Feljelentésáradat indult a PPO-ügyben
További Magyar cikkek
A fogyasztóvédők, a GVH és a rendőrség is vizsgálódik a PPO-s ügyben. Tegnap robbant az ügy, amikor a cég hirtelen több ügyfele számláját megterhelte éves díjjal, 2490 forinttal. Az ügyfelek azt állítják, átverték őket, mert ők ingyenes szolgáltatásra regisztráltak, a cég azt mondja, minden szabályszerűen történt.
A fórumokon az összes fogyasztóvédelmi hatóság emailcíme és telefonszáma szerepel, a fórumozók panaszleveleket is megfogalmaztak, és arra bíztatják egymást, hogy küldjék el minél többen a megfelelő helyekre a feljelentéseket, panaszokat.
Érkeztek is bejelentések például a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez, akik megkezdték a vizsgálatot. De még nem ismerik az ügy hátterét, így még nem tudnak nyilatkozni arról, megtévesztette-e a fogyasztókat a PPO – mondta kérdésünkre Kathy Attila szóvivő.
Hasonló a helyzet a versenyhivatalnál. Több mint 70 bejelentést kaptak eddig, most vizsgálják, egyáltalán a hatáskörükbe tartozó ügyről van-e szó, de mint Mihálovits András szóvivő elmondta, vagy ők, vagy a fogyasztóvédők biztosan vizsgálatot indítanak. Elveszett panasz sem lehet, a hatóságok kapcsolatban állnak egymással, szükség esetén továbbítják egymásnak a panaszokat.
A rendőrségre is özönlenek a feljelentések, így a feladóknak már egy egyenlevelet küldenek, melyben értesítik, hogy az ügyet a Országos Rendőr-főkapitányság Bűnügyi Főigazgatóság Bűnügyi Főosztály Gazdaságvédelmi és Pénzhamisítás Elleni Osztálya vezetőjéhez irányították. Arra is kérik a bejelentőket, hogy a levélre ne válaszoljanak a nagyszámú feljelentés miatt.
A rendőrségnek a jogszabályok szerint három napja van arra, hogy eldöntse, bűncselekmény gyanúja miatt nyomozást rendel el, esetleg megtagadja azt, vagy további adatok beszerzése érdekében feljelentéskiegészítéssel él.
A PPO ma már hallgat
A PPO igazgatója hétfő este még nyilatkozott lapunknak, de ma már nem akart válaszolni kérdéseinkre. Így nem árulta el, hogy mennyi ügyfelük van, mennyi panasz érkezett hozzájuk, hányan törölték regisztrációjukat az oldalról.
A cég az autopalyamatrica.hu oldalon olvasható médiaajánlatából azonban kiderül (pdf), hogy összesen 110 ezer bankkártya van regisztrálva (2009. áprilisi adat szerint) náluk, a heti átlagos felhasználók száma 17-20 ezer fő, az átlagos havi tranzakciószám 42-50 ezer darab.
A fenti számok alapján (és persze a PPO nyilatkozata hiányában) nyilván feltételezni lehet, hogy a most 2490 forintosra átállított, eddigi ingyenes csomag vonzhatta leginkább a felhasználókat. Logikusnak tűnik, hogy korábban fizetős csomagokra csak kifejezetten aktív felhasználók jelentkeztek, ezek száma a 110 ezer regisztrált bankkártyához képest heti 17-20 ezer felhasználó mellett alighanem bőven 50 százalék alatt marad. Márpedig, ha csak a regisztráltak felét soroljuk ide, 55 ezer bankkártya esetében cég tegnapi bevétele közel 137 millió forint volt - nem véletlen, hogy az összegek lehúzása előtt több kereskedelmi bankot értesítettek is a terhelésről. (Fontos, hogy nem a regisztrált személyek, hanem a bankkártyák száma irányadó: mint több, a Tékozló Homárnak címzett panaszból is kiderül, ha valaki több kártyáját is regisztrálta a szolgáltatásba, attól többször is levonták a 2490 forintos díjat.)
A bevételek ráadásul aligha Magyarországon adóznak, mint a panaszáradatból kiderül, a terhelés egy Svájcban bejegyzett cégtől érkezett a felhasználók kártyájára.