Kevesebben rokkanak bele a devizahitelekbe
Tíz magyar felnőtt közül négy rendelkezik bankhitellel. Közülük a többség devizában vett fel kölcsönt, míg a többiek forintban, és egy kis rész mindkettőben. Amíg a márciusi felmérés során az érintettek 65 százaléka mondta, hogy számára komoly problémát fog jelenteni devizahitelének törlesztése, addig áprilisban 49 százalék. Ugyanakkor viszont 6-ról 11 százalékra emelkedett azok aránya, akik úgy gondolják, nem tudják visszafizetni adósságukat - derül ki a Nielsen legfrissebb kutatásából.
Összességében a pesszimisták aránya a piackutatók szerint több ok miatt csökkent. A forint márciushoz képest erősödött áprilisban. Például a svájci frank átlagos árfolyama a márciusi 203,9-ről áprilisban 190,45-re csökkent. Közrejátszhat a pozitív változásban a bankok kezdeményezése az egyéni szerződésmódosításra, amellyel többek között meghosszabbítható egy kölcsön futamideje. A javulás ellenére a devizahitellel rendelkező megkérdezettek 60 százalékának okoz komoly gondot a törlesztés.
A kutatás kiterjedt a megtakarításokra is: A válaszadók 15 százaléka rendelkezik megtakarítással. Többségük, 82 százalékuk nem változtatott befektetésein, a legutóbbi három hónap során.
A pesszimista fogyasztói közhangulat is javult valamelyest áprilisban, márciushoz képest. Személyes anyagi helyzetét a következő tizenkét hónapra márciusban a válaszadók 91 százaléka mondta rossznak vagy nem túl jónak, míg áprilisban 86 százaléka.
Hasonló arányban változott a vásárlási kedv. A kérdésre, hogy „a mai árakat és az ön személyes anyagi helyzetét figyelembe véve, hogyan jellemezné a jelenlegi időszakot, mennyire alkalmas az ön számára szükséges és kívánatos termékek megvásárlására?" márciusban a megkérdezettek 90 százaléka felelt úgy, hogy rossz vagy nem túl jó; ezzel szemben áprilisban 85 százaléka.
A hazai munkalehetőségeket meglehetősen pesszimistán ítélik meg a magyarok. A következő tizenkét hónap munkalehetőségeit a válaszadók 94 százaléka látta rossznak vagy nem túl jónak márciusban, és 92 áprilisban. A személyes anyagi helyzet, vásárlásra való alkalmas időszak és munkalehetőségek mutatóit foglalja magában a fogyasztói bizalmi index. A márciusi 37 után 3 ponttal emelkedett a mutató – 40-re, ami még mindig nagyon alacsonynak mondható.