti Adó- és Vámhatóságnál - írja a 24.hu.
A Mol szerint ugyanakkor minden egyes visszaélés esetében értesítik a hatóságokat. Azt a NAV adótitokra hivatkozva nem árulta el a lapnak, hogy a Molnál hányszor, és milyen büntetési aránnyal végeztek ellenőrzéseket.
A lap cikke szerint a benzinkutak esetében elterjedt módszer az ügyeskedésre a hamis számlák kiállítása, ami jelentős adómentes mellékjövedelmet biztosíthat az alkalmazottaknak mindaddig, amíg le nem buknak.
Az ilyesmi áfacsalásoknál a kutasok azt használják ki, hogy az autósok közül sokan úgy távoznak fizetés után, hogy nem várják meg a nyugtát. Ilyenkor a pénztárosoknak lehetősége van arra, hogy magáncélú tankolás helyett cégek tankolásról állítson ki számlát, amit egy olyan vállalkozás nevére ír, amelynek a kedvezőbb adóelszámoláshoz szüksége van üzemanyagszámlára, és ezért hajlandó némi ellenszolgáltatásra is. Ezzel a cég költségvetési csalást követ el, hiszen direkt kevesebb adót fizet az államnak, a kutas pedig bűnsegédnek számít.
A 24.hu birtokába került dokumentumok tanúsága szerint volt olyan időszak, amikor a Mol egy hét alatt 170 ilyen csalást vett észre a benzinkútjainál, és ezekért külön-külön 10 ezer forintos „kötbért” is kiszabtak.
A Mol-benzinkutak vezetői szerint azonban a cég elég furán ellenőrizte ezeket a csalásokat, ugyanis sokszor nem léptek közbe már az első alkalommal, hanem megvárták, amíg több regisztrált esetről is összegyűltek bizonyítékok. A vezetők állítása és a lap birtokába került dokumentumok szerint 10 ezer forint volt a büntetés a csalás nagyságától függetlenül, viszont a cég szerint a kötbérezés mértékét befolyásolta a szabálytalanságok súlyossága.
A cikk szerint a Mol Működés Támogatás vezetője az összes belföldi kútnak elküldött körlevelében is csak feltételes módban fenyegette meg a kutasokat, hogy a kötbért szigorúbb, milliós nagyságrendű hatósági büntetés követheti.
A Mol szerint törvényesen jártak el
A 24.hu cikkének megjelenése után a Mol közlemény adott ki, amiben visszautasítja a cikk állításait. A közlemény változtatás nélkül közöljük: "A Mol a jogszabályok adta lehetőségek szerint jár el minden olyan ügyben, amikor felmerül a szabálytalanság gyanúja, illetve minden törvényes lehetőségével él, hogy figyelmeztesse partnereit a további szabálytalanságokkal járó következményekre. Ha a Mol egy konkrét benzinkutassal kapcsolatban tapasztal ilyet, akkor felszólítja a töltőállomást üzemeltető partnert, hogy váljon meg az érintett munkavállalótól. Mivel a töltőállomás munkatársai a partner alkalmazottai, ezért a partner felelőssége, hogy ezt követően, hogyan jár el a munkatársaival kapcsolatban. Azokkal a partnerekkel, ahol súlyos vagy visszatérő szabálytalanságokat tapasztalunk, felbontjuk a szerződést.
A Mol minden partnerével szerződésben rögzíti, hogy saját, belső, szigorú protokolljának megfelelően kötbért szab ki minden olyan esetben, amikor a partner bizonyíthatóan szabálytalanságot követ el. A kötbér mértéke több tényezőtől függ, így például a szabálytalanság súlyosságától, illetve előfordulásának gyakoriságától. Ahogy bármely, több száz kiskereskedelmi egységből álló hálózatban, így itt is időnként előfordulhatnak visszaélések. Az ilyen esetekben a Mol belső vizsgálata mellett a Mol a hazai jogszabályoknak és előírásoknak megfelelően értesíti az illetékes hatóságokat."