Negyedére zuhantak a hazai autóértékesítések
Európában 1,39 millió új autót helyeztek forgalomba szeptemberben, ami 6,3 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához viszonyítva. Az emelkedés az állami autócsere programoknak volt köszönhető, amelyet számos országban bevezettek.
Az év első kilenc hónapjában azonban még mindig csökkenést mutatnak az értékesítések. Év/év alapon egyelőre 6,6 százalékos a visszaesés az ACEA ma közzétett adatai szerint.
A nyugat-európai piacokon 9,6 százalékkal több újautót értékesítettek, mint 2008 szeptemberében. Ez 1999 óta a legnagyobb mértékű növekedés, de az értékesített volumen még nem éri el a 2002-ben tapasztalt szintet.
Németország mutatta a legnagyobb fellendülést szeptemberben, ahol 21 százalékkal adtak el több járművet. Spanyolországban, ahol hamarosan lezárul az autócsere program, 18 százalékos volt a növekedés.
A legutóbb csatlakozott EU-tagállamokban a piaci környezet még mindig kedvezőtlen, a régió 36,4 százalékos visszaesést mutatott. A két legnagyobb piac, a lengyel és a cseh 7,9 százalékkal, illetve 0,5 százalékkal növekedett, viszont Lettországban például 80 százalékkal, Romániában pedig 75 százalékkal zuhantak az eladások 2008 szeptemberéhez képest. Magyarországon 3214 újautó talált gazdára az időszakban az ACEA becslései szerint, ami 76 százalékos zuhanást jelent év/év alapon.
Az értékesített járművek volumene alapján a Volkswagen maradt a legnagyobb autógyártó Európában szeptemberben, piaci részesedése közel 20 százalékos. Igaz, veszített részesedéséből, miután a piacnál alacsonyabb mértékben, 3,7 százalékkal tudta növelni eladásait szeptemberben.
A Renault és a Fiat kétszámjegyű (15, illetve 14 százalékos) növekedést mutattak, de az ázsiai autógyártók haladtak az élen az elmúlt hónapban. A Nissan 28, a Hyundai 54, míg a Kia 35 százalékkal adott el több újautót szeptemberben, mint a tavaly. Azonban egyik cég európai piaci részesedése sem éri el jelenleg a 3 százalékot.