Lázár, Olimpia
-2 °C
3 °C

Az évvéginél is rosszabb helyzetben a cégek

2009.04.22. 07:18
A logisztikai társaság felmérésében a megkérdezettek kétharmada azt mondta, jöbb volt az év végén, mint most. Száz cégból csak 17 nem küzd értékesítési gondokkal, majdnem minden második elbocsátásra készül.

A magyarországi vállalkozások 63 százaléka érzékeli rosszabbnak jelenlegi helyzetét a tavaly év végihez képest, míg 14 százalékuk már kifelé tart a gödörből - derült ki a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) több mint száz cégvezető, logisztikai és beszerzési vezető megkérdezésével végzett áprilisi felméréséből.

Miközben januárban a cégek háromnegyede küzdött értékesítési gondokkal, addig áprilisban már 83 százalékuk érzékelte a piac szűkülését. Ennek ellenére a cégvezetők a következő hónapokban gyenge, de fokozatos élénkülést várnak a forgalomban.

A felmérés szerint most kétszer annyi vállalat (40 százalék) tervez elbocsátásokat, mint az év elején. Jó hír viszont, hogy a menedzserek nem feltétlenül a létszámleépítést tartják legfontosabb eszközüknek a versenyben.

A recesszió átvészelésére hatból öt vállalkozás vezetett be költségcsökkentő intézkedéseket. A takarékoskodás mellett a vállalati folyamatok optimalizálására kétharmaduk fordított energiát - azaz sokan áttekintették működésüket, racionalizálták tevékenységüket.

A válaszadók 61 százaléka szerint az államnak be kell avatkoznia a gazdasági folyamatokba és hatékony segítséget kell nyújtania - leginkább az 500 főnél több alkalmazottat foglalkoztató vállalatok igénylik a kormányzati támogatást (91 százalékuk), de ez az arány a 10-49 fősöknél is 73 százalék. A megkérdezettek több mint fele gondolja úgy, hogy a szakmai szövetségeknek is szerepe van a recesszióból kivezető út megtalálásában.

Chikán Attila, az MLBKT társelnöke tapasztalata szerint gazdaságpolitikai és üzleti körökben egyre többet beszélnek a válság kapcsán a bizalom jelentőségéről: az integráció, az együttműködés, a partnerkapcsolat témáinak előretörése jelzi, hogy ezek a - többnyire nem annyira technikai, mint inkább társadalmi - kapcsolati kérdések meghatározóak az üzleti világban.