Jelenlegi formájában nem fog tudni működni a Malév
További Magyar cikkek
Már a privatizációkor is felmerültek aggályok a cég pénzügyi hátterével kapcsolatban. A Malév átvizsgálása során kiderült, hogy az AirBridge Zrt. minden tranzakciót hitelből finanszírozott, ami most a Malévot terheli - közölte Márton Attila. A Malév már a privatizációkor tőkehiánnyal küszködött és a privatizációs szerződéssel lehetővé vált, hogy ne feltőkésítéssel, hanem hitellel finanszírozza működését, így egyre jobban eladósodott a légitársaság - hangzott el a mai kormányszóvivői tájékoztatón.
Nem világos, hogy a 90 milliós hitelátvállalás ellenére miért csak 32 millió eurós bankgaranciát kért az állam a privatizációkor - nyilatkozta Márton Attila. 2008 áprilisa után nem teljesítette az AirBridge kötelezettségeit, de az első érdemi lépésre csak 2009 áprilisában került sor, amikor is kísérletet tett az állam a bankgarancia lehívására. Az akkori pénzügyminiszter, Veres János leállíttatta a lehívást a gazdasági válságra és az orosz féllel folytatott tárgyalásokra hivatkozva - mondta el Márton Attila. Végül 2010. márciusában került átutalásra a bankgarancia.
Ekkor vált világossá, hogy 2007-ben Borisz Abramovics az AirBridge nevében kötött egy 102 millió eurós keretösszegű garanciaszerződést a VEB Bankkal, ami azt jelenti, hogy ha az AirBridge nem teljesíti a bank felé fennálló kötelezettségeit, akkor az a Malévot terheli. Erről annak idején még a Malév igazgatósága sem tudott és Borisz Abramovics megfelelő felhatalmazás nélkül, egyszemélyben írta alá. A jövőben meg kell vizsgálni, hogy milyen jogi lehetőségei vannak ennek a szerződéssel és a szerződésben foglaltakkal kapcsolatban a jogérvényesítésnek és hogyan lehet csökkenteni a Malév terheit - közölte a 102 millió eurós garanciával kapcsolatban a légügyi biztos. Ennek keretein belül lett a 32 millió eurós viszontgarancia ráterhelve a Malévra.
Bár az állam 95%-os tulajdonos, érdemi befolyást azonban nem tud gyakorolni a cég felett. A Vnyesekonombank a Malév legnagyobb hitelezője és előzetes hozzájárulása szükséges minden fontosabb pénzügyi tranzakcióhoz, tőkeemeléshez, hitelhez. A Vnyesekonombank hozzájárulása nélkül gyakorlatilag nem lehet semmit véghezvinni a légitársaságnál. Mindenképpen fontosnak tartja a kormány, hogy nemzeti légitársaság legyen hosszabb távon is, de hogy milyen formában, az majd az orosz tulajdonosokkal történő tárgyalásokat követően fog kiderülni - közölte Márton Attila.
A Malév reoganizációs tervével kapcsolatban Márton Attila közölte, hogy minden tervet aktualizálni kell. De ez csak akkor lehetséges, ha majd dűlőre jutnak az orosz tulajdonossal és világossá válik, hogy a kormánynak mekkora a mozgástere. Az üzletpolitikával és a flottacserével kapcsolatos kérdések megvizsgálását javasolja majd Márton Attila csapata az igazgatótanácsnak és a felügyelőbizottságnak, kiemelve a Fokkerek tavalyi kivonását a forgalomból, amelyből jelentős vesztesége keletkezett 2009-ben a légitársaságnak.
Márton Attila közölte, hogy tudomása szerint a Malév megállapodott hitelezőivel és folyamatosan fizeti kintlevőségeit a cég. A Malév jelenlegi formájában, strukturális változások nélkül nem fog tudni működni. Viszont a mozgástér még nem ismert, illetve azok a keretek sem, amelyeken belül a működést át lehetne szervezni - nyilatkozta Márton Attila a mai kormányszóvivői tájékoztatón. Mindenképpen szükségesek a szerkezeti változások, különben ha hosszabb távon is az állam finanszírozná a légitársaságot, azt az EU tiltott állami támogatásnak minősítené és Brüsszel kötelezné a céget az állami pénz visszafizetésére.