Kevesebb a kár a gépjármű-biztosításoknál

2009.09.29. 15:58
Az idén nyereséges lesz a kötelező felelősség-biztosítási piac. Az emberek ugyanis sokkal kevesebbet vezetnek, mint korábban, így kevesebb és kisebb értékűek a károk.

A válság a biztosítási piacon is érezteti hatását, de különbözően csapódik le az életbiztosítási és a nem életbiztosítási piacon. Az életbiztosítási szegmensben szinte azonnal érezhető volt, hogy az embereknek kevesebb a megtakarítandó pénze, így már a tavalyi utolsó négy hónap is erősen lefelé tendáló volt.

Az egyszeri díjas piacon harminc százalékos lesz a visszaesés, a rendszeres díjas piacon pedig kicsivel nulla alatt várják az eredményeket, így várhatóan a teljes szegmensben 15 százalék körüli lesz az idei visszaesés – elemezte a helyzetet Kuruc Péter, a K&H Biztosító életbiztosítási üzletágvezetője. Mivel jövőre még nem várható általános gazdasági fellendülés, a 2010-es év sem lesz sokkal jobb, mint az idei.

Teljesen máshogy alakulnak a trendek a nem-életbiztosítási üzletágban, ide csak most kezdenek begyűrűzni a hatások – magyarázta Kaszab Attila a biztosító vezérigazgató-helyettese. Már a válság kirobbanásakor mindenki tudta, hogy csökkenni fognak az autóértékesítések, arra azonban senki nem számított, hogy ekkora mértékben.

Ráadásul nem csak az új autókból adnak el egyre kevesebbet, hanem a használt autókból is. Egy másik hatás, hogy kevesebb lakást adnak el, kevesebb a kihelyezett hitel, így értelemszerűen csökken a lakásbiztosítások száma is (lakáshitelnél a bank megköveteli a lakásbiztosítás megkötését).

Ez a két hatás jelentősen csökkenti a biztosítók forgalmát, hiszen az autóbiztosítások teszik ki a nem-életbiztosítási üzletág 57 százalékát, a lakásbiztosítások a 20-25 százalékát. Ha ennél a két szegmensnél csökkenés várható a következő években is – márpedig az várható – akkor az a biztosítók profitjában is jelentkezni fog.

Ugyanakkor a 2009-es évben várhatóan nagy lesz a biztosítók profitja, elsősorban a kötelező felelősségbiztosítási piacnak köszönhetően. Ennek oka Kaszab Attila szerint, hogy az emberek sokkal kevesebbet és sokkal óvatosabban vezetnek. Emiatt kevesebb a kár, ráadásul a keletkező károk kisebb értékűek. Ez a tendencia azonban nem marad meg, 2010-2011-re már valószínűleg romlani fog.

A K&H Biztosítónál felemás a helyzet, egyrészt itt is jelentős profit várható, másrészt vannak folyamatok, melyek negatívan hatottak a teljesítményre. Az egyik a kgfb-piac, mivel a biztosító tavaly nem vett részt az árversenyben, nagyon sok ügyfelet vesztettek. Az első két hónapban hatvanezren mentek el tőlük, ami a teljes állomány húsz százalékát jelenti. A teljes díjbevétel hetven százalékát a kötelezők teszik ki.

A másik ok, hogy a mezőgazdasági üzletek terén évek óta egyre nagyobb a negatív eredmény. Az idén teljesen átalakították az itt folytatott gyakorlatot, ami miatt elvesztették a porfoliójuk felét, viszont az eredmények masszívan javultak. A mezőgazdasági szegmens a díjbevételek csökkenésének húsz százalékát jelentik. A fennmaradó tíz százalék edig abból adódik, hogy a K&H Lízing leállította a lakossági gépjárműfinanszírozást, emiatt saját ügynöki hálózatukon belül sokkal kevesebb cascót tudnak eladni, mint korábban.

A biztosító piaci részesedése négy százalék körül van, az életbiztosítási piacon 4,5, a nem-életbiztosítási piacon 3,8 százalékos. A közeljövőben az ügynöki hálózaton keresztüli értékesítést szeretnék növelni, többcsatornás biztosítóvá szeretnének válni.