Visszaélhetett erőfölényével a Mavir
További Magyar cikkek
Versenyfelügyeleti eljárást indított a MAVIR ellen a GVH az ukrán-magyar határkeresztező kapacitások kiosztása során tanúsított magatartása miatt - derül ki a Versenyhivatal közleményéből. Magyarország az elmúlt években nettó áramimportőrnek minősült, jelenleg is számottevő mennyiséget importál. A villamosenergia-piacnyitás kezdeti sikere szinte kizárólag a kedvező árú importra épült, a szabadpiac jelenleg is nagy mértékben ebből a forrásból szerzi be a villamos energiát. A piaci árak alapján a villamos energia áramlása Észak-Dél és Északkelet-Délnyugat irányú, azaz Magyarország Szlovákia és Ukrajna felől importálja a legtöbb áramot.
Erőfölénnyel való visszaélés?
A versenyhatóság rendelkezésére álló információk szerint a rendszerirányító az ukrán-magyar határmetszéken – különösen 2008 áprilisa és 2009 januárja között – a határkeresztező-kapacitás kiosztás területén olyan gyakorlatot folytatott, amely alkalmas volt az Ukrajnából Magyarországra irányuló villamosenergia kereskedelem korlátozására. A Mavir magatartása az elmúlt időszakban ugyan gyökeresen megváltozott a vizsgálni kívánt időszak (2008. május-2009 január) alatt alkalmazott gyakorlathoz képest, az akkori magatartása azonban potenciálisan az egész hazai villamosenergia kereskedelem korlátozására is alkalmas lehetett, mivel a vizsgált időszak alatt az Ukrajnából Magyarországra importálni kívánt villamosenergia egészben vagy részben csak kerülő úton, legalább további egy tagállam (Szlovákia vagy Románia) érintésével érkezhetett Magyarországra.
Javult a MAVIR magatartása
A potenciális jogsértés káros hatása a villamosenergia versenypiacán jelentkezhetett, azzal, hogy drágábbá tette az egyik legkedvezőbb áru importforrást, illetve a versenytársak kizárása révén csökkentette a Magyarországra importált árammenyiséget, amely az amúgy is likviditási problémákkal küzdő villamosenergia nagykereskedelmi piacon kedvezőtlenül befolyásolhatta a versenyt. Az a tény, hogy a MAVIR időközben változtatott kapacitáskiosztási gyakorlatán az érintett határmetszéken, nem jelenti azt, hogy korábbi magatartásának ne lett volna olyan versenykorlátozó hatása, amely a jelenlegi folyamatokat is befolyásolja.
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a nevezett vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés elkövetésének bizonyítására irányul. A versenytörvény szerint az eljárás befejezésének határideje 180 nap, amely azonban – az ügy bonyolultságától függően – két alkalommal legfeljebb 180 nappal meghosszabbítható.