Olcsón lehet elektromos autót tölteni Magyarországon, csakhogy van egy kis probléma

2024.09.30. 07:45
Az Európai Unió szén-dioxid-kibocsátásának 11 százalékáért az egyéni személygépjárművek felelősek, így a klímacélok teljesítésének érdekében kiemelten fontos az elektromobilizáció. Az elektromos autók terjedését elősegíti, ha a kiterjedt hálózaton megfelelő mennyiségű és olcsó töltőpont áll rendelkezésre. Az e-autó-infrastruktúra a globális versenyképesség szempontjából is kiemelkedő, hiszen az autóipar az a gazdasági ágazat, amelyben Európa meg tudta őrizni vezető szerepét. Az unió vállalása szerint az évtized végére 3,5 millió töltőpontot kell üzembe helyezni, a jelenlegi telepítési tendencia mellett azonban ez a célkitűzés nem teljesül. Elemzésünkben bemutatjuk, hogyan állnak a tagállamok a töltőhálózat fejlesztésében. Összességében Magyarországról megállapítható, hogy bár nálunk a legolcsóbb az e-autók „tankolása”, a töltési infrastruktúra túlterheltnek számít.

Az Európai Unió szén-dioxid-kibocsátásának közel negyede származik a közlekedésből, amely arányon belül a közúti közlekedési eszközök részesedése 72 százalékos. Összességében a legfrissebb kimutatások szerint

a közúti személygépjárművek az EU szén-dioxid-kibocsátásának közel 11 százalékáért felelősek, éppen ezért a klímaváltozás elleni küzdelemben kiemelten fontosak az elektromobilitási törekvések.

Az Európai Unió célkitűzése szerint az évszázad közepére az 1990-es szinthez képest 90 százalékkal kell csökkenteni a közlekedésből származó üvegházhatású gáz kibocsátását. Ahhoz, hogy teljesüljön az EU azon célkitűzése, miszerint az évtized végére 3,5 millió darabra növelik az e-autó-töltőpontok számát, 2024-et is beleszámítva a következő hét évben évi több mint 401 ezer töltőállomást kellene telepíteni, a jelenlegi telepítési ütem mellett azonban ez nem fog teljesülni.

Pusztán a töltőpontok száma szerint rangsorolva az unió tagállamait, hazánk 3566 töltőállomással a lista 13. helyén áll. Az EU 691 ezer töltőpontjának közel 60 százaléka mindössze három országban, Hollandiában, Németországban és Franciaországban található. Az eltérő e-autó-állomány miatt azonban a töltőponthálózat kiterjedtségét célszerűbb az egy elektromos autóra jutó töltőpontrangsor alapján megítélni. Az ezen szempont szerint elkészített rangsorban a 27 tagállam közül Magyarország hátulról az ötödik helyen áll, azaz

egy töltőpontra körülbelül 20 és fél elektromos autó jut.

A kimutatás pontosságát árnyalja, hogy egyre több EV-tulajdonos lakóhelyére is telepít töltőpontot, amelyek számáról nem érhető el pontos információ.

Bizonyos országok esetében az egy töltőpontra jutó e-autók alacsony számát nem a kiterjedt töltőhálózat, hanem a kevés elektromos meghajtású autó (electric vehicle, EV) okozza. Például Bulgária esetében a legalacsonyabb az EV-k gépjárműállományon belüli aránya, így az egy töltőpontra jutó járműarány is alacsony. Ezzel szemben, köszönhetően az unióban legtöbb telepített töltőállomásnak, Hollandiában annak ellenére a második legalacsonyabb a töltőpontok kihasználtsága, hogy a negyedik legmagasabb az e-autók elterjedtsége.

Az Eurostat másik adatbázisában elérhetők a töltőpontokon tapasztalható tarifák, különböző előfizetési konstrukciók és járműmodellek szerint. Elkészítettük az (alacsonyabb tarifát nyújtó) előfizetés nélküli átlagos díjszabások rangsorát az egyik legnépszerűbb EV, a Tesla Model 3 esetében. A 27 nemzet közül hazánk a negyedik helyen állt 2024 első negyedévében, azaz kicsit több mint 15,5 eurót kellett fizetni egy Tesla teljes feltöltésére. Hasonló kimutatás szerint Magyarországon a legolcsóbb az EV-k töltése az uniós tagállamok közül. A „tankolás” Portugáliában volt a legolcsóbb, mindössze 8,5 eurós, míg a legdrágább Szlovéniában, ahol ennek az összegnek több mint ötszörösét, 45,3 eurót kellett fizetni. Az olcsóbb töltési díjat lehetővé tevő előfizetések tekintetében is hazánk az uniós rangsor ötödik helyén áll.

Ezek alapján megállapítható, hogy

Magyarországon olcsónak számít az elektromos autók töltése, viszont a töltőpontok alacsony száma miatt a hálózat leterhelt, nehezebben lehet szabad állomást találni.

Ezt a megállapítást a két jellemzőt összevető pontdiagramon lehet jól szemléltetni. Az alábbi ábra vízszintes tengelyén a töltési ár szerint, függőleges tengelyén pedig az egy töltőállomásra jutó e-autók száma függvényében ábrázoltuk a tagállamokat.

A töltési infrastruktúra szempontjából annál jobban teljesít egy tagállam, minél közelebb helyezkedik el az origóhoz, vagyis a bal alsó sarokhoz. Az egy töltőpontra jutó töltési teljesítmény szempontjából a kelet-közép-európai országok teljesítenek a legjobban. A rangsor középmezőnyébe a nyugat-európai országok kerültek, mivel ezen államok a töltési kapacitás helyett az országos lefedettségre koncentrálnak. A sorrend végén a fejletlen töltőrendszerű dél-európai országok állnak.

Az Eurostat a töltőpontok száma és ezek összteljesítménye alapján egy klaszterelemzést is készített, vagyis azonos jellemzőkkel rendelkező országok csoportját hozta létre. A kialakult klaszterek nagyban tükrözik Európa régióinak fejlettségi szintjét és gazdasági fejlődésük dinamikáját. Eredmények alapján öt csoportot hoztak létre: magas teljesítményű, de kevés töltőponttal rendelkező országok (Bulgária, Észtország, Lettország), dinamikus fejlődő infrastruktúrával rendelkező kelet-közép-európai országok (Szlovákia, Horvátország, Csehország), alacsonyabb teljesítménnyel, de kiterjedt töltőhálózattal rendelkező nyugat- és észak-európai országok, alacsony teljesítményű és alacsony sűrűségű töltőponthálózattal rendelkező dél-európai országok (Spanyolország, Olaszország, Görögország) és a minden szempontból fejletlen infrastruktúrával rendelkező országok (Ciprus, Málta, Írország).

A cikk az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvánnyal való együttműködésben jött létre.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Az MNB alelnöke elárulta, ekkor jöhet az euró Magyarországon

Az MNB alelnöke elárulta, ekkor jöhet az euró Magyarországon

A megugró élelmiszerárakról is beszélt Virág Barnabás.

február 14., 14:24

  • Gazdaság
Donald Trump lépése új üzemanyagárakat hozhat

Donald Trump lépése új üzemanyagárakat hozhat

Az orosz–ukrán háború eseményei alaposan megrángathatják az üzemanyagárakat.

február 14., 13:42

  • Gazdaság
Szakértők elárulták, meddig húzhatják még a panelházak

Szakértők elárulták, meddig húzhatják még a panelházak

Valószínűleg még jó pár generáció élvezheti a szocializmus álomlakásait.

február 14., 15:04

  • Gazdaság
Lengyel űripari céggel vágna neki a világűr meghódításának a 4iG

Lengyel űripari céggel vágna neki a világűr meghódításának a 4iG

Újra kívánják definiálni az űr- és védelmi ipart.

február 14., 15:32

  • Gazdaság
Erőre kapott a forint péntek reggelre

Erőre kapott a forint péntek reggelre

A hétfői kezdéshez képest erősödött a főbb devizákkal szemben.

február 14., 08:41

  • Gazdaság
Ezt a táblázatot nem akarta látni: mutatjuk, milyen elképesztően drágultak az élelmiszerek az elmúlt években

Ezt a táblázatot nem akarta látni: mutatjuk, milyen elképesztően drágultak az élelmiszerek az elmúlt években

Visszatért a drágaság, így kapott erőre ismét a kormány szerint földbe döngölt infláció.

február 14., 09:28

  • Címlapon
Tarjányi Péter: Washington most mindennek megkéri az árát

Tarjányi Péter: Washington most mindennek megkéri az árát

A biztonságpolitikai szakértő két horrorisztikus végkimenetelt vázolt fel.

2 órája

  • Gazdaság
GVH: Kistermelők jutottak értékesítési lehetőséghez és új munkahelyek is létesültek a Sparnál

GVH: Kistermelők jutottak értékesítési lehetőséghez és új munkahelyek is létesültek a Sparnál

A Gazdasági Versenyhivatal intézkedésével a hazai kistermelők jártak a legjobban.

56 perce

  • Címlapon
Donald Trump szerint Volodimir Zelenszkij egy diktátor

Donald Trump szerint Volodimir Zelenszkij egy diktátor

Az amerikai elnök keményen nekiment az ukrán elnöknek.

3 órája

  • Gazdaság
Újabb kulcsszektortól kapott irgalmatlan pofont a magyar gazdaság

Újabb kulcsszektortól kapott irgalmatlan pofont a magyar gazdaság

Már nagyon építenének, de egyelőre nem nagyon van mit.

február 14., 08:47

  • Címlapon
Svájci lap: a testőrség már Ferenc pápa temetését próbálja

Svájci lap: a testőrség már Ferenc pápa temetését próbálja

A római egyházfő testőrségét ellátó katonai alakulat kijárási tilalom alatt áll.

3 órája

  • Címlapon
Itt van Pintér Sándor újabb rendelete, beigazolódott a szülők félelme

Itt van Pintér Sándor újabb rendelete, beigazolódott a szülők félelme

Március 1-től nagy változás lép életbe a közoktatásban.

9 órája

  • Gazdaság
Rossz hír a munkavállalóknak, egy kutatás szerint alig akarnak bért emelni a cégek

Rossz hír a munkavállalóknak, egy kutatás szerint alig akarnak bért emelni a cégek

Ritka lesz a tíz százalék feletti fizetésnövekedés.

február 12., 13:12

  • Gazdaság
Szijjártó Péter: Tisztán látszik, hogy Magyarország nem vett részt a gazdasági hidegháborúban

Szijjártó Péter: Tisztán látszik, hogy Magyarország nem vett részt a gazdasági hidegháborúban

A külügyminiszter szerint a nyugati és keleti régiók közti gazdasági egyenlőtlenség is megszűnt.

február 14., 18:01

  • Gazdaság
Pénzpatakba léptek a magyarok, akik ide tették a forintjukat

Pénzpatakba léptek a magyarok, akik ide tették a forintjukat

Ha azt gondolta, hogy az állampapír volt a legjobb befektetés, gondolja újra.

február 13., 17:28

  • Gazdaság
Prüszköl a német ló a magyar vitéz alatt – kiderül, meddig jut gyalog

Prüszköl a német ló a magyar vitéz alatt – kiderül, meddig jut gyalog

Egy biztos a magyar gazdaság jövőjét illetően: a bizonytalanság.

február 14., 17:42

  • Gazdaság
Egymillió forint felett a panelek négyzetméterára Budapesten

Egymillió forint felett a panelek négyzetméterára Budapesten

Miskolcon ugyanakkor feleennyiért is hozzájuthatunk egy ilyen ingatlanhoz.

február 12., 14:32

  • Címlapon
Szoboszlai rácáfolt az esélyekre, rekordot is döntött vele

Szoboszlai rácáfolt az esélyekre, rekordot is döntött vele

Nem tört meg a január közepe óta tartó sorozat.

1 órája

  • Gazdaság
Tovább javítaná a kispénzűek és a középréteg pénzügyi helyzetét Nagy Márton

Tovább javítaná a kispénzűek és a középréteg pénzügyi helyzetét Nagy Márton

Erről fog szólni a 2025-ös év.

február 14., 19:23

  • Gazdaság
Úgy zár be egy kiskaput a kormány, hogy 2025-ben még szélesebbre tárja

Úgy zár be egy kiskaput a kormány, hogy 2025-ben még szélesebbre tárja

A cél a tb-ellátással járó normál bér egész évben.

február 13., 06:16

  • Gazdaság
Nagy Márton szerint a főváros szolidaritásból és pénzügyekből is megbukott

Nagy Márton szerint a főváros szolidaritásból és pénzügyekből is megbukott

De szívesen adnak kölcsön… szakértőket.

február 13., 10:11

  • Gazdaság
Kutatás-fejlesztési rekordberuházás érkezik Magyarországra

Kutatás-fejlesztési rekordberuházás érkezik Magyarországra

Korábban még nem volt ekkora állami támogatású beruházás.

február 13., 11:54

  • Gazdaság
Kijöttek a részletek, ezért fájhat a kormány feje

Kijöttek a részletek, ezért fájhat a kormány feje

Különösen hasogató az akkumulátoripar 50 százalékos visszaesése.

február 13., 09:06

  • Gazdaság
Matolcsy György elárulta, milyen nagy tervet nem sikerült elérni

Matolcsy György elárulta, milyen nagy tervet nem sikerült elérni

Hamarosan érkezik egy rejtélyes könyv is.

február 13., 16:32

  • Címlapon
Lemondott a rasszista megjegyzéseket tevő újbudai képviselő

Lemondott a rasszista megjegyzéseket tevő újbudai képviselő

Elnézést kért a kijelentéseiért.

36 perce