Lázár János igazat mondott: tényleg sokkal drágább az aszfalt
"Tíz év alatt 43 százalékkal nőtt a bitumen és az aszfalt ára" - többek között ezzel magyarázta Lázár János, hogy miért kerül a Közgépéknek 3,79 miliárd forintba egy kilométer autópályaépítés az Abony–Fegyvernek közötti szakaszon, miközben az elhíresülten drága, völgyhidat is magában foglaló M7-es szakasz is mindössze 2,8 milliárd forintba került kilométerenként.
Hogy valóban a megdrágult aszfalt magyarázza-e, hogy ilyen sokba kerül az autópályaépítés, kérdéses. Az autópálya-építés átlagára nem nőtt jelentősen az utóbbi években, miközben az eltérő terepviszonyok, műszaki paraméterek miatt eleve félrevezető lehet összevetni autópályakilométereket. Azt, hogy túlárazott-e a 3,79 milliárdért épített kilométer, azt leginkább a pontos műszaki taratalom ismeretében lehetne megmondani, részletesen vizsgálva az alternatívákat, eltérő lehetséges megoldásokat, kivitelezőket, ajánlatokat stb.
Önmagában viszont az az állítás, hogy az aszfalt és bitumen több mint negyven százalékkal többe kerül, a KSH adatai alapján igaznak tűnik. Mint azt a statisztikai hivataltól megtudtuk, az aszfalt, bitumen árának változásáról az úgynevezett egyéb nemfém ásványi termék gyártásának belföldi értékesítésének árindexe nevű mutatóból következtetünk, ez pedig például 2007 óta, vagyis a völgyhíd átadása óta csakugyan meredeken emelkedett.