A tárgyalásokon egyáltalán nem látszik a megállapodási szándék a kormányzat részéről - közölte Bárány Balázs, a VDSZSZ Szolidaritás alelnöke, hozzátéve, addig fognak sztrájkolni, amíg eredmény nem lesz. A szakszervezetnél azt még nem tudták megmondani, hogy a bejelentés mikorra vonatkozik.
A közlemény szerint mindössze egy emlékeztető lehetett volna a pénteki tárgyalás egyenlege, ennek aláírását azonban a VDSZSZ megtagadta. A többi szakszervezet azt aláírta az emlékeztetőt, amelyben rögzítették, hogy a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter legkésőbb 2009. november 1-jén hatályba lépteti a vasúti utazási kedvezményekről szóló rendeletet, amely szabályozza a vasutas munkavállalók és családtagjaik menetkedvezményét. A vasutas szakszervezetek és a kormány között október 20-án és október 26-án folytatódik az egyeztetés a közösségi közlekedés átalakításáról, valamint a vasúti munkahelyekről a kollektív munkaügyi vita keretében.
A VDSZSZ közleménye szerint az említett dokumentum rögzíti ugyan, hogy november elsejéig kell kiadni a vasutasok és jogosult családtagjaik menetkedvezményével kapcsolatos rendelettervezetet, de a tárgyalás során a MÁV nem volt hajlandó átadni az általa véglegesnek tekintett tervezetet.
Az egyeztetésen megvitatták a közösségi közlekedés átalakítására, valamint a vasúti munkahelyek megtartásával kapcsolatos két további napirendi pontot is, ám itt sem történt előrelépés. Ezzel kapcsolatban a MÁV által készített emlékeztető pusztán arra korlátozódott, hogy a kormányzati oldal meghallgatja és rögzíti a szakszervezeti észrevételeket - olvasható a szakszervezet közleményében.
A felek abban sem értettek egyet, hogy mikor folytatódjon a kollektív munkaügyi vita. A VDSZSZ által elutasított emlékeztető szerint a Vasúti Egyeztető Bizottság október 20-i ülésén folytatnák az egyeztetést, ám a szakszervezet késeinek tartja az időpontot, konszenzus pedig nem született a folytatásról. Bárány Balázs szerint a kollektív munkaügyi vita jelenlegi formájában pusztán színjáték, a vasutasokat viszont nem kéne bohócnak nézni.
A Vasutasok Szakszervezete, a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete azért kezdeményezett közösen kollektív munkaügyi vitát, mert elutasítják, hogy a kormány jövőre 40 milliárd forinttal csökkentse a vasút finanszírozását. Kifogásolják a helyközi közösségi közlekedés, közte a MÁV és a kedvezmények tervezett átalakítását is.
A kollektív munkaügyi vita október elsején kezdődött, azóta több fordulóban egyeztettek a szakszervezetek és a kormány képviselője, de megállapodás nem született.