Salamon
12 °C
13 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mi lesz a legzsúfoltabb magyar úttal?

2010.01.22. 11:05
Hogy megússza az osztrák útdíjat, az észak-dél irányú nemzetközi teherforgalom egy része évek óta Magyarországon megy keresztül. A kamionok elsősorban a 86-os út menti települések, főként a városon még mindig átmenő két főút kereszteződésénél lévő Csorna életét terhelik. A helyzetet részben az M86-os megépítése oldhatja meg, a munkának azonban még csak kis szakaszai készültek el.

Rajkánál belép az országba, a 86-os főúton végigmegy Szombathelyig, és csak ott megy át Ausztriába az a kaminonos, aki spórolni akar az osztrák útdíj megfizetésével. Mivel nálunk várhatóan még évekig nem lesz használatarányos, elektronikus útdíj, a tranzitforgalom hosszú időn át súlyos terheket jelenthet az út mentén fekvő nyugat-dunántúli településeknek.

Három túlzsúfolt főút

Az ország kétszámjegyű főútjai közül ma három kifejezetten zsúfolt van, a 43-as, valamint a Győrt Sopronnal összekötő 85-ös és a már említett 86-os. Azonban amikor elkészül az M43-as – ez Szegedet köti össze a román határral, a Makóig vezető szakaszait már építik –, akkor ez a két északnyugat-dunántúli út lesz a legjárhatatlanabb (illetve a 43-as Makó és román határ közötti szakasza).

attekinto-M85-M86

A helyzetet az oldhatja meg, ha az M1-estől legalább Csornáig megépül az M85-ös út, illetve teljes hosszában elkészül a jelenlegi 86-os úttal nagyjából párhuzamos vonalvezetésű M86-os gyorsforgalmi út. Ez utóbbinak a terve az 1990-es évek elején jelent meg az országos területrendezési tervben, aminek a készítői úgy számoltak, hogy harminc éven belül készülhet el a rajkai magyar-szlovák határtól Szombathelyig – lényegében a búcsúi határátkelőig –, ahonnan majd indulni fog az M9-es Szeged felé.

Húsz éve terv

Hogy túl ambiciózus volt-e a húsz évvel ezelőtti terv, vagy tényleg elkészülhet-e a teljes útszakasz 2020-ra, ma még nem tudni, azt viszont igen, hogy csaknem húsz évnek kellett eltelnie, hogy az érdemi munkák megindulhassanak. A kormány 2007-ben döntötte el, hogy az uniós fejlesztési programban a közlekedési operatív program része legyen a 85-ös és 86-os utak burkolatmegerősítése, illetve bizonyos szakaszon új, a majdani gyorsforgalmi útba illeszkedő nyomvonalak építése.

A tényleges építkezés a két útnak csak négy szakaszán kezdődött el, ebből egy helyen már befejezték a munkát, két helyen idén őszre, egy szakaszon jövő nyárra fogják. Az M85-ösből jelenleg épül az Enesét elkerülő hét kilométer hosszú szakasz, ezt kétszer kétsávos gyorsforgalmi útnak építik meg nettó 5,795 milliárd forintért, a kivitelező a Colas Építő és a Lavinamix alkotta konzorcium. Az út várhatóan november végére készül el, így év végén várhatóan már használhatják az autósok.

Kettő idén, egy jövőre

Szintén november végére várható a 86-os főút nagyjából négy kilométeres szelestei elkerülő szakaszának megépítése, ez – az eneseihez hasonlóan – a majdani gyorsforgalmi út része lesz, így szintén kétszer két sávon épül meg. A szelestei elkerülő építésének részeként elkészül az M86-os első kész szakaszához, a tavaly nyáron átadott négy és félkilométeres váti elkerülőhöz tartozó fél útpálya is (lényegében a két elkerülő útszakasz találkozásánál van a 86-os és 88-as főutak csomópontja).

A már épülő szakaszok közül egy készül el jövőre: a tervek szerint 2011 júliusában adják át a majdani M86-os Szombathely és Vát közötti nagyjából kilenc kilométeres szakaszát. Ennek az építése a közbeszerzési eljárás lezárását követően a múlt év végén kezdődött. A  Nemzetközi Vegyépszer és az Euroszfalt alkotta NVE Szombathely 86 konzorcium nettó négymilliárd forintért lett a kivitelező, ezért a pénzért három kilométeren a meglévő út mellé építenek egy-egy sávot, a további hat kilométer új nyomvonalon vezet majd.

KOZOP Vasmegye

A további szakaszok megépítése egyelőre csak tervezési és előkészítési fázisban van. A legfontosabbnak a csornai elkerülő megépítését tartják a szakemberek: itt van a 85-ös és a 86-os utak kereszteződése, és jelenleg még mindkét út átmegy a városon. És ez várhatóan így is lesz még legalább három évig.

Csorna még három évet várhat

Az álami sztrádaberuházó, a NIF Zrt. tájékoztatása szerint a várost elkerülő utat két fázisban építik meg, a keleti elkerülő előkészítése ugyanis elhaladt a déli és nyugati elkerülőhöz képest (ez utóbbinak még végleges nyomvonala sincs, ugyanis nem zárultak le a környezetvédelmi vizsgálatok). Az első ütem építése várhatóan ez év végén vagy 2011 elején kezdődik, az utat a tervek szerint 2013 végén adják át a forgalomnak.

Mint a térképen is látszik, a város keleti határában találkozik majd a két új út, innen Szilsárkány felé vezet majd a közös M85-M86, ami Szilsárkány és Csorna között lényegében félúton válik majd ketté. A közös szakaszon kétszer háromsávos lesz az út – külön-külön kétszer két sávon épülnek majd meg –, ami keresztezi majd a a Csorna–Pápa vasútvonalat (ha ezen újra megindul majd a forgalom, akkor, a minisztérium döntése szerint a síneket vezetik át a gyorsforgalmi út fölött).

Még csak tervek

Ahogyan a csornai elkerülőt, úgy a Győr és Csorna közötti út építését is kettébontották. Az 1-es út és az autópálya közötti szakaszt kétszer kétsávosra szélesítik, az M1-es és Enese között új kétszer kétsávos autóút épül. Enese és Csorna között szintén új nyomvonalon épül szintén kétszer kétsávos autóút, mindegyik hossza nagyjából hét kilométer lesz. Ezek közül a munkák közül csak az autópályáig vezető út négysávossá szélesítését nem támogatja az unió. A másik két szakasznak már elkészültek a kiviteli tervei.

Szintén jövő év elején kezdődhet, és 2013 végén vagy 2014 elején lehet kész az M86-osnak a csornai elkerülőtől a Vas megyei Szelestéig vezető mintegy negyven kilométeres szakasza. Ennek a beruházásnak az előkészítését 2007 második felében kezdték, az útnak környezetvédelmi engedélye már van, most az engedélyezési és kiviteli tervezési tenderkiírásának minőségbiztosítása folyik.