További Magyar cikkek
Július 21-én hajnalban az M31-es és M3-as autópálya épülő gödöllői csomópontjánál hatalmas hídelem zuhant a hídépítés miatt lezárt autópályára; a baleset kivizsgálását mostanra fejezte be az állami sztrádaberuházó, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. és a kivitelező Hídépítő Zrt. Az erről kiadott tájékoztatás szerint "több tényező együttes hatásának volt eredménye a szerencsétlenség", amely "a munkavédelmi szabályok betartásának köszönhetően" nem okozott komoly balesetet, egyetlen dolgozó szenvedett könnyebb sérüléseket.
A balesetet kiváltó tényezők között említették, hogy az M3-as éjszakai lezárása idején 16 hídelemet akartak behelyezni, ám a munkát nem tudták időben elkezdeni, mert a gerendák kétórás késéssel érkeztek meg. Ezt a késést "feszített munkatempóval" kellett volna behozni, ám technológiai problémák - így a szerkezeti gerendák vasalásának kialakítása és az úgynevezett kengyel elrendezése - is nehezítették a munkálatokat. Végül a hídelemek úgynevezett tartószerkezete a lehetséges 5 százalékosnál nagyobb szögben dőlt meg, emiatt az utolsó, 16. elem behelyezésekor a 28 tonnás tartószerkezet megbillent és megroppant "aminek következtében magával rántotta az előtte felhelyezett gerendát". A balesetben nemcsak ez az utolsó két elem sérült meg, hanem minimális mértékben a 14. hídelem is, így a kivitelező úgy döntött, hogy azt is kicseréli, és laboratóriumi vizsgálatra küldi.
Rapkay Kálmán a mostani baleset kapcsán megjegyezte: nagyon sok, és egyre több hír érkezik autópálya-építésen történt műszaki problémákról és balesetről. A Hídépítő szakembere szerint az elmúlt évek folyamatának ez egy normális következménye, ami azért van, mert a közbeszerzési eljárásokban csak az ár számít, "bárki hozzáférhet az építkezésekhez", és a pályázók mindenen spórolnak. "Ezért a jövőben várhatóan egyre több ilyen hírt fogunk hallani" - mondta Rapkay Kálmán.
Mivel a baleset miatt az M3-as autópályát a tervezettnél sokkal hosszabb ideig kellett lezárni, a környéken aznap óriási torlódás alakult ki. Arra a kérdésre, hogy azok, akik az akkori dugó miatt kárt szenvedtek el - például lekésték repülőjüket -, kaphatnak-e kártérítést, a NIF illetékesei azt mondták, hogy a kivitelezőnek kötelessége az ilyen károk megtérítése (korábban a Hídépítő azért fizetett kártérítést, mert a Megyeri híd építésén lefestettek nagyjából száz, a közelben parkoló autót). Rapkay Kálmán azt mondta, cégüknek külön biztosítása van a harmadik félnek okozott kárra. A baleset egyébként a finanszírozó EU-nak és magyar költségvetésnek nem jelent többletköltséget, a kárt a kivitelező - illetve annak biztosítója - viseli. A baleset nem befolyásolja az építkezés menetét, így az M0-s körgyűrűt az M3-assal Gödöllőnél összekötő M31-est várhatóan jövő májusban forgalomba helyezik.
Az építkezés részeként az M31-es hídelemeinek a behelyezését a következő napokban folytatják. Ezért augusztus 6-án és 8-án, vagyis csütörtökön és szombaton éjjel 10-től másnap hajnali 5-ig ismét lezárják az M3-ast. Akik Nyíregyháza felé mennek, Gödöllőnél hajthatnak le terelőútra, akik Budapest felé, azoknak már a bagi csomópontnál le kell hajtaniuk - mondta az Állami Autópályakezelő Zrt. kommunikációs igazgatója. Winkler-Virág András arra is felhívta az autósok figyelmét, hogy jövő hétfőn átadják az M3-as gödöllői csomópontjának új lehajtó ágát, így a Budapest felől autózóknak a korábbinál nagyjából 800 méterrel hamarabb kell lehajtaniuk.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.