A válság jól átalakította a magyarok fogyasztási szokásait

2010.03.10. 07:41 Módosítva: 2010.03.10. 07:42
A válság hatására rendesen átalakultak a magyarok fogyasztási szokásai. Először még a felhalmozott készleteinket emésztettük fel, de a válság mélyülése rászorított minket arra, hogy a nyaraláson és a ruházkodáson spóroljunk, most már mindenből az olcsót vesszük, és még keveset is.

Nem tudni, megjelenik-e a fogyasztói bizalmi index erősödése a kereskedelemben és nem tudni, hogy a magyar háztartások fogyasztási szokásának változása további visszaesést generál-e a magyar kiskereskedelemben. Kozák Ákos, a GfK Hungária Piackutató Intézet igazgatója szerint a rendelkezésre álló adatokból egyelőre nem olvasható ki, hogy a magyar fogyasztás kilábalása "U" vagy "W" alakú lesz-e - írja a Napi Gazdaság.

Ami biztos, tavaly a háztartások a válságra reagálva csökkentették a napifogyasztásicikk-kiadásaikat (eltüntetve a saját felhalmozott készleteiket), ám nem tértek át rögtön az olcsóbb termékekre. Majd a ruházkodáson és a nyaraláson fogták meg a pénzt, végül a recessziós folyamat elmélyülésével megindult a valódi spórolás - mindenből az olcsóbbat, később pedig abból is kevesebb mennyiséget.

A GfK adataival összecsengő uniós fogyasztási körképet tett közzé a Cetelem Bank is. A pénzintézet hatodik alkalommal hozta nyilvánosságra a Cetelem Körkép kutatási adatait, amely szerint a vezető és fejlődő tagállamok háztartásai is jellemzően úgy vélik, a válság tartós változásokat hoz a fogyasztási szokásaikban. A felmérésből kiderül, hogy a vizsgált tagállamok között Magyarország a legpesszimistább, ráadásul most egyedül, ugyanis korábban a portugálokkal együtt búsult a magyar fogyasztó. A 2010-es gyenge magyar várakozásokkal szemben a többi országban a fogyasztók közérzetét ábrázoló európai barométer javuló tendenciát mutat.

A Cetelem szerint az európai háztartásokban egyre tudatosabb vevői magatartás bontakozik ki, ami egyrészt hitelezési szempontból előnyös, másrészt új termékkategóriák (bio, fair trade vagy low-cost) felfutását eredményezi. A Cetelem adatai szerint itthon 2009-ben ismét az árakkal lehetett vásárlót az üzletbe csalogatni. Az áruhitelezés visszaesett, egyben megindult a kihelyezett hitelek átstrukturálódása.