Másik cég szállíthat 4800 biciklit a Postának

2009.07.10. 12:34 Módosítva: 2009.07.10. 13:13
Az esztergomi székhelyű Neuzer Kft. nyerte a Magyar Posta kerékpár-beszerzési tenderét: a cég november végéig 4800 darab kerékpárt szállít, amelyekért a posta a kiviteltől függően 64-86 ezer forintot, összesen pedig nettó 369 millió forintot fizet. Ez körülbelül harmada annak az árnak, amelyért korábban a Cronopont cég elnyerte ugyanennyi kerékpár szállítására - pluszban még a javításukra, és további 1900 kerékpár opcionális beszerzésére - kiírt, ám sokat támadott tendert.

A Magyar Posta a 4800 kerékpárért nettó 369 millió forintot fizet. A társaság négyféle kétkerekűt, két méretben váltósakat és váltó nélkülieket kíván megvásárolni. A posta közleménye szerint a pályázók közül a legalacsonyabb összegű ajánlatot az esztergomi kft. adta.

A közlemény szerint a kedvező ár elérését nagymértékben befolyásolta, hogy egyrészt a most lezárult pályázat a korábbitól eltérő műszaki tartalommal jelent meg, másrészt a pályázóknak a korábbi 5 évvel szemben csak két éves garanciát kellett vállalniuk.

A szerződést az eredményhirdetés után - várhatóan július 20-án - írja alá a Magyar Posta a Neuzer Kft.-vel, és az interneten is közzéteszi.

Az esztergomi cég ezt követően független szervezettel bevizsgáltat két kerékpárt: ha ezek megfelelnek az előírásoknak, akkor a kft. legkorábban szeptember végén elkezdheti a szállítást. A teljes mennyiséget 2009. november 30-ig kell a Magyar Posta hat kijelölt telephelyére beszállítani.

A pályázat részvételi felhívása 2009. január 22-én jelent meg. A beadási határidőig 11 társaság - ebből 3 külföldi - vásárolta meg a dokumentációt. Közülük 2009. március 2-ig hatan jelentkeztek a részvételi felhívásra. Köztük volt a Cronopont Kft. is, amely indulót a Magyar Posta egy korábbi, szintén kerékpár közbeszerzési szerződéses kötelezettség súlyos megszegése miatt az eljárásból kizárt. A Cronopont Kft. kérelmére indult jogorvoslati eljárásban a Közbeszerzési Döntőbizottság jogszerűnek minősítette a Magyar Posta döntését. Így a továbbiakban a posta öt pályázót kérhetett fel ajánlattételre.

A közlemény szerint a felkért cégek közül négyen, az Accel Hungária Kft., a Schwinn Csepel Zrt., az Italcamion Kft. és a Neuzer Kft. nyújtottak be ajánlatot, velük folytatott tárgyalásokat a Magyar Posta.

Egyszer már vihar kerekedett

Az akkor még Szabó Pál későbbi infrastrukturális miniszter vezette Magyar Posta Zrt. 2007 utolsó napjaiban közölte, hogy sikeresen lezárult a postakerékpárok beszerzésére kiírt tender, és a győri székhelyű Cronopont Kft.-től 1,097 milliárd forintért csaknem 4800 kerékpárt és 30 kerékpár-utánfutót vásárol; az árban benne volt további 1900 kerékpár opcionális beszerzése, valamint a biciklik ötéves szervizköltsége.

A beszerzés az első perctől kezdve támadták, részben a magas költségek miatt, részben azért, mert különös módon a Posta éppen olyan bicikliket akart venni, mint amilyeneket a társaság több korábbi közbeszerzési eljárását is megnyerő Cronopont szlovén partnere gyártott. Vagyis nem gyártott – tavaly tavaszra ugyanis kiderült, hogy a tendernyertes nem tudja tartani a szállítási határidőt.

Májusra ráadásul kiderült, hogy sérülhetett a közbeszerzés tisztasága, mert a tender kiírása előtt jutott hozzá a később nyertes a kerékpárok bizonyos paramétereihez. A Posta – amely menedzsmentje addig védte az eljárást – vizsgálatot indított, a korrupciógyanús ügyben egy beosztott munkavállalót nevezett meg felelősként, akinek azonban semmilyen döntési jogköre nem volt. A Posta végül júliusban elállt a szerződéstől, amelyet azonban a Cronopont még tavaly ősszel is érvényesnek tekintett, és kilátásba helyezte, hogy bírósághoz fordul a követelései miatt.

A posta már a Cronopont-szerződés felbontásakor kijelentette: a kézbesítőknek szükségük van új kerékpárokra, mert a jelenleg használtak nagyon rossz állapotban vannak, ezért a legrövidebb időn belül ismét közbeszerzési eljárást hirdet meg. Az új kiírás kizárólag csak kerékpárok szállításáról szólt, azaz a korábbi pályázattól eltérően nem tartalmazta a karbantartást és javítást. Ez a megoldás megfelel az európai postai gyakorlatnak, továbbá kiszélesítette a versenyt, mert valamennyi kerékpárgyártónak lehetőséget biztosított a pályázaton történő részvételre - áll a Magyar Posta mai közleményében.