Eredmény nélkül egyeztettek a vasúti refomról

2009.09.04. 17:42
A vasutas szakszervezetek nem fogadták el a közösségi közlekedés átalakítására vonatkozó javaslatokat, amelyekről Antali Károly kormánybiztossal és Hónig Péter közlekedési miniszterrel egyeztettek a Vasúti Egyeztető Bizottságban, és további tárgyalásokat sürgettek.

Hónig Péter miniszter arra hívta fel a figyelmet, hogy a közösségi közlekedés átalakítását determinálja a költségvetési helyzet, az idén összességében 40 milliárd forintot kell megtakarítani ezen a területen, amely nemcsak a MÁV-ra, hanem a többi szereplőre is vonatkozik.

Antali Károly kormánybiztos a helyközi közlekedésben a regionális szintek kialakítását, a szolgáltatásban résztvevő vállalatok hatékonyságának növelését, a tarifa- és kedvezményrendszer áttekintését sorolta a fő feladatok közé. Jelezte, hogy jövő hét végéig közzéteszik az utasforgalmi adatokat, közlekedési szokásokat, amelyekhez várják a partnerek észrevételeit.

Várják a javaslatokat

A kormány szándéka szerint a regionális közlekedés kialakításában megszüntetik a párhuzamosságokat az állam által finanszírozott közszolgáltatásban. Folyamatban van a regionális közlekedési szakbizottságok létrehozása, amelyek javaslatot tesznek a helyi igények alapján a közszolgáltatásra. Célnak nevezte a szolgáltatók regionalizációját is, erre és a hatékonyság növelésére szeptember 15-éig a Volánok, szeptember 30-áig a MÁV-csoportra vonatkozóan vár javaslatokat az illetékesektől.

A tarifa- és kedvezményrendszer áttekintésével kapcsolatban fontosnak nevezte, hogy legyen korrekt kimutatás a kedvezményekről.

A kormánybiztos a szakszervezeteknek adott tájékoztatójában szólt arról, hogy folyamatban van a MÁV és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) között egy szerződéskötés a vagyonkezeléssel, vagyonnyilvántartással kapcsolatban. Hangsúlyozta: nem a vagyon eladásáról van szó, hanem egy korrekt nyilvántartás létrehozásáról.

Borsik: Nincs előrelépés

Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) ügyvezető alelnöke szerint nem történt jelentős előrehaladás a pénteki VEB-ülésen, az ott elhangzottak nem tekinthetők koncepciónak, mindössze javaslatnak. Szerinte a közösségi közlekedés átalakítása kormányhatáskör, és nem minisztériumi szintű feladat. Sérelmezte, hogy a közösségi közlekedés átalakítását a minisztérium csak költségvetési kérdésként kezeli, és nem számol annak társadalmi hatásaival.

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) nem támogatja a közösségi közlekedés átalakítását azért, mert véleményük szerint az nagyfokú hozzá nem értést tükröz.

A közúti dolgozókat is szeretnék meggyőzni

Gaskó István a VDSZSZ elnöke azt mondta: "a VDSZSZ akkor kezd sztrájkot, ha lesz tárgyalópartnere, aki a kormány, vagy a MÁV menedzsmentje lehetne". Azt remélik, hogy a közösségi közlekedés átalakítása elleni tiltakozáshoz meg tudják nyerni a közúton közlekedő vállalatok dolgozóit, a helyi önkormányzatokat és civil szervezeteket is.

A pályavasút, azaz a hálózat külön cégbe történő kihelyezése, amit 2010. január elsejétől terveznek, csak törvénytelen lehet a hiányos ingatlan nyilvántartás miatt - mondta Gaskó István.

A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) elfogadhatatlannak tartja, hogy a tárca a közösségi közlekedést csak költségvetési szempontok alapján kívánja átalakítani. Simon Dezső, a szakszervezet elnöke kifogásolta azt is, hogy a közlekedési minisztérium nem tartja magára nézve kötelezőnek a mellékvonalakról 2007 végén a vasutas szakszervezetek és a kormány között létrejött megállapodást. A VSZ elnöke szerint a közösségi közlekedés összeomlásához vezethet, ha azt nem egy hosszú távú koncepció mentén alakítják át.