További Magyar cikkek
November elején úgy tűnt, eredmény nélkül zárul az M9-es gyorsforgalmi út egyik alföldi szakasza, az 51-es és 54-es főutak közötti bő 12 kilométer megépítésére kiírt közbeszerzési eljárás. Az állami sztrádaberuházó, a NIF Zrt. akkori tájékoztatása szerint a győztesnek kihirdetett Gránit Kft. közölte, hogy eláll a szerződéskötéstől, a NIF ezért a közbeszerzési eljárást eredménytelennek nyilvánította.
Holott a Gránit ekkor már másodjára nyerte meg a tendert. Az első, még augusztusi eredményhirdetést ugyanis a tender egyik résztvevője megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, így akkor nem köthettek szerződést a győztessel. A KDB a jogorvoslati eljárás végén újraértékeltette a NIF-fel a pályázatokat. Nyertesnek ezúttal is a legalacsonyabb árat ajánló Gránit Hungáriát nevezték meg, majd október 9-én újból eredményt is hirdettek.
Ezt követte a Gránit döntése a visszalépésről, és a NIF döntése az eredménytelennek nyilvánításról. Az állami sztrádaberuházó lépése ellenére azonban az ügy nem zárult le: a tender egyik vesztese, a Vegyépszer ugyanis ismét jogorvoslati kérelmet nyújtott be a KDB-hez a Gránitot másodjára is győztesnek kihozó NIF-döntés ellen.
A KDB a múlt héten ismét tárgyalt a beadványról, az újabb döntés legkésőbb december elejéig megszülethet. Ha a döntőbizottság elutasítja a Vegyépszer beadványát, hatályba lép a NIF döntése arról, hogy érvénytelen a tender. A másik lehetőség, hogy ha a kérelem alapos, és helyt adnak az abban foglaltaknak, akkor ismét új döntés meghozatalára kötelezik a NIF-et. Ebben az esetben, az újabb elbírálás eredményeként a Vegyépszer lehet az eljárás győztese.
Bármelyik döntés születik is a KDB-nél, az borítékolható, hogy az M9-es – amely, ha teljesen elkészül, Szegedet Szombathellyel köidén már nem épül tovább. A 12,3 kilométeres szakaszt a Gránit egyébként 7,4 milliárd forintért csinálta volna meg.
Az M9-es, ha teljesen elkészül, a Szombathely, Nagykanizsa, Kaposvár, Dombóvár, Szekszárd útvonalon jut el a Dunáig, majd a Duna-Tisza közén átvezetve Szegedtől északra, Szatymaz térségében torkollik bele az M5-ösbe. Az útból eddig két szakasz készült el, a kaposvári elkerülő út, valamint a 6-os és az 51-es főutat összekötő útszakasz, benne a szekszárdi Duna-híddal.
Az 51-estől keletre vezető új 12,3 kilométert, amely Érsekhalma északi határánál csatlakozik az 54-es úthoz, 2010 végéig kell elkészíteni (onnan a következő 23 kilométeres szakasz Balotaszállásig, az 53-as főútig vezet majd). A beruházást uniós támogatással, a Közlekedési operatív program részeként valósítják meg; ugyancsak a Közop finanszírozásából kellene 2013-ig megépíteni az M9-es Dombóvár és Szekszárd közötti szakaszát is.