További Magyar cikkek
Az Ásatárs Kft. kézi régészeti munkát végzett 2009 márciusa és decembere között Szeged és Hódmezővásárhely határában négy homokbányában, az M43-as autópálya kivitelezéséhez kapcsolódóan a Szeviép Zrt. megbízásából. Az első komolyabb fizetési problémák 2009 októberében jelentkeztek, ekkor cége és a Szeviép Zrt. a számlák kiegyenlítésének átütemezéséről állapodott meg. A fővállalkozó azonban összességében csak az elvégzett munkák ellenértékének 30 százalékát fizette ki, így több tíz millió forinttal maradt adós.
Gallina Zsolt az Ásatárs Kft. ügyvezetője szerint azzal, hogy a Szeviép Zrt. április 26-án csődvédelmet kért, jelentősen csökkentek esélyeik, hogy hozzájutnak pénzükhöz. A Szeviép Zrt. a szegedi villamos projektben, az M43-as sztrádaépítésben és a nyugati elkerülő út kivitelezésében is konzorciumi tagként érdekelt.
Szintén tüntettek csütörtökön a Szeviép ellen a 47-es főút Szeged és Hódmezővásárhely közötti szakaszán. A Szegedet és Hódmezővásárhelyt összekötő út és az épülő M43-as autópálya kereszteződésénél a vállalkozók mintegy hetven billenőplatós teherautóval 2-3 kilométer hosszan sorakoztak föl az egyik külső sávban. Ők szintén azért tiltakoztak, mert bár elvégezték az autópálya építésén a munkáit.
Temesvári Zoltán ügyvéd a helyszínen elmondta, 15-20 vállalkozást képvisel, amelyeknek az M43-as autópálya első és második szakaszán, a szegedi és a csongrádi elkerülő útnál elvégzett munkája után mintegy 3 milliárd forinttal adós a Szeviép. A tiltakozók számláit az építőipari cég befogadta, a teljesítést elismerte, és a tartozást sem vitatta.
Dura Tibor, az egyik alvállalkozó, a Pluto Trade Kft. vezetője elmondta, cége főként szállítási munkákat végzett az autópálya építésénél, de jelentős mennyiségű alapanyagot is a Szeviép Zrt. rendelkezésére bocsátott. 2009 szeptembere óta az építőipari cég mintegy 120 millió forinttal adósa vállalkozásának. Azt mondta, egészen addig demonstrálni fognak az M43-as autópályánál, amíg meg nem kapják járandóságukat. Végső esetben az is előfordulhat, hogy elkezdik a tulajdonukban lévő, eddig ki nem fizetett építőanyag bontását és elszállítását.
A csődvédelem bejelentését követően Baranyi Sándor többségi tulajdonos – a Délmagyarországnak nyilatkozva – a cég fizetésképtelenségéhez vezető okok között az állami megrendelésekhez kapcsolódó pótmunkákat említette. Beszélt arról is, hogy minisztériumi, önkormányzati beruházásoknál is késlekednek megrendelőik a kifizetésekkel. A kintlévőségek nagyságrendjét érzékeltetve az üzletember elmondta, csak a ki nem fizetett számlák áfafelhalmozása 600 millió forint. Hozzátette: a bankok ezzel párhuzamosan 1,7 milliárd forinttal csökkentették a Szeviéphez kihelyezett forrást.
Az állami sztrádaberuházó NIF Zrt. csütörtök délután, Baranyi Sándor szavaira reagálva, közleményt adott ki. Ebben az olvasható: "a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a kivitelező Tisza M-43 konzorciummal áll szerződéses viszonyban, így a kifizetést is a konzorcium felé kell teljesítenie, melyet szerződéses kötelezettsége szerint meg is tett". A konzorcium vezető vállalkozója a pátyi óriásgolffalu és a sávolyi motorversenypálya építésében ismertté vált spanyol Sedesa, egyik tagja a Szeviép.
A közlemény kitér arra is: "a NIF sajnálattal veszi tudomásul a panaszokat, és a szerződéses kereteken belül lehetséges módokon igyekszik a helyzet megoldásának elősegítésére: az M43 alvállalkozói tartozások kapcsán haladéktalanul felvették a kapcsolatot a kivitelező konzorcium vezető vállalkozójával, a Sedesával, akik írásban biztosították a beruházót arról, hogy maradéktalanul együttműködnek a teljesítés jogos ellenértékének kiegyenlítésében".
A demonstráció hatására összehívott sajtótájékoztatón a Szeviép közelmúltban kinevezett igazgatója kijelentette: azon dolgozik, hogy a jelenlegi pénzügyi nehézségeket megoldja. „A bankoktól azonban rossz hírek érkeznek, úgy tűnik, mintha a csődtörvény előírásait nem akarnák betartani, és tovább löknék a céget a fizetésképtelenségi pályán" - fűzte hozzá Szabó.
Az igazgató a sajtótájékoztatón azt hangsúlyozta, hogy Szeviépet az építőipar egészét sújtó probléma emészti, évi tizenöt milliárd forint körüli építőipari teljesítményhez, hárommilliárdos banki hitel szükséges, ami a múlt évben rendelkezésre állt, de az idén a felére csökkent. A bankok annak ellenére csökkentették a cég hitelezését, hogy az fennállásának tizenkilenc éve alatt mindig teljesítette vállalásait és most is magas rendelésállománya van.
A cég a szegedi villamos projektben, az M43-as sztrádaépítésben és a nyugati elkerülő út kivitelezésében is konzorciumi tagként érdekelt.