Jövőre lesz még 200 kilométer sztrádánk

2009.12.16. 15:01 Módosítva: 2009.12.16. 15:14
Azután, hogy idén, 2001-et követően először, nem avattak autópályát – igaz, a jövő héten átadnak egy új csomópontot az M7-esen –, jövőre belehúznak az útépítők: négy gyorsforgalmi utat adnak át részben vagy teljesen, és épül egy elkerülő is a leendő M4-esen. Pécs március végén kap autópályát, nyár végére Makóra ér a Szegedet elkerülő M43-as, lerövidítik az M0-st és a kelet-nyugati tranzitforgalom útját. Jövőre 110 kilométer új sztráda építését kezdik, köztük az M2-es szélesítését Vácig, és épülhet Veres János sztrádája is.

Balítéletek

Az állami infrastruktúrafejlesztő NIF Zrt. idén is felmérést készített arról, milyen tevékenységének lakossági megítélése. A válaszadók háromnegyede szerint fejlődött az utóbbi években a közlekedési infrastruktúra, bár csak 13 százalék elégedett ezzel maradéktalanul. A többség most már sokkal inkább a közutakat fejlesztené, a sztrádahálózattal elégedett. Ennek ellenére tízből csak négyen tartják sikertörténetnek az autópálya-építéseket, és még mindig 84 százalék azok aránya, akik szerint a sztrádaberuházások összefonódnak a korrupcióval. Annak ellenére, hogy a NIF és jogelődje soha egyetlen korrupciós ügybe nem keveredett.

Több szakaszon négy autópálya építése fejeződik be 2010-ben, ezek átadása nagyjából kétszáz kilométerrel növeli a magyarországi gyorsforgalmi úthálózat hosszát. Idén egyetlen avatás lesz gyorsforgalmi úton: megépül az M7-esen a Pusztazámor-Tárnok csomópont második fele (az elsőt még 2000-ben adták át), ezt a napokban helyezik forgalomba.

Az állami sztrádaberuházó NIF Zrt. az idei 240 milliárd forint után jövőre várhatóan 340 milliárd forint körüli összeget költ hazai forrásként a gyorsforgalmi és a közutak, valamint a vasúthálózat fejlesztésére. A NIF beruházásában, illetve ppp-fejlesztésekkel 2002 óta nagyjából 600 kilométernyi autópálya épült, vagyis 2010-ben körülbelü harmadával nő a szocialisták (részben szabad demokratákkal közös) kormányzása idején átadott autópályák hossza. Az intenzív fejlesztési program eredményeként a hazai gyorsforgalmi úthálózat a hét évvel ezelőtti nem egészen 500 kilométerről több mint 1100 kilométeresre bővült (igaz, ebbe az autópályák mellett az autóutakat is beleszámítják), és jövőre megközelíti az 1300 kilométert (ez a sokszor példaként emlegetett horvát sztrádaépítési programnál is nagyobb fejlődést jelent).

Sztrádán Európa kultúrájának szívébe

A jövőre elkészülő leghosszabb új útszakasz a ppp-konstrukcióban megvalósuló gyorsforgalmi út, a Dél-Dunántúlra vezető M6/M60 autópálya lesz. Az utat Dunaújváros és Szekszárd között a Bilfinger és a Porr alkotta konzorcium, a Szekszárd-Bóly-Pécs nyomvonalon a Strabag és a Colas alkotta konzorcium építi és fogja üzemeltetni az építkezés kezdetétől számított harminc évben. Az előbbi útszakasz a 2008-as jelenértéken számolva nettó 119,6 milliárd forintba, utóbbi 266 milliárd forintba kerül; ebbe nemcsak az építés, hanem a majdani üzemeltetés költsége is benne van (a pénzt a harminc év alatt fizeti ki a magyar állam).

A 140 kilométeres tolnai és baranyai sztráda – amely átadása az utolsó régióközpontot, a jövőre Európa kulturális fővárosának számító Pécset is beköti a magyarországi gyorsforgalmi úthálózatba – március végére készül el; itt lesznek az első autópálya-alagutak az országban, egy rövid szakaszon négy is (részben ez indokolja a 266 milliárdot költséget). Az autópálya átadása vélhetően csak néhány héttel előzi meg a 2010-es országgyűlési választásokat, ám a kampányban és a választás eredményében - a pártok jelenlegi támogatottsági adatai alapján - vélhetően sokkal kisebb szerepe lesz a sztrádák építésében, mint négy évvel ezelőtt volt.

25 kilométeres rövidítés

Szintén tavasszal – a NIF tájékoztatása szerint májusban – készül el a főváros környéki M0-s körgyűrű keleti szakaszát Gödöllővel összekötő M31-es autópálya. Ez lehetővé teszi, hogy az M3-as és a dunántúli autópályák, illetve az M5-ös közötti forgalom nagyjából húsz kilométerrel rövidebb úton közlekedhessen.

Ezt a kétszer kétsávos, 110 kilométer/órás sebességgel használható utat a Colas Hungária vezette konzorcium építi, a 12,4 kilométeres szakasz 21,8 milliárd forintba kerül (és megépül április végére az M0-s keleti szektorához kapcsolódó úgynevezett rákospalotai határút, ez a bő 2 kilométeres szakasz a főváros XV. kerületét köti össze az elkerülővel). Az M31-es építését részben európai uniós forrásból, még az első fejlesztési tervhez kapcsolódó kohéziós alapból finanszírozzuk.

További négy-öt kilométerrel lerövidíti, és kényelmesebbé is teszi a körgyűrű déli szakaszának a használatát a Duna bal (pesti) partjától, az 51-es úttól az M5-ös gyáli csomópontjáig épülő új, kétszer háromsávos M0-s. Erre azért van szükség, mert az M5-ös két oldalán nem egymás folytatásában épült meg az M0-s. Az évek alatt a tervekhez képest kijjebb került a keleti – a 4-es és a 3-as főút érintésével az M3-asig vezető – szakasz, amelyhez ez az új szakasz csatlakozni fog. Ezt a nettó 9,7 milliárd forintért épülő, 85 százalékban európai uniós támogatásból megvalósuló 6,3 kilométert 2010 végére kell átadnia az Euroaszfalt vezette konzorciumnak.

Nyárvégi öröm Szegeden

Befejeződik augusztus végére a Szegedet északról elkerülő, a román határ irányába vezető M43-as autópálya építése is Makóig. Ez jelenleg csak az M5-ös és az 5-ös főút között van készen, idén kellett volna átadni az 5-ös és a 47-es közötti szakaszát, ám a beruházás csúszik; március végére is csak a csongrádi útig vezető szakasz készül el.

A teljes hosszábban kétszer kétsávos plusz leállósávos, nagyjából 32 kilométeres gyorsforgalmi utat három szakaszra bontva építik. Ezek összes költsége eredetileg 57,2 milliárd forint lett volna, ám ezt a tételt minden bizonnyal csökkenti, hogy az 5-ös és a 47-es közötti szakasz csúszása miatt az ottani kivitelezőnek kötbért kell fizetnie.

Autópálya Hossz Költség Egy km-re jutó költség Forrás Átadás ideje
M6/M60 Dunaújváros-Szekszárd-Bóly-Pécs 140 km 385,6 milliárd Ft* Ppp 2010. március 31.
M43 Szeged-Makó 31,6 km 57,2 milliárd Ft** 1,81 milliárd Ft Közop 2010. augusztus 31.
M31 M0-Gödöllő 12,4 km 21,8 milliárd Ft 1,76 milliárd Ft Kohéziós Alap 2010. május 31.
Rákospalotai határút 2,2 km n. a. n. a. Kohéziós Alap 2010. április 30.
M0 (51-es és M5 gyáli csomópont között) 6,3 km 9,7 milliárd Ft 1,54 milliárd Ft Közop 2010. december 31.
M4 (kisújszállási elkerülő) 11,3 km 6,3 milliárd Ft 0,56 milliárd Ft Hazai forrás 2010. augusztus 31.
Összesen 203,8 km 480,6 milliárd Ft***      
Forrás: NIF Zrt., Index-számítás
* Az építés és az üzemeltetés költsége harminc évig, 2008-as jelenértéken számolva.
** Kötbér csökkentheti
*** Ebből 95 milliárd a ppp nélküli rész.

Szintén jövő augusztus végére kell elkészülnie a majdani M4-es út nyomvonalán a 4-es főút kisújszállási elkerülőjének. Azt a 11,3 kilométeres szakaszt az osztrák érdekeltségű Porr Építő Kft. és a tulajdonában álló Teerag-Asdag konzorciuma építheti 6,3 milliárd forintért.

Tovább kelet felé

A jövő évi csaknem kétszáz kilométernyi sztráda átadása mellett körülbelül 110 kilométeren kezdődik új gyorsforgalmi utak építése - közölte kérdésünkre Reményik Kálmán, a NIF vezérigazgatója. Az állami sztrádaberuházó tervei szerint jövőre hét gyorsforgalmi útszakaszon kezdődik építkezés, további tíz szakasznak a tervezése szerepel a NIF 2010-es programjában.

Két keleti autópálya építése folytatódik jövőre. A Dél-Alföldön megkezdik az M43-es építését Makó és a román határ között, ez a 23,1 kilométeres útszakasz kétszer kétsávos sztráda lesz. Az útépítést, akárcsak az M43-es most épülő szakaszainak az elkészítését, részben uniós támogatásból finanszírozzák.

Az M3-as, Veres János ügyes módosító indítványa nyomán végig autópályaként épül tovább nagyjából 45 kilométeren Vásárosnaményig. Eredetileg csak a 49-es útig lett volna kétszer kétsávos autópálya, onnan 11 kilométeren kétszer egysávos autóútként épült volna - de a műtárgyakat a majdani teljes szélességre tervezve építették volna -; a változtatás nagyjából 30 százalékkal növeli a költségeket (a becsült forgalmi adatok szerint egyébként legkorábban 2017 körül lett volna indokolt a kétszer két sávos kiépítés).

Autópálya Vácra

A főváros agglomeráció egyik legforgalmasabb útjának, a Vácig vezető M2-esnek a szélesítése is megkezdődhet jövőre. A NIF tervei szerint egy húsz kilométernyi meglévő útpályát építenek át kétszer kétsávosra, valamint megépítenek Dunakeszinél és Sződligetnél nagyjából hét kilométernyi bekötőutat. Emellett jövőre folytatódik az M9-es építése a szekszárdi hídtól keletre, az 51-es és az 54-es út között.

A gyorsforgalmi mellett jelentős vasúti és közúti fejlesztések is indulnak jövőre. A vasútiak közül kiemelhető egyebek mellett az, hogy vágányépítési munkák kezdődnek a Szajol-Kisújszállás-Püspökladány és a Kelenföld-Tárnok vonalon. A közutas tervek között szerepel a 86-os főút vasi szakaszának megerősítése, két Ipolya-híd építése, a 31-es út Pest megyei szakaszának burkolaterősítése, valamint a Csepel-szigeti gerincút első szakaszának megépítése.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
A telefon- és internetszolgáltatások díjaiba is belenyúlhat a kormány

A telefon- és internetszolgáltatások díjaiba is belenyúlhat a kormány

Az árrésstopot pedig további kategóriákra terjeszthetik ki.

március 29., 11:17

  • Gazdaság
Meghozták a döntést: megvan az Év Magyar Autója 2025

Meghozták a döntést: megvan az Év Magyar Autója 2025

Sok izgalmas autót, rengeteg tesztet és szoros küzdelmet hozott a verseny.

43 perce

  • Gazdaság
Túl nagy előnyben részesülne a kormány intézkedésével – célkereszt került a Revolut homlokára

Túl nagy előnyben részesülne a kormány intézkedésével – célkereszt került a Revolut homlokára

A bankok ezért a neobankot is táncba hívnák, ahogy arról az Index elsőként beszámolt.

március 28., 13:37

  • Gazdaság
A GVH vizsgálja a Wizz Air vállalásainak teljesítését

A GVH vizsgálja a Wizz Air vállalásainak teljesítését

2019-ben a hatóság számos megtévesztő gyakorlatot tárt fel a céggel kapcsolatban.

március 28., 12:00

  • Gazdaság
Keményen bírálják a szakértők a kormány nyugdíjkorrekcióját

Keményen bírálják a szakértők a kormány nyugdíjkorrekcióját

Van, aki szerint az emelés csak látszatintézkedés.

március 28., 10:24

  • Gazdaság
Észre sem veszik, de a magyarok nagy részének egészsége otthon is veszélyben van

Észre sem veszik, de a magyarok nagy részének egészsége otthon is veszélyben van

Magyarország első épületbiológusával beszélgettünk, aki elmondta: van megoldás.

március 28., 11:09

  • Címlapon
Ketyeg az óra Rákosrendezőn, kevesebb mint 60 nap áll rendelkezésre

Ketyeg az óra Rákosrendezőn, kevesebb mint 60 nap áll rendelkezésre

A Rákosrendezői Projektiroda vezetőjét a megfizethető lakásokról és az állam feladatairól is kérdeztük.

14 perce

  • Gazdaság
Húszmilliárd forintos a vesztesége, feljelenti az államot és a Fideszt a magyar milliárdos

Húszmilliárd forintos a vesztesége, feljelenti az államot és a Fideszt a magyar milliárdos

A vállalkozó szerint megpróbálták belülről szétverni a cégét.

március 28., 21:25

  • Gazdaság
Kihúzták a milliókat érő számokat a hatos lottón

Kihúzták a milliókat érő számokat a hatos lottón

Mutatjuk a nyereményeket!

március 30., 17:04

  • Gazdaság
Nagy Márton: Bővülhet az árrésstop alá tartozó termékek száma

Nagy Márton: Bővülhet az árrésstop alá tartozó termékek száma

A miniszter szerint az árrésstop a bejelentés után azonnal hat.

március 26., 10:55

  • Címlapon
Hiába a hágai elfogatóparancs, sem Putyint, sem Netanjahut nem tartóztatják le Budapesten

Hiába a hágai elfogatóparancs, sem Putyint, sem Netanjahut nem tartóztatják le Budapesten

Ma hazánkba érkezik az izraeli miniszterelnök.

4 órája

  • Címlapon
Meghalt Val Kilmer

Meghalt Val Kilmer

A legendás hollywoodi színész 65 éves volt.

4 órája

  • Gazdaság
Maxon pörög a magyar munkaerőpiac, lehet azonban némi bökkenő

Maxon pörög a magyar munkaerőpiac, lehet azonban némi bökkenő

A kormány szerint Magyarország Európa élmezőnyéhez tartozik foglalkoztatottságban.

március 28., 09:18

  • Gazdaság
Érdemes gyorsan cselekedniük az autósoknak, csütörtökön ismét változik a benzin ára

Érdemes gyorsan cselekedniük az autósoknak, csütörtökön ismét változik a benzin ára

Oda kell figyelnie annak, aki feltöltené a tankot.

március 26., 10:21

  • Gazdaság
Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta

Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta

Zsigó Róbert úgy véli, az áprilisi inflációs adatok igazolják majd az intézkedés bevezetését.

március 26., 09:42

  • Címlapon
Több hidat is elfoglaltak a tüntetők, 24 órás lezárás jöhet

Több hidat is elfoglaltak a tüntetők, 24 órás lezárás jöhet

A helyszínről jelentkezünk.

tegnap, 17:11

  • Gazdaság
Irgalmatlan pofonoktól szenved, a 22-es csapdájába zuhant az építőipar

Irgalmatlan pofonoktól szenved, a 22-es csapdájába zuhant az építőipar

Árat emelnének az infláció miatt, de nem tudnak a bekövetkező kereslet-visszaesés miatt.

március 27., 21:02

  • Gazdaság
A Jobbik törvénybe iktatná a készpénzes bérkifizetés jogát

A Jobbik törvénybe iktatná a készpénzes bérkifizetés jogát

A javaslat célja, hogy mérsékelje a bankok túlzott nyereségét is.

március 26., 21:51

  • Gazdaság
Donald Trump 25 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokon kívül gyártott autókra

Donald Trump 25 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokon kívül gyártott autókra

Az elnök szerint a bevételt többek között adócsökkentésre is fordítják majd.

március 27., 07:02

  • Címlapon
Tovább terjed a ragadós száj- és körömfájás, már a határnál lehet

Tovább terjed a ragadós száj- és körömfájás, már a határnál lehet

A helyzet továbbra is folyamatos kivizsgálás alatt áll.

4 órája

  • Gazdaság
Továbbra is a külföldi turisták a magyar turizmus tartópillérei

Továbbra is a külföldi turisták a magyar turizmus tartópillérei

Kijöttek a friss adatok, tovább zakatol a turizmus. A kormány ismét rekordévre számít.

március 27., 08:55

  • Gazdaság
Matolcsy Györgynek búcsút intettek, Varga Mihály és Nagy Márton fontos pozíciót kapott az IMF-nél

Matolcsy Györgynek búcsút intettek, Varga Mihály és Nagy Márton fontos pozíciót kapott az IMF-nél

Változásokról döntöttek a Nemzetközi Valutaalap Magyarországot képviselő kormányzótanácsában.

március 27., 09:20

  • Mindeközben
Tóth Andi bejelentette: ennyi volt

Tóth Andi bejelentette: ennyi volt

tegnap, 19:30

  • Gazdaság
Kiszállna az MBH Bankból a magyar állam, elindultak a tárgyalások

Kiszállna az MBH Bankból a magyar állam, elindultak a tárgyalások

Amerikai vállalattal indíthat részvénytranzakciót Magyarország második legnagyobb bankcsoportja.

március 27., 13:19

  • Gazdaság
A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményt adott ki: nincs kockázat a magyar államadóságban

A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményt adott ki: nincs kockázat a magyar államadóságban

Cáfolták az Európai Bizottság állításait.

március 26., 20:12

  • Gazdaság
Az adóhatóság nem kegyelmez azoknak, akik ezeket csinálják

Az adóhatóság nem kegyelmez azoknak, akik ezeket csinálják

A bírság ugyanakkor elkerülhető, van rá mód.

március 27., 06:12

  • Címlapon
Maga Donald Trump nyitotta meg a Képíró utcában az év képzőművészeti eseményét

Maga Donald Trump nyitotta meg a Képíró utcában az év képzőművészeti eseményét

Matolcsy György lesz a közös amerikai-magyar nemzeti bank elnöke?

14 perce

  • Címlapon
Az ellenfél edzője szerint a bíró segítségével jutott döntőbe a Real Madrid

Az ellenfél edzője szerint a bíró segítségével jutott döntőbe a Real Madrid

A csalódott mester nem érti, hogyan adhatták meg a sztárcsapat második gólját kedd este.

1 órája