Jövőre lesz még 200 kilométer sztrádánk
További Magyar cikkek
Balítéletek
Az állami infrastruktúrafejlesztő NIF Zrt. idén is felmérést készített arról, milyen tevékenységének lakossági megítélése. A válaszadók háromnegyede szerint fejlődött az utóbbi években a közlekedési infrastruktúra, bár csak 13 százalék elégedett ezzel maradéktalanul. A többség most már sokkal inkább a közutakat fejlesztené, a sztrádahálózattal elégedett. Ennek ellenére tízből csak négyen tartják sikertörténetnek az autópálya-építéseket, és még mindig 84 százalék azok aránya, akik szerint a sztrádaberuházások összefonódnak a korrupcióval. Annak ellenére, hogy a NIF és jogelődje soha egyetlen korrupciós ügybe nem keveredett.
Több szakaszon négy autópálya építése fejeződik be 2010-ben, ezek átadása nagyjából kétszáz kilométerrel növeli a magyarországi gyorsforgalmi úthálózat hosszát. Idén egyetlen avatás lesz gyorsforgalmi úton: megépül az M7-esen a Pusztazámor-Tárnok csomópont második fele (az elsőt még 2000-ben adták át), ezt a napokban helyezik forgalomba.
Az állami sztrádaberuházó NIF Zrt. az idei 240 milliárd forint után jövőre várhatóan 340 milliárd forint körüli összeget költ hazai forrásként a gyorsforgalmi és a közutak, valamint a vasúthálózat fejlesztésére. A NIF beruházásában, illetve ppp-fejlesztésekkel 2002 óta nagyjából 600 kilométernyi autópálya épült, vagyis 2010-ben körülbelü harmadával nő a szocialisták (részben szabad demokratákkal közös) kormányzása idején átadott autópályák hossza. Az intenzív fejlesztési program eredményeként a hazai gyorsforgalmi úthálózat a hét évvel ezelőtti nem egészen 500 kilométerről több mint 1100 kilométeresre bővült (igaz, ebbe az autópályák mellett az autóutakat is beleszámítják), és jövőre megközelíti az 1300 kilométert (ez a sokszor példaként emlegetett horvát sztrádaépítési programnál is nagyobb fejlődést jelent).
Sztrádán Európa kultúrájának szívébe
A jövőre elkészülő leghosszabb új útszakasz a ppp-konstrukcióban megvalósuló gyorsforgalmi út, a Dél-Dunántúlra vezető M6/M60 autópálya lesz. Az utat Dunaújváros és Szekszárd között a Bilfinger és a Porr alkotta konzorcium, a Szekszárd-Bóly-Pécs nyomvonalon a Strabag és a Colas alkotta konzorcium építi és fogja üzemeltetni az építkezés kezdetétől számított harminc évben. Az előbbi útszakasz a 2008-as jelenértéken számolva nettó 119,6 milliárd forintba, utóbbi 266 milliárd forintba kerül; ebbe nemcsak az építés, hanem a majdani üzemeltetés költsége is benne van (a pénzt a harminc év alatt fizeti ki a magyar állam).
A 140 kilométeres tolnai és baranyai sztráda – amely átadása az utolsó régióközpontot, a jövőre Európa kulturális fővárosának számító Pécset is beköti a magyarországi gyorsforgalmi úthálózatba – március végére készül el; itt lesznek az első autópálya-alagutak az országban, egy rövid szakaszon négy is (részben ez indokolja a 266 milliárdot költséget). Az autópálya átadása vélhetően csak néhány héttel előzi meg a 2010-es országgyűlési választásokat, ám a kampányban és a választás eredményében - a pártok jelenlegi támogatottsági adatai alapján - vélhetően sokkal kisebb szerepe lesz a sztrádák építésében, mint négy évvel ezelőtt volt.
25 kilométeres rövidítés
Szintén tavasszal – a NIF tájékoztatása szerint májusban – készül el a főváros környéki M0-s körgyűrű keleti szakaszát Gödöllővel összekötő M31-es autópálya. Ez lehetővé teszi, hogy az M3-as és a dunántúli autópályák, illetve az M5-ös közötti forgalom nagyjából húsz kilométerrel rövidebb úton közlekedhessen.
Ezt a kétszer kétsávos, 110 kilométer/órás sebességgel használható utat a Colas Hungária vezette konzorcium építi, a 12,4 kilométeres szakasz 21,8 milliárd forintba kerül (és megépül április végére az M0-s keleti szektorához kapcsolódó úgynevezett rákospalotai határút, ez a bő 2 kilométeres szakasz a főváros XV. kerületét köti össze az elkerülővel). Az M31-es építését részben európai uniós forrásból, még az első fejlesztési tervhez kapcsolódó kohéziós alapból finanszírozzuk.
További négy-öt kilométerrel lerövidíti, és kényelmesebbé is teszi a körgyűrű déli szakaszának a használatát a Duna bal (pesti) partjától, az 51-es úttól az M5-ös gyáli csomópontjáig épülő új, kétszer háromsávos M0-s. Erre azért van szükség, mert az M5-ös két oldalán nem egymás folytatásában épült meg az M0-s. Az évek alatt a tervekhez képest kijjebb került a keleti – a 4-es és a 3-as főút érintésével az M3-asig vezető – szakasz, amelyhez ez az új szakasz csatlakozni fog. Ezt a nettó 9,7 milliárd forintért épülő, 85 százalékban európai uniós támogatásból megvalósuló 6,3 kilométert 2010 végére kell átadnia az Euroaszfalt vezette konzorciumnak.
Nyárvégi öröm Szegeden
Befejeződik augusztus végére a Szegedet északról elkerülő, a román határ irányába vezető M43-as autópálya építése is Makóig. Ez jelenleg csak az M5-ös és az 5-ös főút között van készen, idén kellett volna átadni az 5-ös és a 47-es közötti szakaszát, ám a beruházás csúszik; március végére is csak a csongrádi útig vezető szakasz készül el.
A teljes hosszábban kétszer kétsávos plusz leállósávos, nagyjából 32 kilométeres gyorsforgalmi utat három szakaszra bontva építik. Ezek összes költsége eredetileg 57,2 milliárd forint lett volna, ám ezt a tételt minden bizonnyal csökkenti, hogy az 5-ös és a 47-es közötti szakasz csúszása miatt az ottani kivitelezőnek kötbért kell fizetnie.
Autópálya | Hossz | Költség | Egy km-re jutó költség | Forrás | Átadás ideje |
M6/M60 Dunaújváros-Szekszárd-Bóly-Pécs | 140 km | 385,6 milliárd Ft* | – | Ppp | 2010. március 31. |
M43 Szeged-Makó | 31,6 km | 57,2 milliárd Ft** | 1,81 milliárd Ft | Közop | 2010. augusztus 31. |
M31 M0-Gödöllő | 12,4 km | 21,8 milliárd Ft | 1,76 milliárd Ft | Kohéziós Alap | 2010. május 31. |
Rákospalotai határút | 2,2 km | n. a. | n. a. | Kohéziós Alap | 2010. április 30. |
M0 (51-es és M5 gyáli csomópont között) | 6,3 km | 9,7 milliárd Ft | 1,54 milliárd Ft | Közop | 2010. december 31. |
M4 (kisújszállási elkerülő) | 11,3 km | 6,3 milliárd Ft | 0,56 milliárd Ft | Hazai forrás | 2010. augusztus 31. |
Összesen | 203,8 km | 480,6 milliárd Ft*** | |||
Forrás: NIF Zrt., Index-számítás * Az építés és az üzemeltetés költsége harminc évig, 2008-as jelenértéken számolva. ** Kötbér csökkentheti *** Ebből 95 milliárd a ppp nélküli rész. |
Szintén jövő augusztus végére kell elkészülnie a majdani M4-es út nyomvonalán a 4-es főút kisújszállási elkerülőjének. Azt a 11,3 kilométeres szakaszt az osztrák érdekeltségű Porr Építő Kft. és a tulajdonában álló Teerag-Asdag konzorciuma építheti 6,3 milliárd forintért.
Tovább kelet felé
A jövő évi csaknem kétszáz kilométernyi sztráda átadása mellett körülbelül 110 kilométeren kezdődik új gyorsforgalmi utak építése - közölte kérdésünkre Reményik Kálmán, a NIF vezérigazgatója. Az állami sztrádaberuházó tervei szerint jövőre hét gyorsforgalmi útszakaszon kezdődik építkezés, további tíz szakasznak a tervezése szerepel a NIF 2010-es programjában.
Két keleti autópálya építése folytatódik jövőre. A Dél-Alföldön megkezdik az M43-es építését Makó és a román határ között, ez a 23,1 kilométeres útszakasz kétszer kétsávos sztráda lesz. Az útépítést, akárcsak az M43-es most épülő szakaszainak az elkészítését, részben uniós támogatásból finanszírozzák.
Az M3-as, Veres János ügyes módosító indítványa nyomán végig autópályaként épül tovább nagyjából 45 kilométeren Vásárosnaményig. Eredetileg csak a 49-es útig lett volna kétszer kétsávos autópálya, onnan 11 kilométeren kétszer egysávos autóútként épült volna - de a műtárgyakat a majdani teljes szélességre tervezve építették volna -; a változtatás nagyjából 30 százalékkal növeli a költségeket (a becsült forgalmi adatok szerint egyébként legkorábban 2017 körül lett volna indokolt a kétszer két sávos kiépítés).
Autópálya Vácra
A főváros agglomeráció egyik legforgalmasabb útjának, a Vácig vezető M2-esnek a szélesítése is megkezdődhet jövőre. A NIF tervei szerint egy húsz kilométernyi meglévő útpályát építenek át kétszer kétsávosra, valamint megépítenek Dunakeszinél és Sződligetnél nagyjából hét kilométernyi bekötőutat. Emellett jövőre folytatódik az M9-es építése a szekszárdi hídtól keletre, az 51-es és az 54-es út között.
A gyorsforgalmi mellett jelentős vasúti és közúti fejlesztések is indulnak jövőre. A vasútiak közül kiemelhető egyebek mellett az, hogy vágányépítési munkák kezdődnek a Szajol-Kisújszállás-Püspökladány és a Kelenföld-Tárnok vonalon. A közutas tervek között szerepel a 86-os főút vasi szakaszának megerősítése, két Ipolya-híd építése, a 31-es út Pest megyei szakaszának burkolaterősítése, valamint a Csepel-szigeti gerincút első szakaszának megépítése.

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
A telefon- és internetszolgáltatások díjaiba is belenyúlhat a kormány
Az árrésstopot pedig további kategóriákra terjeszthetik ki.
március 29., 11:17
- Gazdaság
Meghozták a döntést: megvan az Év Magyar Autója 2025
Sok izgalmas autót, rengeteg tesztet és szoros küzdelmet hozott a verseny.
43 perce
- Gazdaság
Jó hír az elektromos autókat vásárlóknak, meghosszabbította a szaktárca a támogatási programot
Novemberig igényelhető a támogatás.
március 29., 10:57
- Mindeközben
Mihályfi Luca buktatta le Hegyes Bercit, aki olyan egyszerű étrenddel tartja formában magát, amit nem is gondolnánk
3 órája
- Mindeközben
Magasan viszi a prímet áprilisi tréfájával egy kisfiú, sikerült a szívbajt hoznia a kukásokra
4 órája
- Gazdaság
Túl nagy előnyben részesülne a kormány intézkedésével – célkereszt került a Revolut homlokára
A bankok ezért a neobankot is táncba hívnák, ahogy arról az Index elsőként beszámolt.
március 28., 13:37
- Gazdaság
A GVH vizsgálja a Wizz Air vállalásainak teljesítését
2019-ben a hatóság számos megtévesztő gyakorlatot tárt fel a céggel kapcsolatban.
március 28., 12:00
- Gazdaság
Keményen bírálják a szakértők a kormány nyugdíjkorrekcióját
Van, aki szerint az emelés csak látszatintézkedés.
március 28., 10:24
- Gazdaság
Észre sem veszik, de a magyarok nagy részének egészsége otthon is veszélyben van
Magyarország első épületbiológusával beszélgettünk, aki elmondta: van megoldás.
március 28., 11:09
- Mindeközben
Mihalik Enikő: Amerika a ’90-es években nagyon az álmok földje volt, talán most már nem annyira
tegnap, 21:30
- Címlapon
Ketyeg az óra Rákosrendezőn, kevesebb mint 60 nap áll rendelkezésre
A Rákosrendezői Projektiroda vezetőjét a megfizethető lakásokról és az állam feladatairól is kérdeztük.
14 perce
- Gazdaság
Húszmilliárd forintos a vesztesége, feljelenti az államot és a Fideszt a magyar milliárdos
A vállalkozó szerint megpróbálták belülről szétverni a cégét.
március 28., 21:25
- Gazdaság
Nagy Márton: Bővülhet az árrésstop alá tartozó termékek száma
A miniszter szerint az árrésstop a bejelentés után azonnal hat.
március 26., 10:55
- Címlapon
Hiába a hágai elfogatóparancs, sem Putyint, sem Netanjahut nem tartóztatják le Budapesten
Ma hazánkba érkezik az izraeli miniszterelnök.
4 órája
- Gazdaság
Maxon pörög a magyar munkaerőpiac, lehet azonban némi bökkenő
A kormány szerint Magyarország Európa élmezőnyéhez tartozik foglalkoztatottságban.
március 28., 09:18
- Gazdaság
Érdemes gyorsan cselekedniük az autósoknak, csütörtökön ismét változik a benzin ára
Oda kell figyelnie annak, aki feltöltené a tankot.
március 26., 10:21
- Gazdaság
Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta
Zsigó Róbert úgy véli, az áprilisi inflációs adatok igazolják majd az intézkedés bevezetését.
március 26., 09:42
- Címlapon
Puzsér Róbertet egy anarcho-feminista vágta állon egy zászlórúddal a tüntetésen
A támadót elvitték a rendőrök.
tegnap, 19:28
- Címlapon
Több hidat is elfoglaltak a tüntetők, 24 órás lezárás jöhet
A helyszínről jelentkezünk.
tegnap, 17:11
- Gazdaság
Irgalmatlan pofonoktól szenved, a 22-es csapdájába zuhant az építőipar
Árat emelnének az infláció miatt, de nem tudnak a bekövetkező kereslet-visszaesés miatt.
március 27., 21:02
- Gazdaság
A Jobbik törvénybe iktatná a készpénzes bérkifizetés jogát
A javaslat célja, hogy mérsékelje a bankok túlzott nyereségét is.
március 26., 21:51
- Gazdaság
Donald Trump 25 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokon kívül gyártott autókra
Az elnök szerint a bevételt többek között adócsökkentésre is fordítják majd.
március 27., 07:02
- Mindeközben
Szoboszlai Dominik karikagyűrűjének árától kiakadt a luxusmérő, nem aprózta el
tegnap, 20:30
- Címlapon
Tovább terjed a ragadós száj- és körömfájás, már a határnál lehet
A helyzet továbbra is folyamatos kivizsgálás alatt áll.
4 órája
- Gazdaság
Továbbra is a külföldi turisták a magyar turizmus tartópillérei
Kijöttek a friss adatok, tovább zakatol a turizmus. A kormány ismét rekordévre számít.
március 27., 08:55
- Gazdaság
Matolcsy Györgynek búcsút intettek, Varga Mihály és Nagy Márton fontos pozíciót kapott az IMF-nél
Változásokról döntöttek a Nemzetközi Valutaalap Magyarországot képviselő kormányzótanácsában.
március 27., 09:20
- Címlapon
Trump illúziói szertefoszlottak: tisztviselők szerint nincs lehetőség gyors békére Ukrajnában
4 órája
- Gazdaság
Kiszállna az MBH Bankból a magyar állam, elindultak a tárgyalások
Amerikai vállalattal indíthat részvénytranzakciót Magyarország második legnagyobb bankcsoportja.
március 27., 13:19
- Gazdaság
A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményt adott ki: nincs kockázat a magyar államadóságban
Cáfolták az Európai Bizottság állításait.
március 26., 20:12
- Gazdaság
Az adóhatóság nem kegyelmez azoknak, akik ezeket csinálják
A bírság ugyanakkor elkerülhető, van rá mód.
március 27., 06:12
- Címlapon
Maga Donald Trump nyitotta meg a Képíró utcában az év képzőművészeti eseményét
Matolcsy György lesz a közös amerikai-magyar nemzeti bank elnöke?
14 perce
- Címlapon
Az ellenfél edzője szerint a bíró segítségével jutott döntőbe a Real Madrid
A csalódott mester nem érti, hogyan adhatták meg a sztárcsapat második gólját kedd este.
1 órája