További Magyar cikkek
Az M0-s autópálya keleti szektora két szakaszának építésében is részt vevő, majd 2007-ben az M7-es Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közötti szakaszának kivitelezése közben felszámolás alá került Viadom Építőipari Zrt.-től több mint nyolcmilliárd forintot követelnek a hitelezői. A cég felszámolását végző Ratis Kft. a bejelentési határidőn belül 419 hitelezőt vett nyilvántartásba 8,314 milliárd forintos követeléssel, míg határidőn túl 63-at 550 millió forinttal - tudta meg a Napi Gazdaság Szondi György felszámolóbiztostól.
A felszámolási eljárás befejezése a folyamatban lévő perek miatt ma még nem prognosztizálható; a Viadomnak több mint negyven pere indult, többségük még a felszámolás előtt, amelyekből eddig huszonhat zárult le. A felszámolás ideje alatt is több peres és nem peres eljárása kezdődött, amelyek közül jogerősen még egyik sem zárult le.
Néhány esetben a Viadom számára kedvező ítélet született, köztük az M7-es munkáira benyújtott egyik, 632 millió forintos részszámla ügyében indított eljárás. Ezt a számlát a Viadom állította ki, de az ellenértékre még két alvállalkozó és egy bank is igényt tartott. A cégnek kedvező elsőfokú ítéletet megfellebbezték, az ítélőtábla azonban még nem döntött. Az összeget a döntésig a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. bírói letétbe helyezte. A számos per kimenetelétől függően a felszámolás lezárásakor a jelzáloggal, zálogjoggal, végrehajtási joggal biztosított követelések tulajdonosain túl még az úgynevezett D kategóriás hitelezők (kis- és mikrovállalkozások) juthatnak kiegyenlítéshez, amennyiben a Viadom követelései behajthatók lesznek - véli a felszámoló.
A zrt. követelésállománya - a felszámolási közbenső mérleg szerint - megközelíti a hárommilliárd forintot. A lábatlani székhelyű sztrádaépítő cég felszámolását 2007 júliusában rendelte el a bíróság, holott alvállalkozói késedelmes és nem fizetések miatt már tavasszal mintegy ötven felszámolási kérelmet nyújtottak be ellene.
A társaságnak nem volt jelentős ingatlanvagyona, csak néhány milliós vidéki kül- és belterületi ingatlana, valamint útépítő gépei, aszfaltkeverő eszközei, készletei, irodabútorai és kisebb társasági részesedései. A vagyon értékesítéséből több mint félmilliárd forint bevételt ért el a felszámoló, a még értékesíthető vagyonból pedig már nem vár jelentősebb összeget. A Viadomot Dömper Rt. néven 2000-ben alapította két tulajdonosa, Mechler Zoltán és Abronics Róbert.
Az M7-es 35,5 kilométeres továbbépítését versenytársai szerint áron alul - 2006 szeptemberében nettó 43,9 milliárd forintért - vállalta a Viadom, Porr AG és Teerag-Asdag AG alkotta konzorcium. A Viadom fizetésképtelenné válása miatt a konzorciumtagok végül két részletben, több hónapos csúszással adták át az útszakaszokat: elsőként 2008 júniusában a Balatonkeresztúr-Zalakomár, majd augusztusban a Zalakomár-Nagykanizsa szakaszt.