Százmilliós kötbérper a szegedi villamosügyben
További Magyar cikkek
A mintegy 30 milliárd forintos költségvetésből, uniós támogatással megvalósuló szegedi tömegközlekedési nagyprojekt egyik legfontosabb elemének számító felújítási munkák 2009 augusztusában kezdődtek el. Az A-Híd Építő Zrt., a Szeviép Zrt. és az Euroaszfalt Kft. alkotta konzorcium a 8,7 kilométernyi pálya és a peronok felújítását, egy többsávos jelzőlámpás körforgalom és egy kisebb kereszteződés kiépítését 4,643 milliárd forintért vállalta (az ügy pikantériája, hogy az Euroaszfalt munkatársa volt korábban az Állami Autópályakezelő Zrt. élére a múlt héten kinevezett Bakó Attila).
A város legforgalmasabb villamosvonalán a rekonstrukciós munkák első és második ütemének 2009. november 15-ére, illetve 2009. december 3-ára kellett volna befejeződniük. A beruházás első szakaszában a szerződésben rögzített határidőhöz képest a kivitelező 94 nappal később, 2010. március 9-ére fejezte be a munkát, bár többször is ígérték a beruházás két-három héten belüli befejezését (korábbi riportunk a nyögvenyelősen haladó beruházásról). A villamosok csak a vágányzár feloldása után, május 9-én indulhattak el újra.
A csúszás oka a többi között a tervekkel nem egyező közműhelyzet volt, emiatt a kivitelezés lassan haladt, a beköszöntő hideg pedig tovább akadályozta a beruházást. A késésből a műszaki ellenőr szerint azonban csak húsz nap indokolható a hideg idővel, a további csúszás a kivitelezőnek róható fel. Ezért az önkormányzat 740 millió forint kötbérigényt jelentett be.
A tárgyalás kezdetén Maklári László, a Szeviép Zrt. jogi képviselője üzleti titokra hivatkozva zárt ülés elrendelését kérte, s indítványának a bíróság helyt adott. A szegedi székhelyű építőipari cég egyébként tavasz óta csődvédelem alatt áll, fizetési nehézségei miatt különböző beruházásokon – alvállalkozók becslései szerint – nagyjából 3 milliárd forinttal maradt adós.
Faludi Csaba, az önkormányzat jogi képviselője a tárgyalást követően újságíróknak elmondta, hogy az alperesek részletes ellenkérelmet terjesztettek be, melyben jogcímében és mértékében is vitatták az önkormányzat keresetét. A peres felek egyelőre nem indítványoztak bizonyítási eljárást, a tárgyalás későbbi szakaszában azonban várhatóan műszaki és meteorológiai szakértőket is meghallgatnak az október 25-ére elnapolt perben.
A Szeviép egyébként több más, a városban és a város környékén folyó olyan projektnek is részese, amelyek szintén csúszásban vannak. Az M43-as két szakaszán is közreműködik, az egyiket – az 5-ös út és a 47-es főút közötti – eredetileg tavaly novemberben kellett volna átadni, a másiknak, a 47-es és a Tisza közöttinek idén augusztusra kell elkészülnie.
Előbbi idén augusztusra lesz kész – egy részét március végén átadták –, ott részben műszaki problémák magyarázták a csúszást. Utóbbi új határidejéről még nincs döntés, ott a Tisza árvizére hivatkozik a konzorcium, amely milliárdokkal tartozik az alvállalkozóknak, akik így nemrég bontani is kezdték az utat.